PARTNER PORTALU
  • BGK

Przebudowa torowiska w Chorzowie wznowiona. Jest porozumienie

  • aw/PAP    3 listopada 2015 - 18:32

Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie i konsorcjum spółek z grupy Balzola porozumiały się ws. przebudowy układu torów tramwajowych na chorzowskim rynku. Z powodu sporu o materiał użyty w podbudowie torowisk, prace przerwano na kilka tygodni.




We wtorek (3 listopada) prace zostały wznowione, a w podpisanym przez strony aneksie do umowy zapisano m.in., że wykonawca ma czas na dokończenie inwestycji i wykonanie prac dodatkowych do połowy grudnia br.

Realizacja zadania w tym terminie oznacza spełnienie jednego z warunków do otrzymania unijnego dofinansowania dla inwestycji - pochodzącego z tzw. starych środków unijnych.

Inwestuję Tramwaje Śląskie, utrudnienia dotknęły mieszkańców Chorzowa

Należąca do 12 samorządów konurbacji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie od kilku lat prowadzi unijny projekt modernizacji infrastruktury w regionie wart łącznie ok. 850 mln zł. Przebudowa układu torowego na chorzowskim rynku to jeden z ostatnich elementów tego projektu; musi zostać rozliczona do końca roku, aby nie przepadły fundusze UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Efektem ma być m.in. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy na wschodniej pierzei chorzowskiego rynku, a także umożliwienie przebudowy - prawdopodobnie w 2017 r. - jego pozostałej przestrzeni.

Przed dwoma tygodniami podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez prezydenta Chorzowa przedstawiciele TŚ podali m.in., że trwający już wtedy od paru tygodni spór z wykonawcą dotyczył jakości części materiałów użytych w podbudowie torowisk. Choć na etapie zwożenia materiałów na budowę sprawdzono dostarczone przez wykonawcę atesty i dopuszczenia, spółka - jako dysponent środków publicznych - skontrolowała te materiały. Podczas jednej z takich kontroli stwierdzono niezgodność części materiałów ze specyfikacją przetargową.

Wykonawca, czyli konsorcjum polskiej i hiszpańskiej spółki z grupy Balzola, nie zgadzał się z zarzutami TŚ. Wskazywał, że inwestycję realizował zgodnie z warunkami dokumentacji projektowej, a jakość materiałów oraz ich zgodność ze specyfikacją potwierdzały certyfikaty i aprobaty, a także badania własne. Ponieważ inwestor nie zgodził się z tym, zdecydował o wstrzymaniu robót i ponownie zwrócił się do konsorcjum o uzgodnienie programu naprawczego, który umożliwiłby poprawę parametrów wybudowanego już torowiska.

Ponieważ przy tej inwestycji Tramwaje Śląskie blisko współpracują z władzami miasta, którego spółka Miejski Zarząd Ulic i Mostów równolegle przebudowuje układ drogowy, a zatrzymanie inwestycji tramwajowej wstrzymało też prace drogowe, władze Chorzowa apelowały do TŚ o znalezienie sposobu na kontynuowanie prac. Przedstawiciele tramwajowej spółki przyznawali, że powstało zagrożenie utraty części środków unijnych na tę inwestycję. Wśród możliwych scenariuszy wymieniali wyłonienie nowego wykonawcy.

Ostatecznie we wtorek Tramwaje Śląskie podały, że dotychczasowy wykonawca prac będzie je kontynuował. Strony porozumiały się bowiem w sprawie przeprowadzenia dodatkowych prac zabezpieczających torowisko i podpisały aneks do umowy - jak przekazał rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, bez zmian jeśli chodzi o wynagrodzenie wykonawcy.

Według TŚ w trakcie negocjacji opracowano rozwiązania wzmacniające konstrukcję torowiska i system monitorowania jego stanu. Pracowali nad tym wspólnie inżynierowie tramwajowej spółki i wykonawcy, inżynier kontraktu oraz projektant.

"Opracowany plan zakłada, iż na zbudowanych już fragmentach torowisk, wykonawca, w celu ich zabezpieczenia, wykona dodatkowe odwodnienie i drenaż zabezpieczający konstrukcji" - wyjaśnił dyrektor ds. inwestycji TŚ Andrzej Bywalec.

W podpisanym aneksie przedstawiciele inwestora i konsorcjum firm z grupy Balzola zawarli m.in. ostateczny termin zakończenia prac - do 15 grudnia br. Realizacja zadania w tym terminie (dokończenie i inwestycji i wykonanie uzgodnionych prac dodatkowych) oznacza spełnienie jednego z warunków do otrzymania unijnego dofinansowania dla inwestycji - zaakcentowały Tramwaje Śląskie. "Dziś prace zostały wznowione" - wskazał rzecznik spółki.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.