Przewozy Regionalne - rok z mniejszą stratą

Strata Przewozów Regionalnych za 2011 r. ma wynieść ok. 60 mln zł - planuje zarząd firmy. Prezes spółki Małgorzata Kuczewska-Łaska powiedziała w środę, że ten wynik może być jednak lepszy, zwłaszcza że po 10 miesiącach br. spółka notuje 25 mln zł zysku.
Przewozy Regionalne - rok z mniejszą stratą

Prezes powiedziała na środowym spotkaniu z dziennikarzami, że w wynikach po dziesięciu miesiącach nie uwzględniono kosztów, np. modernizacji taboru, które spółka będzie jeszcze do końca roku musiała ponieść. Znaczą część przychodów przewoźnika - w tym roku było to ok. 940,5 mln zł - to dotacje od samorządów, pokrywające koszty uruchamiania pociągów regionalnych. Jak poinformowała Kuczewska-Łaska, kilka województw przekazało spółce zbyt wysokie dotacje, więc część trzeba będzie zwrócić.

Przewozy Regionalne podpisały do tej pory umowy na świadczenie przewozów w 2012 r. z dwoma województwami: warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. Z sześcioma województwami - pomorskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, opolskim, małopolskim i lubelskim - negocjacje już zakończono, a umowy powinny być zawarte w ciągu kilku tygodni. Z czterema województwami: lubuskim, wielkopolskim, podkarpackim i podlaskim negocjacje dobiegają końca. Województwo dolnośląskie rozpisało przetargi na obsługę połączeń, Przewozy Regionalne będą realizować je na sześciu liniach.

Czytaj też: Marszałkowie chcą podzielić Przewozy Regionalne

Jak wyjaśniła Kuczewska-Łaska, najbardziej skomplikowane relacje ma przewoźnik w województwach śląskim i zachodniopomorskim. Na Śląsku urząd marszałkowski powołał własnego przewoźnika - Koleje Śląskie - i jak powiedziała prezes, zmniejszył dotację dla Przewozów Regionalnych. Natomiast w województwie zachodniopomorskim samorząd kupił nowy tabor i według zarządu Przewozów Regionalnych wyznaczył zbyt wysokie stawki za jego dzierżawę. W związku z tym przewoźnik szuka sposobu na obniżenie kosztów eksploatacji taboru w tym województwie.

Kuczewska-Łaska zapowiedziała, że w przyszłym roku działalność spółki powinna być zbilansowana - czyli wynik będzie zbliżony do zera. W 2009 r. strata przewoźnika wyniosła 290 mln zł, a w 2010 r. - 170 mln zł. Jak wyjaśniła prezes, firma McKinsey & Company opracowuje plan restrukturyzacji przewoźnika. Pierwsze założenia planu mają być znane w lutym przyszłego roku. Prezes nie wykluczyła, że konieczna będzie redukcja zatrudnienia, nie ujawniła jednak, ilu osób miałyby dotyczyć.

Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Spółka należy do samorządów 16 województw i zatrudnia ok. 13,5 tys. pracowników. W wyniku restrukturyzacji, od grudnia 2008 r. zatrudnienie spadło o ok. 3 tys. osób. Według szacunków zarządu firmy, z usług przewoźnika skorzysta w tym roku ok. 110,5 mln pasażerów, z czego zdecydowana większość, bo ok. 93,2 mln, z pociągów na trasach regionalnych i lokalnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

PRZEWOZY ?JAKIE PRZEWOZY ! IDŻCIE SIĘ RACZEJ ODCHUDZAĆ !!!!!!!!!!!!!!!! SMACZNEGO!!!!!!!!!!!!!!

JAŁMUŻNA, 2011-12-21 21:31:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU