Tir-y uciekły z autostrad i rozjeżdżają drogi lokalne

  • Przegląd prasy/Gazeta Wyborcza
  • 07-07-2011
  • drukuj
Po wprowadzeniu e-myta przewoźnicy komunikacji miejskich zagrozili podwyżką cen biletów. A płatne autostrady opustoszały. Tysiące ciężarówek rozjeżdżają tańsze lub bezpłatne drogi lokalne.
Tir-y uciekły z autostrad i rozjeżdżają drogi lokalne

Do 1 lipca samochody ciężarowe jeździły po płatnych autostradach za darmo – uprawniała je do tego winieta. Kilka dni temu winiety zastąpił elektroniczny pobór opłat e-myto. Ciężarówki o masie powyżej 3,5 tony muszą płacić za przejechany kilometr od 20 do 53 gr – pisze „Gazeta Wyborcza”.

Efekt zmian? Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki od początku lipca prywatnymi autostradami jeździ o 50-70 proc. tirów mniej. Gdzie się podziały? Kierowcy wybierają równoległe drogi krajowe, które – jeśli obejmuje je system e-myta – są tańsze lub nawet całkowicie bezpłatne.

Cytaj też: System e-myta ruszył z dwudniowym opóźnieniem

Założenia systemu e-myta były takie, że opłaty będą obowiązywały także na drogach alternatywnych dla autostrad. Przewoźnicy mieli kalkulować – albo skierują flotę na tańszą, ale za to wolniejszą drogę równoległą, albo wybiorą szybką, choć droższą autostradę.

Czytaj też: TIR-y pojadą przez centra miast

Ministerstwa Infrastruktury widzi problem i rozważa możliwość objęcia również takich odcinków opłatami A w rozporządzeniu o opłatach dla ciężarówek zapisano, że dopiero za półtora roku!

Czytaj też: Tiry wrócą na miejskie drogi

E-myto uderzyło także w przewoźników komunikacji miejskiej. Zwłaszcza w małych miejscowościach przy dużych aglomeracjach. Przeciw opłatom do Ministerstwa Infrastruktury wystąpiła Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej.

Czytaj też: Nie chcą e-myta

Opłaty obciążą budżety samorządów, które i tak są już napięte. To się przełoży na wyższe ceny biletów. Może to zniweczyć wszystkie działania promujące komunikację publiczną.

Czytaj też: Miasta walczą o większe dotacje na drogi

Przewoźnicy proponują, żeby ustalić preferencyjne stawki opłat dla komunikacji miejskiej. Albo zwolnić z opłat odcinki, po których jeżdżą. Ministerstwo nie mówi nie – podaje „Gazeta Wyborcza”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (8)ZOBACZ WSZYSTKIE

indicato.pl

indicato, 2011-08-01 12:04:48 odpowiedz

Zapis, że TIR jeździć ma autostradami, Trzeba obwarować stricte ustawami. Wtedy, gdy na innej drodze się pojawi, Policja porządny mandat mu wystawi.

Eterno Vagabundo, 2011-07-11 15:33:27 odpowiedz

Socjalistyczny idiotyzm. Zamiast obniżyć akcyzę okładają kolejnymi podatkami kierowców ciężarówek, a potem będziemy mieli jeszcze wyższe ceny towarów i biletów. Ale co tam, stać nas. Jesteśmy bogatym narodem.

Zły, 2011-07-08 01:41:24 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU