Przetarg na A1 z Częstochowy do Pyrzowic jeszcze w grudniu

Jeszcze przed końcem roku GDDKiA planuje otworzyć oferty w przetargach na budowę autostrady A1 z Rząsaw do Pyrzowic. Chodzi o 56,9 km trasy między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta), a Pyrzowicami, skąd A1 można już teraz dojechać do czeskiej granicy.
Przetarg na A1 z Częstochowy do Pyrzowic jeszcze w grudniu
fot.fotolia

Realizację tego fragmentu A1 podzielono na cztery części: odcinek F od węzła Rząsawy do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

Ich wykonawcy wyłonieni mają zostać w przetargu ograniczonym, który został ogłoszony na początku marca br.

Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w pierwszym etapie postępowania chodziło o selekcję firm pod kątem ich realnego potencjału, aby do rozpoczętego jesienią etapu składania ofert dopuszczone zostały tylko firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze.

Czytaj: Nowy wiadukt na drodze Łódź - Warszawa

Pierwotne terminy składania ofert w przetargach na poszczególne odcinki A1 między Pyrzowicami i Rząsawami mieściły się między 27 listopada, a 11 grudnia.

Czytaj: KE: 202 mln euro na remont kolei w trzech województwach

Jak jednak przekazał w poniedziałek rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, terminy te przesunięto: na 29 grudnia w przypadku odcinków F i G oraz na 30 grudnia - dla odcinków H oraz I.

Listy zaproszonych do drugiego etapu przetargów obejmują 17 potencjalnych wykonawców dla odcinka F oraz 20 - dla odcinków G, H oraz I.

Na kryteria oceny ofert w drugim etapie postępowania ma składać się cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.). Łączny koszt tej inwestycji oszacowano wstępnie na 2,974 mld zł.

Dla odcinków F i G okres realizacji wynosi 33 miesięcy, a dla odcinków H oraz I - 30 miesięcy (od dnia podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, czyli od 15 grudnia do 15 marca).

Oznacza to, że jeśli udałoby się podpisać umowy przed połową 2015 r., cała ta część autostrady powinna być gotowa w 2018 r.

Rozpisanie w marcu br. przetargów na A1 z Pyrzowic do Rząsaw było efektem przyjęcia przez rząd Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Inwestycja znalazła się też na pierwszych miejscach listy projektów podstawowych Kontraktu Terytorialnego dla woj. śląskiego (to porozumienie rządu z samorządem ws. koordynowania dużych, ważnych dla regionu inwestycji) oraz listy zadań inwestycyjnych projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.

W tym samym projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, a także w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. śląskiego, na listach rezerwowych umieszczono budowę dalszego fragmentu A1 z Tuszyna do Rząsaw (81,6 km; odcinki A-E).

Po zakończeniu trwającej już budowy A1 między Strykowem i Tuszynem w woj. łódzkim, a także przygotowanej budowy fragmentu Pyrzowice-Rząsawy, będzie to ostatni niezrealizowany fragment tej arterii.

Szacunkową wartość budowy odcinka A1 Rząsawy-Tuszyn w projekcie rządowego programu określono na 4,081 mld zł. W podpisanym pod koniec września br. Kontrakcie Terytorialnym dla woj. śląskiego zapisano, że jego realizacja jest "uzależniona od określenia źródeł finansowania".

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU