PARTNER PORTALU
  • BGK

Projekt podatku od hipermarketów trafił do uzgodnień międzyresortowych

  • PAP/GP    2 lutego 2016 - 21:47
Projekt podatku od hipermarketów trafił do uzgodnień międzyresortowych
Projekt przewiduje kwotę wolną od podatku w wysokości 1,5 mln zł miesięcznie. (fot. flickr.com/CC BY-NC 2.0)

Projekt ustawy o podatku od marketów trafił we wtorek do uzgodnień międzyresortowych. W porównaniu z pierwotną propozycją resortu zmianie uległ m.in. zapis dot. stawki podatku od sprzedaży w soboty, niedziele i święta - w te dni mają obowiązywać dwie stawki 1,3 oraz 1,9 proc.




Według pierwotnej propozycji MF stawka podatku od sprzedaży w dni wolne miała wynosić 1,9 proc.; projekt skierowany do konsultacji stanowi, że dla przychodu do wysokości 300 mln w danym miesiącu stawka podatku będzie wynosić 1,3 proc., natomiast dla nadwyżki przychodu ponad 300 mln - 1,9 proc.

Tak jak w poprzedniej, również w obecnej wersji projektu, jeśli chodzi o dni powszednie, stawka 0,7 proc. ma obciążać przychód nieprzekraczający w danym miesiącu kwoty 300 mln złotych, a stawka 1,3 proc. ma obowiązywać od nadwyżki przychodu ponad 300 mln złotych w tym miesiącu.

Projekt przewiduje kwotę wolną od podatku w wysokości 1,5 mln zł miesięcznie. Podatnicy, których przychody przekroczą tę kwotę, będą opodatkowani tylko w zakresie nadwyżki przychodów ze sprzedaży detalicznej powyżej niej.

Zwolnieniu podlegać też będzie przychód aptek ze sprzedaży określonych w projekcie leków i wyrobów medycznych objętych refundacją ze środków publicznych.

Czytamy w nim też: "Jak wskazują badanie zrobione przez SMG/KRC Millward Brown 16 proc. konsumentów robi zakupy wyłącznie w weekendy, 17 proc. preferuje bardziej zakupy robione w weekend niż w dni powszednie, dalsze 37 proc. w równym stopniu wybiera weekend, co dni powszednie. Badanie to wskazuje również, że w weekendy ruch w sklepach bywa o 20-40 proc. większy niż w dni powszednie. Wynika z tego, że 35-40 proc. wszystkich zakupów zrobiono w weekendy, co z punktu widzenia wpływów budżetowych uzasadnia obłożeniem przychodów z tego tytułu wyższymi stawkami".

Jak dodano, przedstawione powyżej wyliczenia nie obejmują przychodów ze sprzedaży detalicznej z tytułu sprzedaży paliw i samochodów; oba te rynki to około 100 mld zł podstawy opodatkowania. "Uwzględniając powyższe dane i wyliczenia można przyjąć, że dochody budżetu z tytułu proponowanego podatku powinny wynieść nie mniej niż 2 mld zł w skali roku. Jednocześnie szeroki zakres opodatkowania pozwala na zastosowanie bardzo umiarkowanej stawki podstawowej tj. 0,7 proc." - czytamy.

Według autorów propozycji "przesadzone" wydają się być obawy jakoby wprowadzenie podatku miało spowodować znaczny wzrost cen. Duża rywalizacja pomiędzy sieciami handlowymi i ewentualne wzmocnienie konkurencji nie pozwoli przenieść kosztów daniny na konsumenta. W przypadku podniesienia stawek podatku od towarów i usług w roku 2012, nie zaobserwowano statystycznie istotnego impulsu inflacyjnego z tego tytułu.

Dochody z podatku służyć mają finansowaniu wydatków budżetowych wynikających z realizacji programu wsparcia rodzin "500+", jako jedno ze źródeł tego finansowania.

Ustawa ma wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 11, który wchodzi w życie pierwszego dnia czwartego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.

Według MF przyjęty w projekcie model równego opodatkowania wszystkich sprzedawców detalicznych jest zgodny z prawem unijnym.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.