Samorządy buntują się przeciwko e-mytu

  • Przegląd prasy/Dziennik Gazeta Prawna
  • 11-07-2011
  • drukuj
Po wejściu w życie systemu e-myta koszty funkcjonowania miejskich autobusów wzrosły o 5 proc. Gminy muszą płacić za każdy pojazd powyżej 3,5 tony, który jedzie po drogach objętych płatnościami.
Samorządy buntują się przeciwko e-mytu

Samorządy alarmują, że wkrótce spowoduje ono wzrost kosztów transportu zbiorowego, który za korzystanie z dróg objętych systemem viaTOLL też musi płacić. W efekcie zapłacą pasażerowie – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.

Czytaj też: Tir-y uciekły z autostrad i rozjeżdżają drogi lokalne

Domagają się wprowadzenia ulg lub całkowitego zwolnienia z opłat autobusów komunikacji miejskiej, które korzystając z odcinków dróg włączonych do elektronicznego systemu poboru opłat, muszą za to płacić – tak jak wszystkie inne pojazdy o masie powyżej 3,5 tony.

Z danych napływających od operatorów w kraju wynika, że wzrost kosztów transportu w aglomeracjach wynosi 5 proc. za wozokilometr. Gorzej jest w mniejszych miastach w strefie metropolii.

Czytaj też: Nie chcą e-myta

Na przykład w tym roku wejherowski MZK dopłaci do przewozu pasażerów ponad 100 tys. zł. Z kolei jak szacuje Związek Powiatów Polskich, miasta w powiecie poznańskim poniosą dodatkowe koszty w wysokości nawet 1,5 mln zł rocznie.

W zeszłym tygodniu związek skierował do premiera pismo, w którym argumentuje, że efektem wejścia w życie systemu e-myta jest wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji publicznej, co zmusi władze samorządowe do podniesienia cen biletów.

Ponadto ZPP oskarża rząd o rażące naruszenie trybu legislacyjnego przy wydawaniu rozporządzenia o e-mycie, bo projekt rozporządzenia nie został przedstawiony Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego do zaopiniowana, co jest naruszeniem prawa.

Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich zapowiada, że jeśli rozmowy w ramach komisji (oprócz dzisiejszego kolejne posiedzenie zaplanowano na koniec lipca) nie przyniosą skutku, sprawa w sierpniu trafi do Trybunału Konstytucyjnego – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE