Radni nie chcą prywatyzacji kolejki

Rada Miasta Zakopanego przyjęła stanowisko, w którym wyraziła stanowczy sprzeciw wobec zamiarów pośpiesznej prywatyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Linowe S.A.
Radni nie chcą prywatyzacji kolejki

„Nie negując zasady wolnego rynku i gospodarki prywatnej, jako podstawy funkcjonowania nowoczesnego państwa, uważamy, iż w tym szczególnym przypadku sytuacja wymaga głębokiego i spokojnego namysłu oraz poważnej dyskusji publicznej. Uważamy również, że w każdym możliwym do rozważenia wariancie pakiet kontrolny prywatyzowanej spółki akcyjnej powinien pozostać w rękach podmiotu publicznego” – napisał w oświadczeniu rady, Jerzy Zacharko.

Czytaj też: Prywatyzacja PKL w ofercie publicznej

Zdaniem zakopiańskich radnych, PKL S.A. jest rentowną, dobrze prosperującą firmą, która inwestuje, powiększa swój majątek i wypracowuje zysk, a jej „funkcjonowanie nie stanowi źródła problemów dla Ministra Infrastruktury i Ministra Skarbu Państwa. Nie ma więc ekonomicznych powodów do nieprzemyślanej i pospiesznej prywatyzacji PKL S.A.”.

W przyjętym stanowisku czytamy, że kolej linowa na Kasprowy Wierch nie jest zwykłym biznesem, lecz dobrem kultury, a historia kolei stanowi ważną część polskiej narodowej tożsamości.

Zdaniem Rady Zakopanego, podejmowanie działań prywatyzacyjnych z pominięciem współwłaścicieli i zarządców gruntów, na których znajduje się majątek przedsiębiorstwa to „poważny błąd urzędników administracji rządowej”.

Czytaj też: Wciąż nieznany tryb prywatyzacji PKL

Część gruntów pod urządzeniami kolei na Kasprowy Wierch nie należy bowiem do PKL S.A., a stanowi współwłasność Skarbu Państwa; Tatrzańskiego Parku Narodowego i Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego.

„Dzisiaj na skutek nieprzemyślanych działań ministrów Rządu RP tereny te mogą znaleźć się we władaniu przypadkowych osób prywatnych” – pisze Zacharko.

Przewodniczący Rady powołuje się na ustawę z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju, która stanowi, że zasoby przyrodnicze parków narodowych stanowiące własność Skarbu Państwa nie podlegają przekształceniom własnościowym.

Stanowisko w sprawie prywatyzacji PKL S.A. Rada Miasta skierowała m.in. do prezydenta, premiera marszałków Sejmu i Senatu oraz przewodniczących klubów poselskich.

Zakopiańscy radni apelują do rządzących o natychmiastowe wstrzymanie zamiarów pośpiesznej prywatyzacji PKL S.A. Radni wyrazili również chęć nabycia kontrolnego pakietu akcji przez Gminę Miasto Zakopane.

Czytaj też: Kolejki górskie zostaną sprywatyzowane

W czerwcu b.r. doradca prywatyzacyjny PKL S.A. przedstawił zarządowi PKP strategię prywatyzacji spółki, której 100 proc. akcji ma być sprzedanych w procesie oferty publicznej. Według informacji rzecznika PKP Łukasza Kurpiewskiego, sprzedaż spółki ma być sfinalizowana na przełomie 2011 i 2012 roku.

Polskie Koleje Linowe S.A. są największą krajową firmą świadczącą usługi przewozowe kolejami linowymi, wyciągami narciarskimi i zjeżdżalniami grawitacyjnymi, zlokalizowanymi w atrakcyjnych miejscowościach Polski południowej.

Polskie Koleje Linowe istnieją od 1936 r., są częścią PKP. Najstarszą kolejką PKL i jednocześnie pierwszą w kraju jest kolej linowa na Kasprowy Wierch, uruchomiona w 1936 r.

Innymi kolejkami należącymi do PKL są: kolej na Górę Parkową w Krynicy, kolejki na Gubałówkę i Butorowy Wierch, a także kolej na Palenicę w Szczawnicy, górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim oraz Mosorny Groń w Zawoi.

Kolej linowa na Kasprowy Wierch powstała, jako pierwsze tego typu urządzenie w Polsce. Jej budowę rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku, a już 26 lutego 1936 ruszyła z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Na Kasprowy wjechała 15 marca tego samego roku, czyli po 227 dniach budowy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU