PARTNER PORTALU
  • BGK

Reklamy w przestrzeni publicznej: lepsze plany miejscowe, czy uchwały krajobrazowe?

  • MIW    3 kwietnia 2018 - 18:00
Reklamy w przestrzeni publicznej: lepsze plany miejscowe, czy uchwały krajobrazowe?
Nie każde miasto musi koniecznie wyglądać jak Las Vegas. Trzeba tylko wiedzieć jak poprawnie uregulować sprawę reklam w mieście. (fot. pixabay.com)

Radni nie mogą w planie miejscowym regulować zasad usytuowania tablic i urządzeń reklamowych. Od tego są uchwały zwane "reklamowymi" lub "krajobrazowymi". Wątpliwości co do tego nie miał wojewoda lubelski, który 29 marca wydał rozstrzygnięcie nadzorcze uchylające uchwałę rady miejskiej Annopola.




W podjętej 26 lutego b.r. uchwale rada miejska Annopola wprowadziła zakaz lokalizacji reklam w pasach drogowych dróg publicznych i wewnętrznych oraz w „poszczególnych terenach funkcjonalnych”, a także zakaz lokalizacji reklam emitujących zmienne światło.

Rozpoczęcie procedury planistycznej – na co zwrócił uwagę wojewoda - miało w tym przypadku miejsce już po wejściu w życie ustawy krajobrazowej (obowiązuje ona od 11 września 2015 r.). Tymczasem wspomniana ustawa uchyliła w art. 15 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ust. 3 pkt 9 dopuszczający „określenie w planie miejscowym (…) warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane”.

Czytaj: Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem

- Wobec powyższego, uchwalając miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (…) Rada Miejska w Annopolu zobowiązana była stosować przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmienione przepisami ustawy krajobrazowej – stwierdził wojewoda.

Podkreślił on, że znowelizowane przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie przewidują już możliwości regulowania w planie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, jak również wprowadzenia zakazu lokalizacji ogrodzeń i reklam. Wszystko to rada gminy może określić natomiast w „uchwale reklamowej”.

Czytaj: Ustawa krajobrazowa: Wszystko o szyldach w Poznaniu

- Co do zasady, rada gminy nie utraciła zatem kompetencji do określania zasad i warunków sytuowania tablic i urządzeń reklamowych, jednakże według nowej regulacji, winna to uczynić w odrębnej niż plan miejscowy uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego – podkreśla w swym rozstrzygnięciu wojewoda.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • urbanista, 2018-04-04 08:51:07

    o dowód, że "tfurcy" ustawy krajobrazowej "wylali dziecko z kąpielą" ... uchwała krajobrazowa jest fakultatywna (a do tego dość trudna w "procedowaniu", bo musi objąć terytorium całej gminy); do niedawna można było b. szczegółowo regulować zagadnienie reklam, ogrodzeń i... tzw. małej architektury w planach miejscowych, na takim obszarze, który wymagał w pierwszej kolejności tego rodzaju prawa miejscowego, a teraz jest to niemożliwe... jak w starym powiedzeniu "chcieli dobrze, a wyszło ... jak zawsze", a właściwie - jeszcze gorzej...  rozwiń