PARTNER PORTALU
  • BGK

Reforma nadzoru budowlanego: Gdzie będą okręgowe inspektoraty?

  • Michał Wroński    26 czerwca 2017 - 07:02
Reforma nadzoru budowlanego: Gdzie będą okręgowe inspektoraty?
W 102 z 377 powiatowych inspektoratów zatrudnienie merytoryczne wynosi nie więcej niż 3 etaty. (fot. mat. ZDM Warszawa)

Gdzie zostaną ulokowane siedziby okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego? Nowy system ma zacząć funkcjonowanie od 2018 roku, a zatem zapytaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa o jego szczegóły.




Przy reorganizacji struktur nadzoru budowlanego w Polsce pod uwagę będą brane: liczba mieszkańców, liczba wydawanych przez organy administracji budowlanej rozstrzygnięć, warunki i możliwości lokalowe, a także warunki dostępności komunikacyjnej.

• Nowy system ma być wypracowany we współpracy z wojewodami, Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego oraz wojewódzkimi inspektorami nadzoru budowlanego. Opinię w jego sprawie ma też wydać Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.

• Na razie jednak nikt nie wie, gdzie konkretnie znajdować się będą okręgowe inspektoraty nadzoru budowlanego. A pytaliśmy zarówno w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, jak też w urzędach wojewódzkich.

 

O planowanej reorganizacji struktur nadzoru budowlanego w Polsce mówi się już od dłuższego czasu. Przygotowywana równolegle z pracami nad projektem kodeksu urbanistyczno-budowlanego nowelizacja ustawy o organach administracji inwestycyjnej i nadzoru budowlanego zakłada utworzenie ok. 100 okręgowych inspektoratów w miejsce działających obecnie 377 powiatowych inspektoratów.

System na działać sprawniej. Dzięki temu ma być bezpieczniej

Jak tłumaczą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zmiany te mają usprawnić działanie nadzoru budowlanego. Resort wskazuje, że w aż 102 z 377 powiatowych inspektoratów zatrudnienie merytoryczne wynosi nie więcej niż 3 etaty i przekonuje, że istnienie tak małych instytucji nie sprzyja „racjonalnemu wykorzystaniu zasobów finansowych i ludzkich, ani nie pozwala na zatrudnienie specjalistów z różnych dziedzin o różnych uprawnieniach budowlanych (prawo budowlane wyróżnia obecnie jedenaście specjalności w uprawnieniach budowlanych)”.

Czytaj : Tomasz Żuchowski o Rejestrze Urbanistyczno-Budowlanym: obowiązkowe bazy danych planistycznych

- Ograniczenie liczby inspektoratów najniższego szczebla pozwoli na zmniejszenie kosztów organizacyjnych i zwiększenie nakładów na etaty merytoryczne, wymagające kompetencji specjalistycznych i inżynierskich. Takie rozwiązanie przełoży się na poprawę jakości i sprawności w wykonywaniu zadań nadzoru budowlanego, a tym samym na bezpieczeństwo w budownictwie – informuje resort w przesłanym do PortalSamorzadowy.pl oświadczeniu.

Czytaj : Tomasz Żuchowski: we wrześniu ruszą szkolenia dla urzędników

Trudno powiedzieć, czy taka argumentacja przekonuje osoby zatrudnione obecnie w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego. Zwłaszcza, że na temat logistyki całej tej operacji niewiele wiadomo. Czasu tymczasem nie zostało już byt wiele. Urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zapowiadają, że po przyjęciu przez rząd projekt kodeksu urbanistyczno-budowlanego, wraz z pakietem regulacji okołokodeksowych (w tym projektem ustawy o organach administracji inwestycyjnej i nadzoru budowlanego), zostanie on w drugiej połowie roku skierowany do Sejmu. W związku z tym zapytaliśmy resort o to, czy znane są już lokalizacje przyszłych inspektoratów okręgowych i o to, co stanie się z pracownikami obecnych powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (7)

  • jan, 2018-02-07 13:23:45

    z tą pomocą to chańba dla polski bo potomstwo komuny i po bo oni wszystko robią aby wyglądało że coś robią i zachowali cieple stołki . np. po kontroli dodali 130 cm do szer domu i protokolu niema . a sprawa trwa 6 lat o zamurowanie ścianki 2.4m2 a winb kryje tych przestępców .
  • strona postępowania, 2017-09-09 12:23:58

    Należałoby się wreszcie przyjrzeć Inspektorom z Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego, zwłaszcza wydawanym wbrew przepisom prawa decyzjom, są tu bowiem nagminne nadużycia przy bezprawnych legalizacjach samowoli budowlanych. Nikt nie bada motywów-dlaczego Inspektorzy legalizują bezprawnie sam...owole budowlane. Traci na tym zarówno Skarb Państwa-brak nakładania opłat za samowole, jak i obywatele-bo samowole te i działki nie sa doprowadzane do stanu zgodnego z przepisami prawa, a osoby, które są poszkodowanymi w sprawach samowoli nie mają żadnych szans z nieuczciwymi Inspektorami Nadzoru Budowlanego. Od lat mogą oni bezkarnie robić wszystko, co im sie tylko podoba-stosują swoje własne pozaustawowe przepisy. I nikt ich z tego nie rozlicza. Dlatego też wiele spraw trwa latami, a Inspektorzy wydają dziesiątki bezprawnych i ciagle uchylanych decyzji, na koszt Państwa i obywateli. Są to kolejne stracone miliony złotych, które mogłyby być dobrze spożytkowane na inne cele. Jest to nagminny proceder w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dla miasta Bielska-Białej. Stosowane przy tym praktyki, jak fałszowanie dokumentów, dokładanie protokołów z wizji lokalnych, notoryczne nienumerowanie dokumentów, dowolne wyciaganie dokumentów, przekładanie dokumentów pomiędzy różnymi teczkami, zakładanie wielu spraw dla tych samych samowoli budowlanych, oszukiwanie stron postępowania, a na koncu nieprzesyłanie wielu dokumentów do WSA. To stała praktyka w PINB dla miasta Bielska-Białej.  rozwiń
  • byłysPZP, 2017-08-01 10:13:52

    "istnienie tak małych instytucji nie sprzyja „racjonalnemu wykorzystaniu zasobów finansowych i ludzkich," - czy to także o wiejskim lekarzu, aptekarce czy o bibliotekarce etc.., do których można dojechać rowerem, pomimo braków łączy szerokopasmowych ?