Radni nie chcą prywatyzacji kolejki

Rada Miasta Zakopanego przyjęła stanowisko, w którym wyraziła stanowczy sprzeciw wobec zamiarów pośpiesznej prywatyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Linowe S.A.
Radni nie chcą prywatyzacji kolejki

„Nie negując zasady wolnego rynku i gospodarki prywatnej, jako podstawy funkcjonowania nowoczesnego państwa, uważamy, iż w tym szczególnym przypadku sytuacja wymaga głębokiego i spokojnego namysłu oraz poważnej dyskusji publicznej. Uważamy również, że w każdym możliwym do rozważenia wariancie pakiet kontrolny prywatyzowanej spółki akcyjnej powinien pozostać w rękach podmiotu publicznego” – napisał w oświadczeniu rady, Jerzy Zacharko.

Czytaj też: Prywatyzacja PKL w ofercie publicznej

Zdaniem zakopiańskich radnych, PKL S.A. jest rentowną, dobrze prosperującą firmą, która inwestuje, powiększa swój majątek i wypracowuje zysk, a jej „funkcjonowanie nie stanowi źródła problemów dla Ministra Infrastruktury i Ministra Skarbu Państwa. Nie ma więc ekonomicznych powodów do nieprzemyślanej i pospiesznej prywatyzacji PKL S.A.”.

W przyjętym stanowisku czytamy, że kolej linowa na Kasprowy Wierch nie jest zwykłym biznesem, lecz dobrem kultury, a historia kolei stanowi ważną część polskiej narodowej tożsamości.

Zdaniem Rady Zakopanego, podejmowanie działań prywatyzacyjnych z pominięciem współwłaścicieli i zarządców gruntów, na których znajduje się majątek przedsiębiorstwa to „poważny błąd urzędników administracji rządowej”.

Czytaj też: Wciąż nieznany tryb prywatyzacji PKL

Część gruntów pod urządzeniami kolei na Kasprowy Wierch nie należy bowiem do PKL S.A., a stanowi współwłasność Skarbu Państwa; Tatrzańskiego Parku Narodowego i Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego.

„Dzisiaj na skutek nieprzemyślanych działań ministrów Rządu RP tereny te mogą znaleźć się we władaniu przypadkowych osób prywatnych” – pisze Zacharko.

Przewodniczący Rady powołuje się na ustawę z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju, która stanowi, że zasoby przyrodnicze parków narodowych stanowiące własność Skarbu Państwa nie podlegają przekształceniom własnościowym.

Stanowisko w sprawie prywatyzacji PKL S.A. Rada Miasta skierowała m.in. do prezydenta, premiera marszałków Sejmu i Senatu oraz przewodniczących klubów poselskich.

Zakopiańscy radni apelują do rządzących o natychmiastowe wstrzymanie zamiarów pośpiesznej prywatyzacji PKL S.A. Radni wyrazili również chęć nabycia kontrolnego pakietu akcji przez Gminę Miasto Zakopane.

Czytaj też: Kolejki górskie zostaną sprywatyzowane

W czerwcu b.r. doradca prywatyzacyjny PKL S.A. przedstawił zarządowi PKP strategię prywatyzacji spółki, której 100 proc. akcji ma być sprzedanych w procesie oferty publicznej. Według informacji rzecznika PKP Łukasza Kurpiewskiego, sprzedaż spółki ma być sfinalizowana na przełomie 2011 i 2012 roku.

Polskie Koleje Linowe S.A. są największą krajową firmą świadczącą usługi przewozowe kolejami linowymi, wyciągami narciarskimi i zjeżdżalniami grawitacyjnymi, zlokalizowanymi w atrakcyjnych miejscowościach Polski południowej.

Polskie Koleje Linowe istnieją od 1936 r., są częścią PKP. Najstarszą kolejką PKL i jednocześnie pierwszą w kraju jest kolej linowa na Kasprowy Wierch, uruchomiona w 1936 r.

Innymi kolejkami należącymi do PKL są: kolej na Górę Parkową w Krynicy, kolejki na Gubałówkę i Butorowy Wierch, a także kolej na Palenicę w Szczawnicy, górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim oraz Mosorny Groń w Zawoi.

Kolej linowa na Kasprowy Wierch powstała, jako pierwsze tego typu urządzenie w Polsce. Jej budowę rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku, a już 26 lutego 1936 ruszyła z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Na Kasprowy wjechała 15 marca tego samego roku, czyli po 227 dniach budowy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE