Samorządy zapłacą za ewidencję

  • GK/mswia.gov.pl
  • 22-09-2011
  • drukuj
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało rozporządzenie w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Gminy czekają wydatki.
Samorządy zapłacą za ewidencję

Projekt określa szczegółowy zakres informacji gromadzonych w bazach danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów, organizację i tryb ustalania danych, tryb tworzenia bazy danych, jej aktualizacji i udostępniania oraz podstawowe wymagania funkcjonalne systemu teleinformatycznego stosowanego do prowadzenia ewidencji.

Projekt rozporządzenia zawiera również wzór wniosku o ustalenie numeru porządkowego.

Ewidencja miejscowości, ulic i adresów zastępuje dotychczas prowadzoną w gminnych jednostkach samorządu terytorialnego ewidencję numeracji porządkowej nieruchomości.

W okresie tworzenia i wdrażania EMUiA, organy gminne, będą musiały zapewnić środki na określone w projekcie rozporządzenia działania dostosowawcze, dotyczące infrastruktury technicznej ewidencji miejscowości, ulic i adresów oraz jej zbiorów danych.

W procesie tworzenia systemu gminy będą mogły wykorzystywać nieodpłatnie rezultaty projektów teleinformatycznych, realizowanych na szczeblu centralnym i regionalnym.

W ramach projektu "TERYT 2 – Państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju" będzie udostępniona darmowa aplikacja do prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów.

W projektach dotyczących baz danych obiektów topograficznych są utworzone lub są tworzone zbiory punktów adresowych, osi ulic które są obiektami ewidencji miejscowości, ulic i adresów.

Obiekty te zostaną udostępnione gminom wraz z aplikacją do prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów. W związku z tym gminy poniosą jedynie koszty związane z wdrożeniem, ewentualnym uzupełnieniem danych geometrycznych i opisowych oraz – jeśli zajdzie taka potrzeba – uzupełnieniem infrastruktury sprzętowej.

Szacuje się że średni koszt na jedną gminę wyniesie 5 tys. zł, co w skali kraju wyraża się kwotą 13 mln zł.

„Po wdrożeniu wspomnianej aplikacji jednostkom samorządowym, w wyniku automatyzacji niektórych czynności związanych z prowadzeniem przedmiotowego rejestru jak również procesów udostępniania zawartych w nim informacji, pojawią się oszczędności, które powinny zrekompensować wcześniejsze nakłady finansowe” – czytamy w uzasadnieniu rozporządzenia.

Do czasu wdrożenia systemu teleinformatycznego, nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, do prowadzenia ewidencji może być wykorzystywana infrastruktura techniczna ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości.

Pełny tekst rozporządzenia tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.