PARTNER PORTALU
  • BGK

Tydzień przed wyborami bez sondaży?

  • pt    4 listopada 2013 - 10:19
Tydzień przed wyborami bez sondaży?

Grupa posłów PSL skierowała do Sejmu projekt zmian w Kodeksie wyborczym. Główny punkt to wydłużenie zakazu publikowanie sondaży i badań opinii publicznej do siedmiu dniem przed dniem wyborów.




Grupa 30 posłów reprezentowana przez Eugeniusza Kłopotka, chce aby art. 115 ustawy Kodeks wyborczy z dnia 5 stycznia 2011 r. brzmiał: - W okresie 7 dni przed dniem głosowania aż do momentu jego zakończenia zabrania się publikowania lub podawania do publicznej wiadomości lub w inny sposób, wyników przedwyborczych badań, sondaży opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych lub wyników wyborów oraz wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania.”

Obecnie zakazane jest podawanie wyników przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej na dobę przed dniem głosowania czyli w okresie tzw. ciszy wyborczej, aż do momentu zakończenia głosowania.

Zdaniem wnioskodawców zmiana zmierza do zapewnienia wyborcom: - spokoju i pełnej, swobody w podjęciu decyzji wyborczej, w warunkach wolnych od presji jaką wywołuje agresywna kampania wyborcza, szczególnie w ostatnich dniach przed głosowaniem - tłumaczą posłowie.

- Nie ulega bowiem żadnej wątpliwości, w szczególności obserwując dotychczasowe kampanie wyborcze, że w trakcie ich trwania, wyborcy są narażeni na oddziaływanie różnego rodzaju socjotechnik i technik perswazyjnych, których wpływu, na ich decyzje, nie są w odpowiednim stopniu świadomi – czytamy w projekcie.

Posłowie uważają, że kampania wyborcza to okres „pożywki” dla mass mediów, które przez cały jej okres „żyją” sprawami kandydatów, partii politycznych, prześcigając się w przedstawianiu odbiorcom przewidywanych wyników rywalizacji wyborczej.

- Swoją rolę w tej „grze” odgrywają także sondaże przedwyborcze, których wyniki już na długo przed rozpoczęciem oficjalnej kampanii wyborczej
wypełniają rubryki wszystkich mediów.

W opinii posłów sondaże rzadko są przygotowane i przeprowadzone w sposób profesjonalny i rzetelny. - Co niestety odbija się negatywnie na ich
wynikach i doprowadza do tego, że są one często zmanipulowane i nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu stosunków społecznych – czytamy w projekcie.

Według oceny składających projekt w trakcie kampanii wyborczej media prześcigają się w publikacji wyników sondaży określających przewidywany wynik wyborczy, a  zazwyczaj te badania są przeprowadzone przez jeden z kilku ośrodków badań opinii publicznej, z którym dane medium stale współpracuje.

- Powoduje to w konsekwencji brak możliwości porównania wyników z analizami innych firm sondażowych, które przeprowadzając, je opierają się o inne metody badawcze. Nawet biorąc pod uwagę ułomność metod przeprowadzania sondaży, gdzie granice błędu statystycznego sięgają najwyżej kilku procent (2-3%), tak znaczne różnice w wynikach czy wręcz zupełnie odwrotne tendencje nasuwają na myśl pytanie o ich prawidłowość i wiarygodność - komentują posłowie.

W uzasadnieniu projektu czytamy także, że należy zwrócić uwagę na zupełnie odmienne lecz istniejące zjawisko celowego nagłaśniania korzystnych dla danego polityka lub partii politycznej wyników prognoz wyborczych, a przemilczanie wyników sondaży innych ośrodków badań opinii odmiennie ukazujących poziom ich poparcia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.