PARTNER PORTALU
  • BGK

Program 500 plus. Koszty finansowania przez gminy

  • pt    17 stycznia 2018 - 16:25
Program 500 plus. Koszty finansowania przez gminy
Wysokość kosztów obsługi programu w poszczególnych gminach jest różna i nie jest wprost proporcjonalna do wysokości wypłacanych świadczeń (fot.twitter.com/E_Rafalska)

Poziom dotacji przeznaczonej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ jest stały, ale koszty obsługi programu w poszczególnych gminach różne, dlatego zdaniem samorządowców z lubuskiego potrzebne są zmiany w sposobie finansowania.




  • Poziom dotacji przeznaczonej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ jest stały i proporcjonalny do wysokości dotacji na same świadczenia wychowawcze.
  • Z półtoraroczna historia realizacji programu 500+ pokazała, że wysokość kosztów obsługi programu w poszczególnych gminach jest różna.
  • Zdaniem Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego konieczna jest analiza sposobu finansowania kosztów obsługi programu.

- Zgodnie z art. 29 ust. 1, 3 i 4 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci organy wykonawcze gmin realizują zadania z zakresu świadczenia wychowawczego jako zadanie z zakresu administracji rządowej. W związku z tym koszty obsługi tego świadczenia są finansowane w formie dotacji celowej z budżetu państwa i wynoszą 1,5% otrzymanej dotacji na świadczenie wychowawcze – przypomina w swoim stanowisku Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego.

Czytaj też: Zmiany w 500 plus. Wojewodowie z kompletem dokumentów

Jak piszą samorządowcy z przedstawionego powyższej stanu prawnego wynika, że poziom dotacji przeznaczonej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ jest stały i proporcjonalny do wysokości dotacji na same świadczenia wychowawcze.

W stanowisku czytamy jednak, że półtoraroczna historia realizacji programu 500+ pokazała, że wysokość kosztów obsługi programu w poszczególnych gminach jest różna i nie jest wprost proporcjonalna do wysokości wypłacanych świadczeń.

- Analiza wysokości tych kosztów na przykładzie wybranych gmin z terenu województwa lubuskiego (przeprowadzona za okres styczeń-październik 2017 r.) ujawniła, że w szczególności, w małych gminach wiejskich (średnia liczba mieszkańców 2-10 tys. lub miejskich (do 5 tys. mieszkańców) koszty obsługi programu przekraczają równowartość 1,5% dotacji otrzymanej na wypłatę samych świadczeń – czytamy w piśmie.

Jak oceniają samorządowcy, poziom tego przekroczenia jest różny i uzależniony od wielkości JST, co zwykle wynika z faktu, iż przyznane środki wystarczają wyłącznie na wynagrodzenia pracowników.

- Głównymi determinantami są liczba pracowników samorządowych oddelegowanych do pracy przy obsłudze programu i liczba mieszkańców uprawnionych do świadczenia. W przypadku mniejszych gmin są to czynniki decydujące, gdyż mniejsze gminy zatrudniają do obsługi programu maksymalnie jednego pracownika, którego wynagrodzenie w całości pokrywa przyznana dotacja. W kilku przypadkach nie zdecydowano się na utworzenie etatu, więc ta sama liczba pracowników obsługuje nowe zadanie – tłumaczą autorzy listu.

Członkowie zrzeszenia przypominają, że zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy o dochodach JST  jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania zlecone z zakresu administracji rządowej otrzymuje z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań.

- Z uwagi na powyższe Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego stoi na stanowisku, iż po 20 miesiącach funkcjonowania programu (kwiecień 2016 – grudzień 2017) wskazanym jest przeprowadzenie analizy zmierzającej do dostosowania wysokości dotacji celowej dla gmin na pokrycie kosztów obsługi programu 500+ do wysokości rzeczywistych kosztów ponoszonych na tą obsługę, w szczególności poprzez zwiększenie aktualnego współczynnika dotacji celowej oraz dywersyfikację jego wysokości w zależności od wielkości jednostki samorządu terytorialnego – postulują członkowie ZGWL.

 

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.