PARTNER PORTALU
  • BGK

Reklamy w przestrzeni publicznej: lepsze plany miejscowe, czy uchwały krajobrazowe?

  • MIW    3 kwietnia 2018 - 18:00
Reklamy w przestrzeni publicznej: lepsze plany miejscowe, czy uchwały krajobrazowe?
Nie każde miasto musi koniecznie wyglądać jak Las Vegas. Trzeba tylko wiedzieć jak poprawnie uregulować sprawę reklam w mieście. (fot. pixabay.com)

Radni nie mogą w planie miejscowym regulować zasad usytuowania tablic i urządzeń reklamowych. Od tego są uchwały zwane "reklamowymi" lub "krajobrazowymi". Wątpliwości co do tego nie miał wojewoda lubelski, który 29 marca wydał rozstrzygnięcie nadzorcze uchylające uchwałę rady miejskiej Annopola.




W podjętej 26 lutego b.r. uchwale rada miejska Annopola wprowadziła zakaz lokalizacji reklam w pasach drogowych dróg publicznych i wewnętrznych oraz w „poszczególnych terenach funkcjonalnych”, a także zakaz lokalizacji reklam emitujących zmienne światło.

Rozpoczęcie procedury planistycznej – na co zwrócił uwagę wojewoda - miało w tym przypadku miejsce już po wejściu w życie ustawy krajobrazowej (obowiązuje ona od 11 września 2015 r.). Tymczasem wspomniana ustawa uchyliła w art. 15 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ust. 3 pkt 9 dopuszczający „określenie w planie miejscowym (…) warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane”.

Czytaj: Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem

- Wobec powyższego, uchwalając miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (…) Rada Miejska w Annopolu zobowiązana była stosować przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmienione przepisami ustawy krajobrazowej – stwierdził wojewoda.

Podkreślił on, że znowelizowane przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie przewidują już możliwości regulowania w planie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, jak również wprowadzenia zakazu lokalizacji ogrodzeń i reklam. Wszystko to rada gminy może określić natomiast w „uchwale reklamowej”.

Czytaj: Ustawa krajobrazowa: Wszystko o szyldach w Poznaniu

- Co do zasady, rada gminy nie utraciła zatem kompetencji do określania zasad i warunków sytuowania tablic i urządzeń reklamowych, jednakże według nowej regulacji, winna to uczynić w odrębnej niż plan miejscowy uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego – podkreśla w swym rozstrzygnięciu wojewoda.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • urbanista, 2018-04-04 08:51:07

    o dowód, że "tfurcy" ustawy krajobrazowej "wylali dziecko z kąpielą" ... uchwała krajobrazowa jest fakultatywna (a do tego dość trudna w "procedowaniu", bo musi objąć terytorium całej gminy); do niedawna można było b. szczegółowo regulować zagadnienie reklam, ogrodzeń i... tzw. małej architektury w planach miejscowych, na takim obszarze, który wymagał w pierwszej kolejności tego rodzaju prawa miejscowego, a teraz jest to niemożliwe... jak w starym powiedzeniu "chcieli dobrze, a wyszło ... jak zawsze", a właściwie - jeszcze gorzej...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.