Uchwała krajobrazowa w Opolu zacznie obowiązywać już wkrótce

• W przyszłym roku powinna wejść w życie uchwała krajobrazowa w Opolu.
• Chodzi o usunięcie szpecących miasto reklam i uporządkowanie przestrzeni publicznej.
• Przepisy będą regulować m.in. rozmiary i sposób umieszczania szyldów reklamowych oraz kolorystykę obiektów.
Uchwała krajobrazowa w Opolu zacznie obowiązywać już wkrótce
Ponad rok temu w Opolu powołano zespół roboczy do opracowania zasad lokalnego kodeksu krajobrazowego. (fot. wikipedia,org)

W poniedziałek (24 października) magistrat przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Od poniedziałku przez miesiąc projekt będzie wyłożony do publicznego wglądu. Na 3 listopada zaplanowano debatę publiczną.

"Chcemy, by uchwała została przyjęta jeszcze w grudniu i weszła w życie w przyszłym roku. Będzie jednak dwuletni okres karencji - tak, by można się było przygotować do zmian" - powiedziała rzeczniczka opolskiego magistratu Katarzyna Oborska-Marciniak. Jak zaznaczyła, w trakcie konsultacji społecznych być może pojawią się propozycje obywateli, które znajdą się w ostatecznej wersji uchwały.

Lokalne władze podkreślają, że dziś w Opolu wiele obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, a także ogrodzeń umieszczana jest w sposób przypadkowy, często nieuwzględniający charakteru obiektów budowlanych, ich skali, wartości zabytkowej i walorów najbliższego otoczenia. Dlatego konieczne są przepisy, które umożliwią kształtowanie ładu przestrzennego.

Ponad rok temu w Opolu powołano zespół roboczy do opracowania zasad lokalnego kodeksu krajobrazowego, w marcu br. przeprowadzono badania ankietowe, w których wzięło udział ponad 400 osób. Zdecydowanej większości reklamy w obecnej formie nie podobają się - badani ocenili, że nie wpływają pozytywnie na estetykę miasta, rozpraszają podczas jazdy samochodem, są za duże i jest ich zbyt wiele. Ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że reklamy w ogóle powinny zniknąć.

Przepisy, które wejdą w życie mają określać m.in. gabaryty i standardy jakościowe oraz jakość materiałów, z jakich będą mogły być budowane obiekty małej architektury, tablice, urządzenia reklamowe i ogrodzenia. Kolorystyka obiektów - poza żołto-niebieskimi barwami Opola - ma mieścić się w odcieniach beżu, szarości, brązu oraz kolorach czarnym i białym.

W projekcie uchwały miasto zostało podzielone na kilka obszarów, m.in. historyczne centrum, osiedla mieszkaniowe i tereny przemysłowo-usługowe, na których będą obowiązywały różne zasady umieszczania reklam. Dla śródmieścia oraz dla centrów osiedli wymagania estetyczne będą wyższe i bardziej uszczegółowione. Dla dróg dojazdowych do miasta zostaną przedstawione odrębne zasady lokalizacji reklam, ogrodzeń i elementów małej architektury i ich formy. Chodzi o podwyższenie walorów krajobrazu oraz uzyskanie czytelności informacji na nośnikach reklamowych i szyldach.

Czytaj tez: Uchwała krajobrazowa: Lubin uporządkuje reklamy i balkony

Uchwała wprowadzi ponadto różne regulacje dla zabytków, obiektów użyteczności publicznej, budynków mieszkaniowych usługowych i produkcyjnych, terenów zielonych oraz dróg i obiektów inżynierskich. Przepisy będą regulowały rozmiary i miejsce przytwierdzania szyldów reklamowych. Np. na wielorodzinnych budynkach mieszkalnych będą mogły być umieszczane jedynie na pierwszej kondygnacji i zajmować jedynie 10 proc. powierzchni okna, reklamy na drzwiach mają mieć nie większą powierzchnię niż format A3.

Uchwała nie będzie dotyczyła terenów zamkniętych oraz ogrodzeń autostrad, dróg ekspresowych i linii kolejowych. Przepisy nie będą też miały zastosowania w przypadku np. tablic upamiętniających osoby i wydarzenia oraz o charakterze religijnym.

Opole jest kolejnym miastem w Polsce, które zdecydowało o wprowadzeniu kodeksu krajobrazowego. Podstawą prawną do uchwalenia lokalnego prawa jest tzw. Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015. r. Ma ona pomóc samorządom w uporządkowaniu m.in. obecności reklam w przestrzeni publicznej oraz pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu. Wprowadza kary za nielegalne reklamy. Ponadto daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym określone zostaną zasady sytuowania m.in. nośników reklam.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE