Radni mają kłopoty z podziałem kompetencji

Danie burmistrzowi możliwości ustalania innych form opłat za parkowanie w strefie od tych przewidzianych w uchwale stanowi nieuprawnioną cesję kompetencji przyznanych ustawowo radzie gminy.
Radni mają kłopoty z podziałem kompetencji
Tak orzekł wojewoda małopolski, unieważniając część uchwały rady miejskiej w Rabce – Zdroju w sprawie ustalenia stref płatnego parkowania na drogach publicznych i ustalenia opłat za parkowanie w tych strefach oraz opłaty dodatkowej i sposobu ich pobierania.

Rada ustaliła m.in., że – w uzasadnionych sytuacjach, gdy nie można zapewnić sprawnego funkcjonowania systemu poboru opłat w oparciu o rozwiązania przyjęte w uchwale – burmistrz może wprowadzić na czas określony, inne nieprzewidziane w uchwale, formy wnoszenia opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania.

Wojewoda małopolski uznał, że przepis ten narusza prawo, bo jest to przyznanie burmistrzowi kompetencji, które ma rada gminy.

„Pozostaje to w sprzeczności z art. 13b ust. 4 pkt. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zgodnie z którym rada gminy, ustalając strefę płatnego parkowania określa także sposób pobierania opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania” – czytamy w uzasadnieniu wojewody.

Według wojewody ustawa, na którą się powołuje, zawiera szczegółowe upoważnienie dla rady gminy do ustanowienia przepisów prawa miejscowego w zakresie ustalenia strefy płatnego parkowania. Na ich podstawie rada gminy ustala wysokość stawek opłaty za parkowanie, w tym do wprowadzenia opłaty abonamentowej, zryczałtowanej bądź zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi oraz sposób pobierania opłaty za parkowanie na drogach publicznych w strefie. Rada określa też wysokość opłaty dodatkowej pobieranej za nieuiszczenie opłat za parkowanie w strefie oraz sposób jej pobierania. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU