Recykling albo kary

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 02-09-2010
  • drukuj
Podwyżki opłat za składowanie odpadów mają zachęcić spółki do rozwijania recyklingu. Rejestr firm z tej branży ograniczy szarą strefę. Gminy dostaną prawo do przejęcia rynku od prywatnych przedsiębiorstw.
Recykling albo kary

Po raz pierwszy od ośmiu lat minister środowiska zamierza uporządkować rynek odpadów. Jego wartość szacuje na 5 mld zł, ale w dużej mierze pieniądze te trafiają do szarej strefy – pisze „Rzeczpospolita”.

Obowiązujący system prawny nie zapewnia faktycznej realizacji unijnych zobowiązań w sprawie odzysku odpadów – alarmuje resort środowiska w uzasadnieniu do zmian ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Jednocześnie ministerstwo zmienia drugą ustawę: o odpadach, by dostosować ją do unijnego prawa jeszcze w tym roku.

Jak szacują eksperci, spora część firm nie rozlicza się z obowiązku zbierania i recyklingu opakowań albo robi to tylko na papierze. Potwierdził to najnowszy raport o rynku szkła Głównej Inspekcji Ochrony Środowiska. Na skontrolowanych 47 przedsiębiorstw naruszenia prawa wykryto aż w 55 proc. przypadków.

Resort środowiska przygotował nowelizację ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Chce, by samorządy przejęły śmieci od firm. Teraz mogą tak zrobić, jeśli mieszkańcy zgodzą się w referendum. Po zmianie prawa wystarczy uchwała radnych. Jest tylko jeden problem: likwidacja umów, jakie zawarły przedsiębiorstwa gospodarki odpadami z mieszkańcami, spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi. Według szacunków Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami w całym kraju zawarto ok. 1 mln umów cywilnoprawnych. Ministerstwo Środowiska chce dać możliwość ich rozwiązania w ciągu trzech lat.

Z informacji „Rzeczpospolitej” wynika, że przeciwko zmianie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach wystąpił resort gospodarki, bo chce zagwarantować, by gminy zawsze przeprowadzały przetargi na świadczenie usług zbiórki, wywozu i przetwarzania odpadów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ciekawe KTO w Mininisterstwie Gospodarki LOBBUJE I dla Kogo???? Przeciez nie jest to Ministerstwo wladne w temacie Odpadow - moze konsultowac... owszem!!! Kto mowi o opminieciu przetargow ???? to przeciez wymowka tego LOBBYSTY i pomocnikow z Minsterstwa, bo przeciezami nie moga wypowiadac sie ust...ami Ministerstwa !!! moze trzeba wyslac tam ABW, prokurature albo Inna agencje wywiadowcza ??? A moze Pani Minister Pitera winna sie tematem zajac !!!! Przeciez tym jednostkom za to placa !!!! rozwiń

eko-odpadwy, 2010-09-07 13:18:37 odpowiedz

Zamysly Ministerstwa Gospodarki sa niedo konca rozsadne - przetarfgi owszem, ale na np przetwarzanie odpadow w perspektywie co najmniej 25 / 30 lat, bo tylko w tej perspektywie mozna rozmawiac o rentownej eksploatacji Instalacji przetwarzania odadow. A tak wogole to winnien ten temat byc rozwiaz...any jak juz w 2004 roku Ministerstwo Srodowiska proponowal w swoim dokumencie " Koncepcja Systemu gospodarki Odpadami komunalnymi w Polsce " warszawa , listopad 2004 - niestety nigdy nie zrealizowanych - a dokument mowi, ze: 2. Koncepcja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Polsce 2.1. Założenia systemu Gmina będzie właścicielem odpadów komunalnych i jej zadaniem będzie zorganizowanie systemu zbierania odpadów komunalnych, spełniającego określone wymagania i obejmującego swoim zasięgiem 100% mieszkańców. Poszczególne województwa powinny być samowystarczające w zakresie gospodarki zmieszanymi odpadami komunalnymi (odpadów pozostałych po wydzieleniu niektórych frakcji). Zatem województwa samorządowe będą odpowiedzialne za zapewnienie wystarczających mocy przetwórczych dla zmieszanych odpadów komunalnych, a ponadto za zagospodarowanie wydzielonych z odpadów komunalnych odpadów wielkogabarytowych, odpadów z remontów, odpadów zielonych i odpadów niebezpiecznych (poza tymi, za które są odpowiedzialni przedsiębiorcy). Przedsiębiorcy i reprezentujące ich organizacje odzysku powinni być odpowiedzialni za zapewnienie odpowiednich mocy przetwórczych do zagospodarowania odpadów opakowaniowych, baterii i akumulatorów, opon, olejów odpadowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzących z odpadów komunalnych. Gmina będzie odpowiedzialna za: 1. ustalanie stawek opłat, 2. kontrolę, czy wszyscy wytwórcy są objęci systemem i czy płacą za usługi zagospodarowania odpadów komunalnych, 3. ustawienie, opróżnianie pojemników na odpady opakowaniowe i ich przewóz do stacji przeładunkowych, 4. prowadzenie stacji przeładunkowej, w zależności od wielkości gminy, samodzielnie lub wspólnie z innymi gminami, 5. zorganizowanie i prowadzenie punktów zbierania odpadów, które mogą znajdować się przy stacjach przeładunkowych, 6. transport odpadów zmieszanych do instalacji ich przetwarzania – mechanicznobiologicznego lub termicznego, 7. dostarczenie odpadów zielonych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów z remontów i odpadów niebezpiecznych do właściwych instalacji, 8. jeśli zdecyduje się na zlecenie prowadzenie usług określonych w pkt 3-7, prowadzenie przetargów, podpisywanie umów z podmiotami i kontrolę realizacji umów, 9. podpisywanie umów z organizacjami odzysku na odbieranie odpadów opakowaniowych, opon, olejów odpadowych, baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego i kontrolowanie ich przestrzegania, 10. podpisywanie umów z marszałkiem województwa lub prowadzącymi instalacje do przetwarzania odpadów zielonych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów z remontów i zmieszanych odpadów komunalnych oraz unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych, 11. lokalizację instalacji wskazanych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami. Zadaniem województwa samorządowego (poprzez organ wykonawczy, tj. marszałka województwa) będzie zapewnienie działania (poprzez prowadzanie lub zlecenie prowadzenia) instalacji przetwarzania odpadów zmieszanych metodami mechaniczno-biologicznymi lub termicznymi, aby przygotować je do składowania (pozbawić je odpadów ulegających biodegradacji), składowisk odpadów powstałych po przetworzeniu odpadów komunalnych, instalacji do kompostowania odpadów zielonych, instalacji do zagospodarowania odpadów wielkogabarytowych, odpadów z remontów, odpadów niebezpiecznych pochodzących z odpadów niebezpiecznych (poza tymi, które pozostają w gestii organizacji odzysku). Województwo samorządowe będzie odpowiedzialne za: 1. budowę i eksploatację instalacji do przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz instalacji do unieszkodliwiania pozostałości po tych procesach, 2. budowę i eksploatację instalacji do kompostowania odpadów zielonych, 3. budowę i eksploatację instalacji do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów, 4. budowę i eksploatację instalacji do unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych, 5. w przypadku zlecenia usług określonych w pkt 1-4, organizowanie przetargów, podpisywanie umów i kontrolowanie ich realizacji, 6. podpisywanie umów z poszczególnymi gminami i kontrolowanie ich realizacji. Województwo samorządowe będzie zatem odpowiedzialne za przetwarzanie, odzysk i unieszkodliwianie pewnych rodzajów odpadów komunalnych i w tym zakresie będzie ponosiło koszty inwestycyjne i eksploatacyjne. Źródłem pokrycia tych kosztów będą wpłaty z gmin. 4 W powyższy sposób będzie można osiągnąć cele założone w krajowym planie gospodarki odpadami (ograniczenie ilości składowisk komunalnych, zredukowanie ilości komunalnych odpadów ulegających biodegradacji, wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych, osiągnąć regionalizację w gospodarce odpadami, która umożliwiłaby opłacalność). Będą określeni inwestorzy (przed wszystkim województwa samorządowe i gminy), którzy będą mieli dużo większe szanse w uzyskaniu środków z Funduszu Spójności lub funduszy strukturalnych, bowiem będzie można zapewnić dostarczanie odpadów do tych instalacji, a ponadto projekty będą zapewne lepiej przemyślane od obecnie przedkładanych, które w dużej mierze ograniczają się do budowy kolejnych składowisk lub kwater na składowiskach. W przypadku przyjęcia tej koncepcji możliwe byłoby ograniczenie zakresu planowania gospodarki odpadami komunalnymi do poziomu krajowego (planowanie strategiczne – wyznaczanie celów), wojewódzkiego (planowanie regionalne – przetwarzanie odpadów komunalnych) i gminnego (planowanie lokalne – zbieranie odpadów komunalnych). Ot mysli dobre, ale realizacja po naszemu, bo POLAK potrafi !!!! Tym gorzej bo sa firmy, ktore podejma sie nawet sfinansowania Instalacji i zorganiozaowania Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami, ale nie maja z KIM rozmawiac.... bo coz tu mowic wiele jest juz poukladane.... tez i kosztowo, bo jak mozliwe by za spalarnie na 500 To/ dobe przewidywac budzet 2 MLD zlotych, jak za Instalacje przerobu 700 To/ dobe Firma liczy 55 MLN $ i jeszcze ja moze sfinansowac w 100 % - ach, przy czym warunkiem jest odpowiedni strumien odpadow - a on jest, bo inaczej i Spalarnia za te 2 Miliardy padnie !!!! Moda jest na spalarnie... Spalanie i owszem, ale dlaczego tylko ta metoda sie wszyscy zachlystuja !!! ??? Ja wiem ze Pan dr Mikula jest w tym specjalista i lansuje swych wybranych, ale spalarnie winny byc uzupelnieniem przetwarzania odpadow a nie podstawowym elementem technologii przetwarzania odpadow - po co tracic te 40 % dobrego wkladu biomasy,i na niego dodatkowo zuzytkowywac energie na spalenie, ktory mozna przetworzyc na energie i nawoz !!! Tyle ze trzebz astosowac odpowiednie technologie Poza tym jest zasadnicza kwestia wybor technologii bo to wlasciwie przerasta poziom Gmin / Misat a nawet Zwiazkow Metropolitarnych... Temat winien byc rozwiazany na szczeblu centralnym - regionalnie - temat zbyt wielki dla miast / gmin - gdyz wiadomo ze by instalacja przetwarzania odpadow byla rentowna MUSI miec odpowiednio duzy strumien odpadow - poza tym czesc odpadow warto przetwarzac biologicznie, a czesc trzeba spalic, a czesc spalic w specjalnej instalacji .... a z tych wszystkich dzialan generalnie winna byc odtworzona ukryta energia w postaci gazu / pradu, biopaliwa i nawozu. Tyle ze MUSI to byc dzialanie planowe a nie jak dzis Gaszenie Pozarow i to przez nawet nie ochotniczae sily a "z ulicy" gapiow !!!! Program Gospodarki Odpadami winien byc Krajowy - rozlozony na Regiony tak by Instalacje oplacaly sie - tak wiec trzeba: POWOLAC ZESPOL KONTROLI GOSPODARKI ODPADAMI 1. Zinwentaryzowac aktualne zasoby przerobcze 2. stworzyc prawdziwy nie gusowski / statystyczny strumien odpadow z ich morfologia dloa danego regionu,. lacznie z odpadami przemyslow (spozywczy....) rolnictwa , osadow oczyszczalni sciekow itd... 3. opracowac matryce doboru techniki przetwarzania odpadow 4. Zorganizowac PPP 5. wprowadzic w zycie Instalacje bez kajdanow unijnych- bo to mozliwe !!! Warszawa to pokazuje !!! 6..... w terminie pozniejszym jak bedzie odzew i do kogo mowic !@!! Dlaczego nie Zintegrowany System Gospodarki Odpadami oparty na rozsadnym stosowaniu roznych technologii - celem racjonalnej segregacji, odzysku energii z odpadow w posatci gazu, energii elektrycznej czy biopaliw jak i wysokokalorycznych nawozow. Sa Firmy jak BioCrudetechnology ktore sfinansuja tego typu dzialania nawet w 100 % - bez Unijnych dodatkow / kajdanow Instalacje tzw Zintegrowanej Gospodarkli Odpadami , tyle ze musza miec gwarancje ze przez 30 lat nikt im nie bedzie przeszkadzal w biznesie - dlatego raczej pracuja w Chinach, Indiach czy w Afryce. Firma ta oprocz tego ze likwiduja kwestie smieci to dostarczaja na rynek energie pozyskana z przerobki smieci w postaci gazu, elektryki czy biopaliw a dodatkowo daja wysokokaloryczny nawoz. W Indiach Firma "zorganizowala" 250 000 przydomowych instalacji biogazu - i w lepiance maj niebieski plamien do gotowania i ogrzewania !!! Zasadnicza kwestia to odpowiedni strumien odpadow. I tu trzeba sie zebrac w Zwiazki Odpadow !!! by uzyskac 600 - 2000 To / dobe - a jak widac np. Krakow ma ten strumien ok. 997 To / dobe - i to TYLKO ODPADY KOMUNALNE, a gdzie odpady przemyslu spozywczego, osady z oczyszczalni sciekow....;???) i wystarczy dla spalarni i dla racjonalnej , taniej Instalacji biologicznej, gdzie mozna bedzie wykorzystac w ciagu technologicznym osady z oczyszczalni, odpady przemyslu spozywczego itd, a nawet osady denne np z jezior czy rzek w ramach ich rekultywacji. Wystarczy nam przeslac ankiete z morfologia odpadow, a my sie ustosunkujemy co i jak mozemy zaproponowac.... tyle ze i tu sa bariery, bo WSZYSTKO JEST TAJNE - nawet to CO PUBLICZNYM winno byc - a mianowicie Raporty o Odpadach jakie Gminy / Wojewodztywo przygotowuje (albo0 nie...i tu chyba jest sek !!!???) corocznie, ktore winny byc dostepne w zbiorach GUSu i Min. Srodowiska - ale TYLKO WINNY bo sa NIEDOSTEPNE !!!! Tyle ze Wladze (??!!) Miast / Bmin/ Metropolii itd... sa gluche na maile i informacje , a "zapatrzone" w spalarnie ktora im zaproponowano a zafunduja ja sobie z nakladow mieszkancow - budzc sie z piec lat w koszmarnym snie nieudanej inwestycji. Bo przeciez ci co sprzedaja spalarnie, ja po prostu sprzedaja nie inetersuja sie co bedzie sie z nia dalej dzialo. Zas jesli Firma bierze na siebie ciezar Inwestycji to musi zadbac by sie ona splacila !!!! i tu lezy cala roznica. Tyle ze za piec lat juz bedzie inna ekipa w miescie i u wladzy i polka zacznie sie na nowo, oczywiscie finansowna przez kieszenie mieszkancow !!! Ludzie obudzcie sie bo dzisiejsze zamysly MADRYCH beda wsa drogo kosztowaly !!! Proponuje kontakt - KZISGO 032 209 44 56 0600 209 893 tadejurkiewicz@hotmail.com rozwiń

Kanadyjski Zintegrowany System Gospodarki Odpadami - Biocrudetechnology -, 2010-09-02 14:54:31 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE