Rząd o mieszkaniach i spółkach kolejowych

Rada Ministrów na posiedzeniu rozpoczętym we wtorek po godz. 11 zajmie się m.in. projektem ustawy o pomocy państwa przy kupowaniu pierwszego mieszkania, tzw. programem „Mieszkanie dla młodych”.
Rząd o mieszkaniach i spółkach kolejowych

Ministrowie rozpatrzą też projekt umożliwiający upadłość spółek kolejowych.

Program „Mieszkanie dla młodych" ma trwać pięć lat. Jest kontynuacją wygasłego w ubiegłym roku programu „Rodzina na swoim". W pierwszym roku działania przyszłej ustawy ma kosztować budżet państwa 600 mln zł.

Koncepcja programu została przedstawiona przez ministra transportu i budownictwa w połowie października ubiegłego roku. Według szacunków resortu będzie mogło z niego skorzystać ok. 36 tys. rodzin rocznie.

Program ma być skierowany do młodych - małżeństw i osób samotnych do 35. roku życia i pomóc im w zakupie pierwszego własnego mieszkania z rynku pierwotnego. Chodzi o jednorazową dopłatę 10-15 proc. do ceny zakupu lokalu mieszkalnego, liczonej według wskaźnika kosztu odtworzenia jednego metra kw. powierzchni lokalu w każdym województwie. Dopłatą ma być objęte maksymalnie 50 m kw. mieszkania o powierzchni do 75 m kw.

Czytaj też: Mało kogo stać na "mieszkanie dla młodych"

Zgodnie z projektem nie będzie można sprzedać lub wynająć takiego mieszkania. Jeżeli osoba w ciągu pięciu lat od zakupu mieszkania z rządową dopłatą sprzeda je, to będzie musiała oddać proporcjonalną część dopłaty podstawowej do kredytu.

Natomiast nie będą odbierane dopłaty z tytułu posiadania dzieci. Sankcji nie będzie także wówczas, jeśli pieniądze ze sprzedaży lokalu zostaną przeznaczone na zakup innego mieszkania.

Żadnych sankcji nie będzie dla właścicieli lokalu po upływie pięciu lat od zakupu mieszkania.

Osoby korzystające z dopłat do kredytów nie będą mogły być właścicielami innego mieszkania czy udziału w budynku, w którym mogłyby uzyskać samodzielny lokal. Musi być to ich pierwszy zakup nieruchomości.

Projekt - według wiceministra transportu i budownictwa Piotra Stycznia - powinien wejść w życie w lipcu tego roku, a obowiązywać od 1 stycznia 2014 roku. Po wejściu w życie ustawy, zostanie przygotowane odpowiednie rozporządzenie wykonawcze.

Bank Gospodarstwa Krajowego musi mieć czas na przygotowanie się do realizacji tej ustawy, a także banki komercyjne, z którymi będą zawierane umowy.

Rząd zajmie się ponadto projektem nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Projekt umożliwia upadłość kolejowych spółek przewozowych. Propozycja zmiany przepisów dotyczy: PKP Intercity, PKP Cargo czy Przewozów Regionalnych.

Spółki utworzono na podstawie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP z 2000 r. - w myśl prawa upadłościowego i naprawczego nie można ogłosić ich upadłości.

Projekt zakłada wyłączenie kolejowych spółek przewozowych z zakazu ogłaszania upadłości. Wnioskodawcy przypominają w uzasadnieniu do projektu, że obowiązujące w Polsce prawo jest niezgodnie z przepisami unijnymi. Według Brukseli przyznają one przedsiębiorstwom kolejowym nieograniczone gwarancje państwowe.

Projektodawcy przewidzieli też, że zarządca spółki w upadłości lub syndyk będzie mógł prowadzić działalność przewozową jeszcze maksymalnie przez sześć miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU