Takie będą budżety polskich miast w 2014 roku

Miasta planują budżety na 2014 r. Jak będą wyglądały?
Takie będą budżety polskich miast w 2014 roku

Olsztyn

Przyszłoroczne dochody Olsztyna mają wynieść 986 mln zł, a wydatki zaplanowano na poziomie 1 mld 26 mln zł; deficyt w wysokości 40 mln zł będzie pokryty z kredytów. Projekt budżetu na 2014 rok przedstawił w czwartek prezydent Piotr Grzymowicz.

Jak powiedział Grzymowicz na konferencji prasowej "przyszłoroczny budżet Olsztyna należy do trudnych, ale jest realny".

"Chodzi o to, by racjonalizować wydatki i zwiększać dochody budżetu, tworząc nadwyżkę budżetową, potrzebną do zaciągania i spłacania kredytów. To oczywiste, że niektóre inwestycje czy projekty społeczne muszą być wspierane kredytem, ale nie zawsze ten kredyt możemy wziąć, mimo że nasze zadłużenie jest na bardzo bezpiecznym poziomie" - dodał prezydent. Podkreślił, że zadłużenie miasta wynosi obecnie 32 proc.

Jak mówił Grzymowicz, dochody gminy z budżetu państwa, pochodzące z podatków CIT, PIT, subwencji wyniosą w przyszłym roku 294 mln zł. "Oznacza to spadek w porównaniu z tym rokiem, gdy do budżetu samorządu z budżetu państwa wpłynie 312 mln zł" - dodał.

Wyjaśnił, że od wielu lat na zadania zlecone przez rząd, czyli zadania wykonywane przez m.in. urząd stanu cywilnego czy wydział zarządzania kryzysowego, samorząd Olsztyna dostaje 50 proc. faktycznie ponoszonych kosztów. "Zastanawiamy się nad złożeniem pozwu przeciw Skarbowi Państwa wraz ze Związkiem Gmin Warmińsko-Mazurskich, bo zadań zlecanych przez rząd przybywa, natomiast nie w pełni wpływy z budżetu państwa rekompensują wydatki. Musimy dokładać pieniądze z własnego budżetu" - podkreślił. Dodał, że w tym roku samorząd musiał dołożyć 3 mln 300 tys. zł na zadania zlecone przez rząd.

W projekcie przyszłorocznego budżetu Olsztyna największe wydatki inwestycyjne wiążą się z programem modernizacji transportu publicznego i budowy dróg. Jak podał prezydent, przeznaczonych zostanie na to w sumie 267 mln zł. Chodzi m.in. o unijny projekt budowy linii tramwajowych w Olsztynie, budowę obwodnicy miasta czy przebudowy strategicznych skrzyżowań wyprowadzających tranzytowy ruch z miasta.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Oprócz budowy linii przewiduje się także zakup tramwajów, budowę buspasów przeznaczonych wyłącznie dla autobusów miejskich oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.

Miasto przebuduje strategiczne skrzyżowania wyprowadzające ruch tranzytowy z miasta w kierunku Warszawy, Ostródy oraz Wielkich Jezior Mazurskich. Olsztyn musi także rozpocząć prace nad projektem budowy obwodnicy i przebudowę jezdni, które będą wyprowadzać ruch samochodów na węzły obwodnicy.

Jak powiedział Grzymowicz mniejsze będą przyszłoroczne wydatki na oświatę. Planuje się, że samorząd wyda w 2014 roku 269 mln zł, podczas gdy w tym roku wyniosą one 277 mln zł. 5,6 mln zł kosztować będzie renowacja zabytkowego tartaku Raphaelsohnów, w którym powstanie Muzeum Techniki. 2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na projekt budowy stadionu piłkarskiego wraz z boiskiem rozgrzewkowym.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

nalezy sensownie wykorzystać przydzielone pieniadze z UE ( mam nadzieje ,że miasta i regiony czekałą na nie z niecierpliwością)

Patriota, 2013-11-22 15:46:37 odpowiedz

To znzczy odp...się? Dziwne stanowisko...

powojnik, 2013-11-20 22:25:04 odpowiedz

czeka nas dużo pracy w najbliższym czasie

fuksja, 2013-11-20 22:18:47 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU