PARTNER PORTALU
  • BGK

Trwają prace nad zmianami w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym

  • Artykuł promocyjny dostarczony przez Bank Gospodarstwa Krajowego    3 lutego 2015 - 13:24

Minęło blisko pół roku od momentu, gdy Ministerstwo Gospodarki ogłosiło założenia do projektu ustawy zmieniającej obecne przepisy regulujące kwestie partnerstwa publiczno-prywatnego.




Przypomnijmy, że planowane zmiany miały obejmować:

1. Wprowadzenie możliwości utworzenia przez wybranego wykonawcę spółki zależnej, odpowiedzialnej za wykonanie przedmiotu postępowania, po wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej.
2. Wprowadzenie ułatwień w zawieraniu z wybranym wykonawcą umowy na okres dłuższy niż 4 lata (art. 142 ust. 3 ustawy PZP).
3. Zniesienie limitów wysokości zabezpieczenia (np. 150 ust. 2 ustawy PZP) przedkładanych przez partnera prywatnego.
4. Uzupełnienie zapisów w umowie PPP o możliwość i zasady jej wcześniejszego rozwiązania.
5. Wprowadzenie przepisów dających JST uprawnienia do udzielania wykonawcy dotacji celowych na realizację inwestycji i związane z wykonaniem umowy PPP usługi.
6. Wprowadzenie regulacji stanowiącej, że wydatki JST ponoszone na podstawie umowy PPP w części, w jakiej przeznaczone są na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych, nabycia wartości niematerialnych i prawnych lub współudział w kosztach wytworzenia środków trwałych są wydatkami majątkowymi.

W wyniku trwającego procesu legislacyjnego, przeprowadzonych konsultacji i uzgodnień międzyresortowych oraz przeprowadzonej konferencji uzgodnieniowej, lista proponowanych zmian została zmodyfikowana i zredukowana.

Obecnie proponowane założenia zmian zakładają:

1. Zniesienie obowiązku informowania Prezesa UZP o zamiarze zawarcia umowy PPP przekraczającej 4 lata (wyłączenie stosowania art. 142. ust. 3 PZP).
2. Określenie limitu wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy PPP na poziomie od 0% do 10%.
3. Wprowadzenie regulacji stanowiącej, że wydatki JST ponoszone na podstawie umowy PPP w części, w jakiej przeznaczone są na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych, nabycia wartości niematerialnych i prawnych lub współudział w kosztach wytworzenia środków trwałych są wydatkami majątkowymi.

Ponadto analizowana jest możliwość implementacji do prawa polskiego przepisów unijnej dyrektywy zamówieniowej w sposób zezwalający na powierzenie realizacji umowy PPP spółce zależnej partnera prywatnego uczestniczącego w postępowaniu, przy jednoczesnym wyłączeniu solidarnej odpowiedzialności spółki-matki.

Bazując na rozmowach przedstawicieli Banku Gospodarstwa Krajowego – zarówno z podmiotami publicznymi przygotowującymi projekty, jak i potencjalnymi partnerami prywatnymi – odnośnie finansowania konkretnych projektów PPP, wydaje się, że szczególnie istotne z punktu widzenia uczestników projektów PPP są dwa ostatnie wskazane powyżej zagadnienia.

Z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego najistotniejsza wydaje się konieczność uregulowania kwestii ujmowania wydatków związanych z projektami PPP w sprawozdawczości JST, w szczególności zaś podziału wydatków na część bieżącą i majątkową. Zgoda m.in. MF i GUS w kwestii wprowadzenia przedmiotowej zmiany jest istotnym, ale dopiero pierwszym krokiem w kierunku ograniczającym ryzyko sprawozdawcze po stronie JST.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.