Sejm przyjął ustawę przewidującą centralizację rozliczeń VAT w samorządach

• Ustawa przewidująca centralizację rozliczeń VAT w samorządach została jednogłośnie przyjęta przez Sejm.
• Przedstawiciele resort finansów tłumaczyli, że to konieczność w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE i Naczelnego Sądu Administracyjnego.
• Samorządy same zdecydują, jaki okres objąć scentralizowanym modelem rozliczeń.
Sejm przyjął ustawę przewidującą centralizację rozliczeń VAT w samorządach
Scentralizowanie rozliczeń nastąpi "w przód" od 1 stycznia 2017 r. (fot. pixabay.com)

Ustawę poparło 445 posłów, nikt nie był przeciw ani się nie wstrzymał.

Chodzi ustawę o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

- Zasadniczym celem projektowanej ustawy jest zapewnienie jednostkom samorządu terytorialnego instrumentów prawnych wspomagających proces centralizacji oraz zmniejszenie uciążliwości związanych z centralizacją rozliczeń VAT w samorządach, w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 19 września 2015 r. - tłumaczył w toku prac legislacyjnych w Sejmie wiceminister finansów Leszek Skiba.

Wyjaśniał, że zdaniem TS UE gminne jednostki budżetowe nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną przez nie w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością.

- Konsekwencja wyroku to brak odrębności podatkowej samorządowych jednostek budżetowych, co oznacza, że wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczone przez jednostki samorządu terytorialnego (...), a czynności dokonywane pomiędzy jednostkami budżetowymi mają charakter wewnętrzny" - mówił wiceminister.

Czytaj też: Projekt dotyczący rozliczeń VAT przez samorządy jest zbyt skomplikowany

Wskazał, że wyrok TS UE nie dotyczył co prawda samorządowych zakładów budżetowych, ale Naczelny Sąd Administracyjny podjął w październiku uchwałę, w której przyjął wobec zakładów budżetowych analogiczną interpretację. Dlatego należy uznać, że zakłady budżetowe również nie posiadają odrębności podatkowej.

- Mając na uwadze wyrok Trybunału oraz uchwałę NSA, niezbędne jest dokonanie jak najszybszej centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT w samorządach. Centralizacja ta musi objąć utworzone przez samorządy jednostki organizacyjne, którymi są jednostki budżetowe, zakłady budżetowe oraz urzędy gminy, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie - informował Skiba.

Zgodnie z ustawą od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jak zapewnia rząd, do końca 2016 r. nie będą zatem kwestionowane rozliczenia dokonywane przez samorządy z zastosowaniem dotychczasowego modelu rozliczeń.

Według Centrum Informacyjnego Rządu scentralizowanie rozliczeń nastąpi "w przód" od 1 stycznia 2017 r., ale samorządy będą mogły podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model scentralizowany - gmina rozlicza VAT jako podatnik).

- Samorządy same zdecydują, jaki okres objąć scentralizowanym modelem rozliczeń, składając korekty deklaracji podatkowych za wszystkie okresy rozliczeniowe, w których jednostki organizacyjne rozliczały odrębnie podatek, licząc od najwcześniejszego okresu rozliczeniowego, za jaki zostały złożone te korekty, do momentu wprowadzenia modelu scentralizowanego - wyjaśniono.

Przed głosowaniem całości ustawy posłowie zaakceptowali zgłoszoną w drugim czytaniu poprawkę klubu Nowoczesna, która, jak wyjaśniał przedstawiciel tego klubu Mirosław Pampuch, powoduje, że "wszystkie jednostki samorządu terytorialnego na równych prawach będą mogły skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków inwestycyjnych".

- Ustawa jest bardzo potrzebna jednostkom samorządu terytorialnego, bo wprowadza jasne zasady, kto na gruncie ustawy o samorządzie terytorialnym jest podatnikiem podatku od towarów i usług - zaznaczył zarazem poseł Nowoczesnej.

Według CIR, wyrok TSUE może skutkować w niektórych przypadkach korzystania przez samorządy z programów finansowanych ze środków przeznaczonych na realizację projektów zmianą kwalifikowalności podatku VAT w części dotyczącej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanej z tych środków. W związku z tym w ustawie przewidziano brak konieczności zwrotu tych środków od beneficjentów w przypadku braku korekty podatku naliczonego. 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE