PARTNER PORTALU
  • BGK

Przetarg na autobusy dla Warszawy według nowych kryteriów

  • PAP    14 maja 2015 - 20:52
Przetarg na autobusy dla Warszawy według nowych kryteriów
(fot. ZTM Warszawa)

Nie tylko cena i wyposażenie pojazdów, ale również stosowanie alternatywnych źródeł napędu i posiadanie własnej zajezdni zdecydują o wyborze dostawcy 100 nowych autobusów dla Warszawy.




Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na zakup 50 krótkich (ok. 9-metrowych) autobusów i 50 długich, przegubowych pojazdów o długości minimum 18 metrów. Oferenci mogą składać swoje propozycje do 18 czerwca. Umowa ze zwycięzcą zostanie zawarta na osiem lat i będzie obowiązywała do końca 2023 r. A to wszystko dlatego, że z końcem bieżącego roku wygasają dwa duże kontrakty miasta na usługi komunikacyjne: jedna z Mobilisem, druga z ITS Michalczewski.

Przedstawiciele ZTM przekonywali na czwartkowej (14 maja) konferencji prasowej, że przetarg wprowadza nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Co prawda nadal najważniejszym kryterium będzie cena za tzw. jeden "wozokilometr (jednostka obliczeniowa równa jednemu kilometrowi drogi wykonanej przez środki transportu w danym czasie), ale oferenci dodatkowe punkty zyskają za stosowanie alternatywnych źródeł napędu. A w przypadku przegubowych pojazdów za długość przekraczającą 18,5 m. Dodatkowo premiowane będą także autobusy z pięcioma drzwiami. Wszystkie autobusy mają być wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, a także tapicerkę z symbolami miasta.

Nowe zasady przetargu na autobusy

Jednak wymagania ZTM-u nie dotyczą samych pojazdów. Zarząd wprowadził wymóg posiadania przez operatorów odpowiedniego zaplecza technicznego (zajezdni), gdzie pojazdy będą sprzątane, myte i naprawiane. ZTM będzie na bieżąco sprawdzał stan taboru. Ponadto przewoźnik zostanie zobowiązany do zatrudniania swoich pracowników na pełen etat, co ma wyeliminować przekraczanie przez kierowców czasu pracy i tym samym poprawić bezpieczeństwo komunikacji publicznej. Od kierowców z zagranicy będzie wymagana średniozaawansowana znajomość języka polskiego i topografii Warszawy.

Nowa umowa także po raz pierwszy przewiduje mechanizm oceny jakości świadczonych usług i przyznawania premii za jakość przekraczającą oczekiwania ZTM-u. Premiowana będzie ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak uchybień, jak np. brak działającej tablicy z numerem linii. Jak zapewnił Piotr Izdebski z działu rozwoju transportu ZTM mechanizm premii ma być transparentny i przewidywalny, tak, aby przyznawania bonusów nie budziło żadnych wątpliwości.

Kryteria zakupów nowych pojazdów związane są z przyjętym ostatnio "Planem zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla m.st. Warszawy z uwzględnieniem publicznego transportu zbiorowego organizowanego na podstawie porozumień z gminami sąsiadującymi". Dokument ten stwarza podstawowe założenia dla organizowania publicznego transportu zbiorowego w Warszawie i jest kompilacją ustaleń z innych dokumentów.

Plan obejmuje nie tylko Warszawę, ale także sąsiadujące z nią gminy. Dyrektor ZTM Wiesław Witek powiedział, że stanowi konkretny sygnał do podwarszawskich gmin, że ZTM chce współpracować ws. przewozów podmiejskich i ujednolicenia biletów, co ma podwyższyć komfort podróżowania i w efekcie zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum miasta.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.