RIO: Dodatek specjalny dla urzędnika musi wynikać z jawnych przesłanek

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przyjrzała się dodatkom specjalnym dla pracowników jednej z gmin. Zwróciła uwagę, ze dodatek nie może być przyznawany w sposób ciągły i bez podawania uzasadnienia.
RIO: Dodatek specjalny dla urzędnika musi wynikać z jawnych przesłanek
RIO przyjrzała się dodatkom specjalnym dla pracowników urzędu gminy. (fot. Pixabay)

• Wójt jednej z podlaskich gmin przyznawała dodatki specjalne bez podawania przesłanek o ich przyznawaniu.

• Regionalna Izba Obrachunkowa zaleciła dokumentowanie takich przesłanek, ponieważ dodatek wynika ze zwiększania obowiązków pracownika i powierzania mu dodatkowych zadań.

• Jeżeli pracownik stale realizuje zadania, za które otrzymuje dodatek, to powinno mieć to odzwierciedlenie w wynagrodzeniu zasadniczym.

RIO pisze, że zgodnie z obowiązującym w urzędzie gminy regulaminem wynagradzania pracowników z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań pracownikowi, może być przyznany dodatek specjalny, którego wysokość nie może przekraczać 50 proc. wynagrodzenia zasadniczego.

Wójt nie uzasadniała powodu przyznawania dodatku

Kontrola RIO wykazała, że w jednej z podlaskich gmin dodatki specjalne w 2016 r. otrzymywało 34 pracowników, zaś w zdecydowanej większości przypadków wójt nie uzasadniała podstawy ich przyznania na piśmie. RIO stwierdziła, że nie można zatem ustalić wystąpienia przesłanek przyznania dodatku wynikających z regulaminu wynagradzania oraz z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, który stanowi, że pracownikowi samorządowemu dodatek specjalny przysługuje z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

W wystąpieniu pokontrolnym wystosowanym do wójt, po poprzedniej kontroli kompleksowej przeprowadzonej przez RIO w Białymstoku, zalecono dokumentowanie przesłanek przyznania pracownikom dodatku specjalnego.

W złożonym wyjaśnieniu wójt wskazała, że w pismach dotyczących przyznania dodatków specjalnych pracownikom urzędu gminy wykazano jedynie podstawę prawną ich przyznania, ponieważ uznano, że nie zachodzi potrzeba wskazywania przesłanek. Wójt wyeliminowała nieprawidłowość i w pismach przekazanych pracownikom aktualnie otrzymującym dodatek specjalny, szczegółowo uzasadniła przesłanki jego przyznania.

Kiedy dodatek, a kiedy pensja zasadnicza?

Ponadto kontrola wynagrodzeń ośmiu pracowników urzędu gminy wykazała ciągłość ich przyznawania. Regionalna Izba Obrachunkowa podkreśla, że dodatek specjalny jest świadczeniem o charakterze okresowym, co wynika z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Oznacza to, że jeżeli pracownik stale realizuje zadania, które wójt traktuje jako podstawę przyznania dodatku, to powinno to mieć odzwierciedlenie w zakresie czynności pracownika i poziomie wynagrodzenia zasadniczego. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU