Samorząd w obecnym kształcie się kończy

  • Michał Wroński
  • 19-05-2017
  • drukuj
Co do konieczności zmian w ustroju JST zgadzają się politycy i… samorządowcy różnych opcji. Zgody nie ma natomiast co do kierunku, w którym te zmiany miałyby zmierzać. Dyskusji na ten temat nie ułatwia rzecz jasna stan obecnych relacji między samorządem, a rządem.
Samorząd w obecnym kształcie się kończy
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego przestała spełniać swoją funkcję, jest miejscem politycznych przepychanek, akty prawne, wpływające w tysiącach, opiniuje w tempie ekspresowym (fot. mat. MSWiA)

• Wzajemne relacje między marszałkiem, a wojewodą dojrzały do zmiany. A między radą gminy, a wójtem, burmistrzem i prezydentem także?

• Samorządowcy ostrzegają, że wiele gmin jest u progu wypłacalności. Konieczna jest szybka reforma ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

• Spór o ograniczenie liczby kadencji wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wcale nie zaniknie.

***** 

Czas wzmocnić marszałka? I wybrać go w bezpośrednich wyborach?

- Reforma samorządowa ciągle jest niedokończona w aspekcie samorządów powiatowych i wojewódzkich – taką diagnozę stawia Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego. Jak dodaje obecnie w strukturach władzy w województwach panuje swoisty dwugłos marszałka i wojewody.

- W roku 1998 założenie było takie, że wojewoda jest „odchudzany”, a województwem rządzi marszałek. A od tamtego czasu jednak urząd wojewódzki „puchnie” i obecnie kompetencyjnie niemal zrównał się z urzędem marszałkowskim, co pokazuje naszą niekonsekwencję i bałaganiarstwo – wtóruje mu Andrzej Maciejewski, poseł Kukiz’15 i przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego i Andrzej Maciejewski, przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.Fot. PTWP
Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego i Andrzej Maciejewski, przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.Fot. PTWP

- Dojrzeliśmy do tego, żeby była jedna władza w województwach. By marszałek wszedł w kompetencje wojewody i stał się naprawdę szefem regionu – postuluje Saługa. Ostrożniejszy jest Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego. On również sugeruje, aby uporządkować relacje wojewoda – marszałek, wzmacniając kompetencje tego drugiego, choć zastrzega, że pewną część uprawnień (np. związanych z zarządzaniem kryzysowym) należy wojewodzie pozostawić.

Czytaj: Marszałkowie kontra wojewodowie - będzie trudna kohabitacja?

Czy tak wzmocniony marszałek nadal jednak powinien być wybierany przez radnych sejmiku (czyli według klucza politycznego), czy też może raczej wskazać powinni go mieszkańcy całego regionu w wyborach bezpośrednich? To drugie rozwiązania na pewno wzmocniłoby jego pozycję.

- Uważam, że kolegialne zarządzanie unijnymi pieniędzmi jest bardziej bezpieczne – stwierdza Jarubas, który – jak sam przyznaje - nie jest zwolennikiem wyboru marszałków w wyborach bezpośrednich.

Czytaj: Trwa spór o ZIT-y. Wojewoda krytykuje marszałek, ta poucza wojewodę

- Najpierw trzeba tak ułożyć samorząd wojewódzki, by miał on kompetencje i środki, bo dziś Katowice mają większy budżet od budżetu województwa – komentuje z kolei Saługa.

 


KOMENTARZE (14)ZOBACZ WSZYSTKIE

To nie samorząd się kończy, tylko samorząd jest wykańczany. Przewodnia siła narodu nie może znieść faktu, że prezes Najjaśniejszej partyji nie możę wyznaczyć starosty czy wójta. Ręce precz od Rad .

obywatel tego kraju , 2017-05-31 08:59:21 odpowiedz

zlikwidować partie i wojewodów posłów 200 i jedynie po prawie lub ekonomii po 20 latach w służbie narodu a nie partii

bezpartyjny samorzadowiec, 2017-05-21 21:11:22 odpowiedz

zlikwidować samorząd wojewódzki po co on jest...tylko koszty

oks, 2017-05-20 17:50:36 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE