Świnoujście nie chce wielkiego portu. Ze Szczecinem, Gdańskiem i Gdynią chce wymusić nowe przepisy

  • Michał Nowak
  • 20-10-2016
  • drukuj
• Prezydent i radni w Świnoujściu nie zgodzili się na obniżenie podatku od nieruchomości dla gazoportu Polskie LNG, który z tego tytułu będzie zostawiał 40 mln zł rocznie w kasie miasta. 
• Tymczasem nieopodal rząd planuje kolejną dużą inwestycję – port kontenerowy, który z podatku od nieruchomości będzie zwolniony ustawowo.
• Prezydent Świnoujścia nie chce się na to zgodzić i będzie walczył o zmiany w prawie podatkowym, które zwolnią porty z tego typu ulg.
Świnoujście nie chce wielkiego portu. Ze Szczecinem, Gdańskiem i Gdynią chce wymusić nowe przepisy
Infrastruktura portowa jest ustawowo zwolniona z podatku od nieruchomości. (fot. pixabay)

Niedawno w Świnoujściu toczyła się szeroka dyskusja o tym, że świeżo wybudowany gazoport w  tym mieście skierował pismo do samorządu z prośbą o obniżenie podatku o połowę. Gaz-System – właściciel Polskiego LNG – argumentował, że obniżenie podatku od nieruchomości na okres 5 lat pozwoliłoby zwiększyć konkurencyjność terminala i pozyskać nowych klientów. Sprawa dotyczyła jednak niemałej kwoty, bo około 40 mln zł w skali roku, więc prezydent miasta od początku był przeciwny obniżeniu podatku. Szczególnie, że pieniądze z tego źródła mają służyć jako wkład własny w budowę kluczowej inwestycji dla Świnoujścia, czyli tunelu pod Świną. 

Na zwołanej pod koniec września konferencji z udziałem polityków Prawa i Sprawiedliwości - które obiecało wsparcie dla budowy tunelu - poinformowano, że jego budowa nie jest w żaden sposób zagrożona. Wiceprezes PiS Joachim Brudziński zapewnił, że kwestia kształtowania podatku dla terminalu w całości leży w gestii samorządu, a rząd dalej wspiera budowę tunelu. Prezes Gaz-System dodał, że Polskie LNG nie będzie się uchylać od płacenia podatku w całości, a prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz przyznał, że jest usatysfakcjonowany z takiej decyzji i miasto podatków nie obniży.

Jedni płacą miliony, inni mają w ogóle nie płacić?

Problem podatków od nieruchomości wraca do Świnoujścia przy okazji innego portu, który ma tam powstać. Z prośbą o rozpatrzenie jego projektu do władz miasta zwrócił się rząd. Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście ponoć pracuje już nad koncepcją budowy portu kontenerowego w tym mieście. Mieszkańcy protestują przeciw inwestycji i mówią, że zrujnuje ona plażę i lasy przy falochronie wschodnim, gdzie rzekomo terminal ma powstać. Miasto na razie nie komentuje szerzej tej sprawy. 

- Rozmawialiśmy na ten temat z Zarządem Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. Nikt nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji w sprawie portu kontenerowego – mówi nam Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. Jak dodaje, obecnie nie jest pewna nawet jego lokalizacja. – Rząd chce zbudować port kontenerowy na zachodnim brzegu Bałtyku i Świnoujście jest poważnie brane pod uwagę jako miejsce jego lokalizacji. Ta inwestycja jest na razie inwestycją bardziej „wirtualną”. Nikt nie jest nam w stanie wskazać dokładnie, kiedy będzie realizowana i kto będzie jej inwestorem – zaznacza.

Na razie wiadomo jednak tyle, że miasto nie da zielonego światła dla portu do czasu, aż nie zmienią się przepisy prawa podatkowego. Bo w przeciwieństwie do gazoportu Polskie LNG, jeśli port kontenerowy w Świnoujściu powstanie, to miasto nie będzie miało z niego ani grosza.

Prezydenci będą lobbować o zmianę przepisów

Prawo podatkowe stanowi, że budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty są zwolnione z podatku od nieruchomości. Ale według ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a także o portach i przystankach morskich, zwolnienie z tego podatku przysługuje zarządom portów tylko wtedy, gdy same zarządzają infrastrukturą portową i terenami, na których się one znajdują.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Gdyby Tusk nie urządził w Polsce kolonii, dla kapitału zachodniego, to nie byłoby tego problemu. A plaży wokół jest tyle, że starczy dla wszystkich. Do tego, na rzut beretem, są Międzyzdroje z plażami, Wolińskim Parkiem Narodowym, Morenowymi Wzgórzami gdzie za czasów Hitlera, wystrzeliwano V-1 i V2.... Tam są dopiero atrakcje. A port w Świnoujściu, niech się rozwija. Holendrzy, od zawsze Polakom zazdroszczą 500 km wybrzeża twierdząc, że gdyby takie mieli, to byli by bogatsi od Niemiec i Ameryki. A w Świnoujściu, polskie pieniactwo i zawiść typu "golone czy strzyżone" powoduje, że jesteśmy biedniejsi od Czechów i Słowaków, którzy morskiego wybrzeża w ogóle, nie mają. rozwiń

pomorzanin, 2016-11-21 12:39:10 odpowiedz

Dokładnie....święta racja

Mała , 2016-10-21 16:57:56 odpowiedz

zdaje się, że Świnoujście straci swoje walory turystyczne... Już gazoport spaskudził wschodnią plażę na Wolinie, a jeśli dojdzie takie samo paskudztwo jak port północny z kontenerami w Stogach, to nie ma tam po co jechać...

socjo, 2016-10-20 17:56:39 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE