Sądowa batalia o lotnisko w Szymanach

Spółka Port Lotniczy Mazury złożyła apelację od wyroku, w którym sąd zobowiązał ją do oddania samorządowi województwa warmińsko-mazurskiego lotniska regionalnego w Szymanach koło Szczytna.
Sądowa batalia o lotnisko w Szymanach

Chodzi o spór, kto wybuduje i będzie zarządzał portem lotniczym. Sąd Okręgowy w Olsztynie w październiku nakazał spółce Port Lotniczy Mazury wydać lotnisko regionalne w Szymanach koło Szczytna samorządowi województwa warmińsko-mazurskiego. Uznał bowiem, że wypowiedzenie umowy dzierżawy lotniska spółce przez samorząd województwa było zasadne.

Jak poinformowano w Sądzie Okręgowym w Olsztynie, spółka PL Mazury złożyła apelację od wyroku; zostanie ona przekazana do Sądu Apelacyjnego w Białymstoku, który ją rozpozna.

Czytaj też: Lotnisko w Szymanach za 200 mln zł

Prezes spółki Port Lotniczy Mazury Bolesław Piechucki nie chciał komentować sprawy do czasu rozpoznania odwołania przed sąd w Białymstoku.

Dyrektor departamentu infrastruktury warmińsko-mazurskiego urzędu marszałkowskiego Wiktor Wójcik powiedział, że samorząd czeka na przesłanie apelacji spółki przez sąd w Olsztynie. Wówczas będzie wiadomo, jakie spółka kwestionuje ustalenia sądu pierwszej instancji.

Proces jest efektem sporu między samorządem województwa warmińsko-mazurskiego a spółką, która od 2008 r. zarządzała regionalnym lotniskiem w Szymanach. Zarząd województwa w ubiegłym roku wypowiedział jej umowę dzierżawy i do zarządzania lotniskiem powołał samorządową spółkę „Warmia i Mazury".

Wypowiadając umowę dzierżawy spółce Port Lotniczy Mazury, samorząd podał, że zarządza ona lotniskiem nieefektywnie i nie gwarantuje uruchomienia działalności lotniskowej w Szymanach. Z taką decyzją nie zgadzali się przedstawiciele spółki Port Lotniczy Mazury, którzy nie chcą opuścić lotniska; twierdzą, że rozwiązanie umowy jest nieskuteczne. Dlatego samorząd złożył pozew do sądu o wydanie nieruchomości.

Sąd Okręgowy w Olsztynie przyznał rację samorządowi województwa warmińsko-mazurskiego; ocenił, że wypowiedzenie dzierżawy lotniska jest zasadne.

„Jeśli nie doszło do uruchomienia lotniska na bazie istniejącej infrastruktury albo przynajmniej do istotnego zaawansowania prac zmierzających do jego uruchomienia, nie zostało bowiem nawet wydane spółce zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem, więc nie został spełniony cel umowy dzierżawy i nieruchomość nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności lotniczej" - orzekł w październiku sąd.

Byłe wojskowe lotnisko w Szymanach funkcjonowało do 2004 roku. Port Lotniczy Mazury sp. z o.o., zarządzający obiektem mimo zawieszonej działalności lotniskowej, wciąż borykał się z problemami finansowymi. W 2008 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu.

Jednak, według zarządu województwa, te deklaracje nie zostały zrealizowane. Władze regionu nie rezygnują z uruchomienia portu lotniczego w Szymanach; ma to kosztować 200 mln zł. Unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury 2007-2013 ma wynieść do 76 proc. Aby dotacja unijna nie przepadła, port lotniczy musi być uruchomiony do 2015 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.