Spadła zdawalność egzaminów teoretycznych na prawo jazdy

Rok po zaostrzeniu przepisów spadła zdawalność egzaminów teoretycznych na prawo jazdy kat. B. Na Mazowszu średnio ponad połowa osób przystępujących do egzaminu musi go powtarzać. Słabo przygotowani kursanci? Czy może zbyt trudne pytania?
Spadła zdawalność egzaminów teoretycznych na prawo jazdy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, testy nie są jawne, a egzaminy za każdym razem inne. Teraz pytania to nieskończona ilość kombinacji, żeby zdać trzeba uzyskać minimum 68 na 74 punkty.

- Kiedyś średnio inteligentny człowiek testów uczył się na pamięć w dwa wieczory. Dzisiaj wymaga to więcej nauki, bo nie ma bazy danych na rynku. Trzeba się wreszcie nauczyć i mamy zdecydowanie lepszych kierowców. To natychmiast przekłada się na zdanie egzaminu praktycznego – mówi Andrzej Szklarski dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie.

W WORD w Ciechanowie jest odwrotnie. Nie dość, że egzaminu teoretycznego nie zdaje ponad połowa osób to pogorszyły się także statystyki zdawalności egzaminu praktycznego.

- Zdawalność egzaminów teoretycznych w 2013 roku wynosi 39 procent. W 2012 wynosiła ona 72 procent. Bardzo źle jest jeśli chodzi o egzaminy praktyczne. W porównaniu z 2012 rokiem liczba osób, które nie zdały egzaminu praktycznego wzrosła o 40 procent. Zanotowaliśmy też 30 procentowy spadek liczby osób zainteresowanych egzaminem na prawo jazdy - podkreśla dyrektor WORD w Ciechanowie Anna Gwoździk.

Czytaj też:  PiS mówi o bałaganie w WORD

W płockim WORD w 2012 roku, czyli przed zmianą egzaminu, teorię zdawało 76 procent (9303 osoby). W 2013 roku liczba osób, które zdały egzamin teoretyczny spadła dwukrotnie do 38,8 procent (4926 osób). W porównaniu rok do roku liczba osób zdających egzamin praktyczny, praktycznie się nie zmieniła. W 2012 roku było to 36,7 procent (7253 osoby), a w 2013 roku 38,6 procent (5789 osób).

To nie koniec. W Płocku, porównaniu rok do roku spadła też liczba osób przystępujących do egzaminu praktycznego. Z 20 tysięcy w 2012 do 15 tysięcy w 2013 roku.

Ośrodki narzekają też na oprogramowanie. Dzisiaj odpowiedzialność za pytania bierze na siebie firma, która dostarcza system. Dyrektor Andrej Szklarski przyznaje, że zdarzają się błędy.

- Te pytania są bez przerwy poprawiane. Moim zdaniem teoria jest jeszcze do poprawy, te pytania powinny być zweryfikowane, najlepiej przez dobrych specjalistów w ministerstwie – mówi.

W porównaniu z rokiem poprzednim teorię na prawo jazdy na Mazowszu zdaje połowa mniej kursantów. Z tego powodu w WORD-y w Warszawie zwalniają emerytów i nie przedłużają umów.

- Z reguły są to pracownicy, którzy byli kiedyś policjantami, albo wojskowymi i nie mają małych emerytur. Oni to rozumieją bo wiedzą, że nie mam wyjścia – mówił Andrzej Szklarski.

WORD-y w Warszawie zmieniają też godziny funkcjonowania z 6 -22 na 8-16, tylko wydział na ulicy Odlewniczej czynny jest do 20. Niektórzy pracownicy liczą, że zła sytuacja jednak się zmieni. Biorą bezpłatne urlopy roczne i czekają. Być może pojawią się etaty na dodatkowe szkolenia lub zmniejszą się ceny za egzamin.

 


KOMENTARZE (7)ZOBACZ WSZYSTKIE

Pytania bywaja bardzo klopotliwe i podchwytliwe co sprawia czasem duzy problem... W koncu zaczelam korzystac ze stronki prawo-jazdy-360 i tam pozytywnie zaskoczyly mnie wyjasnienia do pytan,ktore bardzo ulatwiaja nauke.

marysia, 2016-09-23 09:53:29 odpowiedz

Na stronie zdawalnosc_pl można sprawdzić zdawalność prawa jazdy konkretnej szkoły jazdy w Polsce. Serwis zbiera oficjalne dane o statystykach egzaminów, dane pochodza z WORD ów.

zdawalnosc.pl, 2015-07-24 16:44:25 odpowiedz

skoro system nie jest jeszcze dopracowany to po jaka cholere wprowadzaja go w zycie?to sie nie dziwie ze czlowiek zaznacza poprawna odpowiedz a wyskakuje jemu wynik negatywny (w domu sprawdzasz dane pytanie i odpowiedz zgadza sie z twoja podana na egzaminie)

monika, 2015-02-20 15:05:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE