PARTNER PORTALU
  • BGK

Program 500 plus. Koszty finansowania przez gminy

  • pt    17 stycznia 2018 - 16:25
Program 500 plus. Koszty finansowania przez gminy
Wysokość kosztów obsługi programu w poszczególnych gminach jest różna i nie jest wprost proporcjonalna do wysokości wypłacanych świadczeń (fot.twitter.com/E_Rafalska)

Poziom dotacji przeznaczonej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ jest stały, ale koszty obsługi programu w poszczególnych gminach różne, dlatego zdaniem samorządowców z lubuskiego potrzebne są zmiany w sposobie finansowania.




  • Poziom dotacji przeznaczonej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ jest stały i proporcjonalny do wysokości dotacji na same świadczenia wychowawcze.
  • Z półtoraroczna historia realizacji programu 500+ pokazała, że wysokość kosztów obsługi programu w poszczególnych gminach jest różna.
  • Zdaniem Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego konieczna jest analiza sposobu finansowania kosztów obsługi programu.

- Zgodnie z art. 29 ust. 1, 3 i 4 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci organy wykonawcze gmin realizują zadania z zakresu świadczenia wychowawczego jako zadanie z zakresu administracji rządowej. W związku z tym koszty obsługi tego świadczenia są finansowane w formie dotacji celowej z budżetu państwa i wynoszą 1,5% otrzymanej dotacji na świadczenie wychowawcze – przypomina w swoim stanowisku Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego.

Czytaj też: Zmiany w 500 plus. Wojewodowie z kompletem dokumentów

Jak piszą samorządowcy z przedstawionego powyższej stanu prawnego wynika, że poziom dotacji przeznaczonej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ jest stały i proporcjonalny do wysokości dotacji na same świadczenia wychowawcze.

W stanowisku czytamy jednak, że półtoraroczna historia realizacji programu 500+ pokazała, że wysokość kosztów obsługi programu w poszczególnych gminach jest różna i nie jest wprost proporcjonalna do wysokości wypłacanych świadczeń.

- Analiza wysokości tych kosztów na przykładzie wybranych gmin z terenu województwa lubuskiego (przeprowadzona za okres styczeń-październik 2017 r.) ujawniła, że w szczególności, w małych gminach wiejskich (średnia liczba mieszkańców 2-10 tys. lub miejskich (do 5 tys. mieszkańców) koszty obsługi programu przekraczają równowartość 1,5% dotacji otrzymanej na wypłatę samych świadczeń – czytamy w piśmie.

Jak oceniają samorządowcy, poziom tego przekroczenia jest różny i uzależniony od wielkości JST, co zwykle wynika z faktu, iż przyznane środki wystarczają wyłącznie na wynagrodzenia pracowników.

- Głównymi determinantami są liczba pracowników samorządowych oddelegowanych do pracy przy obsłudze programu i liczba mieszkańców uprawnionych do świadczenia. W przypadku mniejszych gmin są to czynniki decydujące, gdyż mniejsze gminy zatrudniają do obsługi programu maksymalnie jednego pracownika, którego wynagrodzenie w całości pokrywa przyznana dotacja. W kilku przypadkach nie zdecydowano się na utworzenie etatu, więc ta sama liczba pracowników obsługuje nowe zadanie – tłumaczą autorzy listu.

Członkowie zrzeszenia przypominają, że zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy o dochodach JST  jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania zlecone z zakresu administracji rządowej otrzymuje z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań.

- Z uwagi na powyższe Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego stoi na stanowisku, iż po 20 miesiącach funkcjonowania programu (kwiecień 2016 – grudzień 2017) wskazanym jest przeprowadzenie analizy zmierzającej do dostosowania wysokości dotacji celowej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ do wysokości rzeczywistych kosztów ponoszonych na tą obsługę, w szczególności poprzez zwiększenie aktualnego współczynnika dotacji celowej oraz dywersyfikację jego wysokości w zależności od wielkości jednostki samorządu terytorialnego – postulują członkowie ZGWL.

 

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.