Strategie innowacyjności są źle wdrażane

Polskie województwa mają dobrze przygotowane strategie innowacyjności, ale nie wprowadzają ich skutecznie - oceniają eksperci z firmy doradczej Deloitte. Większość urzędów marszałkowskich dopiero zaczyna wspierać współpracę przedsiębiorców z naukowcami.
Strategie innowacyjności są źle wdrażane

Specjaliści z Deloitte zwrócili uwagę, że regionalne strategie innowacji istnieją w Polsce od blisko dziesięciu lat. Jednak większość województw jest na początku drogi, jeśli chodzi o ich realizację.

"Strategie innowacyjności są dobrze przygotowanymi planami, które często nie są efektywnie wdrażane, a urzędy marszałkowskie w większości przypadków dopiero zaczynają tworzyć skuteczny system łączący przedsiębiorców i świat nauki" - podkreślono w poniedziałkowej informacji prasowej Deloitte.

Czytaj też: Ranking innowacyjności województw

Według firmy doradczej, każdy region może pochwalić się dobrymi inicjatywami, które mogą być naśladowane w innych województwach, w tym na przykład program wspierania klastrów na Pomorzu czy system szkolnictwa zawodowego na Podkarpaciu.

Eksperci ocenili, że polskim województwom jest daleko do europejskich liderów innowacji, czyli państw Europy Zachodniej czy Skandynawii. "Najprężniejszy pod tym względem region w Polsce - województwo mazowieckie - wypada zaledwie średnio na tle Europy. Reszta województw została zakwalifikowana, jako skromni innowatorzy" - napisano.

Cytowana w komunikacie Magdalena Burnat-Mikosz z Deloitte wskazała, że "słabą stroną polskiej innowacyjności jest jakość systemu badań, w tym przede wszystkim transfer osiągnięć naukowych do przedsiębiorstw oraz brak współpracy pomiędzy poszczególnymi sektorami".

"Barierą w tworzeniu innowacji jest też niski kapitał społeczny, a to z kolei rodzi konsekwencję w postaci nadmiernej biurokratyzacji" - dodała.

Firma Deloitte przeanalizowała aktywność badawczo-rozwojową polskich regionów.

"Wyniki badania wskazują na zaawansowanie regionów w zakresie tworzenia dokumentów strategicznych. Wyzwaniem jest natomiast ich wdrażanie oraz budowa systemu innowacji, który powiązałby wszystkie podmioty oraz wskazał na ich zadania i odpowiedzialności" - wyjaśnił cytowany w komunikacie Dionizy Smoleń z Deloitte. Jak dodał, chodzi o współpracę sektora publicznego z przedstawicielami biznesu i nauki.

"Kluczowym czynnikiem, gwarantującym powodzenie we wdrażaniu innowacji nie są wcale pieniądze, ale partnerstwo pomiędzy różnymi środowiskami. Te regiony, które potrafiły doprowadzić do współpracy między przedsiębiorcami a nauką, mogą pochwalić się już sukcesami" - zaznaczyła Magdalena Burnat-Mikosz.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE