PARTNER PORTALU
  • BGK

Proces digitalizacji aktów stanu cywilnego może potrwać nawet ponad 10 lat

  • Grzegorz Dyjak (PAP)    22 lutego 2015 - 14:02
Proces digitalizacji aktów stanu cywilnego może potrwać nawet ponad 10 lat
Urząd stanu cywilnego w Warszawie (fot.:UM Warszawa)

Przeniesienie aktów do Rejestru Stanu Cywilnego to skomplikowany proces i może jeszcze bardzo długo potrwać.




Od 1 marca wchodzą w życie przepisy, na mocy których będzie można składać wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego i odebrać go w dowolnej gminie na terenie kraju. Ale to nie jedyne zmiany. Co jeszcze zmieni po 1 marca?

Dyrektor departamentu spraw obywatelskich MSW Karolina Grenda: Dane z zakresu ewidencji ludności, tj. te dotyczące dowodów osobistych i numeru PESEL, obecnie znajdują się w dwóch osobnych, niezależnych od siebie bazach danych. Teraz to się zmieni i zostanie połączone w jeden System Rejestrów Państwowych, do którego bezpośredni dostęp będzie miał każdy pracownik gminy. Centralizacja rejestrów pozwoli na automatyczną wymianę danych pomiędzy nimi, co wyeliminuje z obiegu wewnątrz urzędu dokumenty papierowe i zmniejszy liczbę dokumentów przedkładanych w urzędach przez obywateli. Do tego systemu zostanie włączony także rejestr - Baza Usług Stanu Cywilnego. Jest to zupełnie nowy produkt, a wiedzę związaną z jego budową można było czerpać jedynie z doświadczeń innych krajów UE, m.in. Austrii, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Słowacji, Szwajcarii. O realnych korzyściach wynikających z budowy Rejestru Stanu Cywilnego będziemy jednak mogli mówić wtedy, gdy zapełnimy go aktami stanu cywilnego, obecnie przechowywanymi w papierowych księgach i jednocześnie w lokalnych systemach komputerowych. Na około 90 mln aktów powstałych w dobie świeckiej rejestracji aktów stanu cywilnego, ponad połowa została już przeniesiona do aplikacji wspierających pracę urzędów. Przeniesienie tych aktów do centralnego rejestru to skomplikowany proces. Nie polega on na ich skanowaniu. Chodzi o przepisanie aktu do odpowiedniego formularza, a następnie wprowadzenie do systemu.

Kiedy ten proces się zakończy?

Trudno to określić. Na przykład w Szwajcarii, gdzie mieszka około 8 mln obywateli, proces digitalizacji aktów, czyli przenoszenia ich do centralnej bazy, trwa od 2004 roku i jeszcze się nie zakończył. Podjęliśmy prace nad projektem, który umożliwiłby masowe przenoszenie aktów stanu cywilnego z lokalnych systemów komputerowych do Bazy Usług Stanu Cywilnego, ale wymaga to jeszcze wielu analiz.

Czy System Rejestrów Państwowych jest przygotowany i bezawaryjny?

Doświadczenia życiowe pokazują, że wdrażanie tak dużych projektów informatycznych początkowo może się wiązać z różnymi niedogodnościami. Wprowadzane rozwiązania to w rzeczywistości informatyzacja procedur związanych z obsługą obywateli. Tak duże zmiany niewątpliwie wpływają na organizację pracy w urzędach gmin. Z nowego narzędzia pracy urzędnik będzie korzystał bezpośrednio w obecności obywatela. Uruchomienie systemu i korzystanie z niego w codziennej pracy pozwoli na jego praktyczną ocenę i da podstawy do ewentualnych dalszych modyfikacji. Centralizacja podstawowych systemów, w których przechowywane są dane obywateli, to pierwszy etap planowanych zmian. MSW założyło uruchomienie w kolejnych miesiącach tego roku dodatkowych produktów informatycznych, tzw. e-usług mających na celu wprowadzenie ułatwień w dostępie do informacji przetwarzanych w rejestrach państwowych.

Między innymi w oparciu o System Rejestrów Państwowych będzie funkcjonowała usługa dająca możliwość sprawdzenia, czy mój dowód osobisty figuruje w rejestrze unieważnionych dowodów osobistych. Ta usługa będzie też udostępniona bankom. Chodzi o zabezpieczenie obywatela przed tym, czy ktoś nie posłużył się jego dokumentem tożsamości.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • ehh, 2015-02-23 10:09:45

    " a wiedzę związaną z jego budową można było czerpać jedynie z doświadczeń innych krajów UE" - szkoda jednak, że tej wiedzy jednak nie czerpano
  • realista , 2015-02-23 10:05:34

    Nie ma sensu już komentować. Show must go on.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.