Przetarg na czyszczenie zabrzańskiej sztolni i zabezpieczenie chodnika

Kilka przetargów na ważne etapy przystosowania Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej w Zabrzu do ruchu turystycznego ma ruszyć w najbliższych dniach. Chodzi m.in. o oczyszczenie jednego z dwóch odcinków Sztolni i zabezpieczenie chodnika z XIX w.
Przetarg na czyszczenie zabrzańskiej sztolni i zabezpieczenie chodnika
Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna to wybudowany w latach 1799-1863 podziemny kanał ciągnący się kilkadziesiąt metrów pod ziemią przez 14 km od Chorzowa do Zabrza. Odwadniano nim kopalnie i spławiano łodzie z węglem do wylotu, który mieścił się w dzisiejszym centrum Zabrza i dalej - naziemnym kanałem - do Gliwic.

Od 2008 r. trwają prace związane z udostępnieniem dla turystów zabrzańskiej części Sztolni - na odcinku ok. 2,5 km. Miasto prowadzi je w ramach projektu tworzenia Europejskiego Ośrodka Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej.

Ośrodek - jako spójny produkt turystyczny - ma połączyć najciekawsze zabrzańskie obiekty tego typu: działające Zabytkową Kopalnię Węgla Kamiennego Guido, Skansen Górniczy Królowa Luiza, Muzeum Górnictwa Węglowego oraz odkopywaną Główną Kluczową Sztolnię Dziedziczną.

Na potrzeby Ośrodka w Sztolni przygotowywana jest trasa zaczynająca się w naziemnej części obecnego skansenu Królowa Luiza.

Stamtąd zwiedzający zjadą szybem Carnall 36 m pod ziemię na poziom kanału. Wejdą do łodzi, którymi popłyną niespełna 500 m do mijanki, gdzie znajdował się największy podziemny port załadowczy Sztolni.

Z portu turyści przejdą do drugiej części Luizy, XIX-wiecznymi i współczesnymi wyrobiskami o łącznej długości ponad 1,5 km, oglądając m.in. pracę podziemnych maszyn urabiających.

Ta część będzie połączona z powierzchnią szybem Wyzwolenie. Będzie tam można wyjechać na powierzchnię, albo też wrócić do korytarza sztolni, aby kolejką górniczą dojechać nim ok. 2 km do zrekonstruowanego wylotu w centrum miasta.

Jak poinformowała Anna Wieczorek, która w nadzorującej inwestycję kopalni Guido kieruje zespołem ds. realizacji projektu, równolegle roboty trwają teraz w kilku miejscach - na ziemi i pod nią.

Na powierzchni dobiega końca budowa trzykondygnacyjnego budynku obsługi ruchu turystycznego w centrum miasta przy ul. Miarki - ze stacją kolejki, mającej jeździć Sztolnią.

W budynku dokonywane są m.in. odbiory techniczne, przy obiekcie stanęła już - na razie niewidoczna zza ogrodzenia - replika historycznego wylotu sztolni.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE