PARTNER PORTALU
  • BGK

Uchwała krajobrazowa w Opolu zacznie obowiązywać już wkrótce

  • PAP/MN    24 października 2016 - 14:15
Uchwała krajobrazowa w Opolu zacznie obowiązywać już wkrótce
Ponad rok temu w Opolu powołano zespół roboczy do opracowania zasad lokalnego kodeksu krajobrazowego. (fot. wikipedia,org)

• W przyszłym roku powinna wejść w życie uchwała krajobrazowa w Opolu.
• Chodzi o usunięcie szpecących miasto reklam i uporządkowanie przestrzeni publicznej.
• Przepisy będą regulować m.in. rozmiary i sposób umieszczania szyldów reklamowych oraz kolorystykę obiektów.




W poniedziałek (24 października) magistrat przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Od poniedziałku przez miesiąc projekt będzie wyłożony do publicznego wglądu. Na 3 listopada zaplanowano debatę publiczną.

"Chcemy, by uchwała została przyjęta jeszcze w grudniu i weszła w życie w przyszłym roku. Będzie jednak dwuletni okres karencji - tak, by można się było przygotować do zmian" - powiedziała rzeczniczka opolskiego magistratu Katarzyna Oborska-Marciniak. Jak zaznaczyła, w trakcie konsultacji społecznych być może pojawią się propozycje obywateli, które znajdą się w ostatecznej wersji uchwały.

Lokalne władze podkreślają, że dziś w Opolu wiele obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, a także ogrodzeń umieszczana jest w sposób przypadkowy, często nieuwzględniający charakteru obiektów budowlanych, ich skali, wartości zabytkowej i walorów najbliższego otoczenia. Dlatego konieczne są przepisy, które umożliwią kształtowanie ładu przestrzennego.

Ponad rok temu w Opolu powołano zespół roboczy do opracowania zasad lokalnego kodeksu krajobrazowego, w marcu br. przeprowadzono badania ankietowe, w których wzięło udział ponad 400 osób. Zdecydowanej większości reklamy w obecnej formie nie podobają się - badani ocenili, że nie wpływają pozytywnie na estetykę miasta, rozpraszają podczas jazdy samochodem, są za duże i jest ich zbyt wiele. Ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że reklamy w ogóle powinny zniknąć.

Przepisy, które wejdą w życie mają określać m.in. gabaryty i standardy jakościowe oraz jakość materiałów, z jakich będą mogły być budowane obiekty małej architektury, tablice, urządzenia reklamowe i ogrodzenia. Kolorystyka obiektów - poza żołto-niebieskimi barwami Opola - ma mieścić się w odcieniach beżu, szarości, brązu oraz kolorach czarnym i białym.

W projekcie uchwały miasto zostało podzielone na kilka obszarów, m.in. historyczne centrum, osiedla mieszkaniowe i tereny przemysłowo-usługowe, na których będą obowiązywały różne zasady umieszczania reklam. Dla śródmieścia oraz dla centrów osiedli wymagania estetyczne będą wyższe i bardziej uszczegółowione. Dla dróg dojazdowych do miasta zostaną przedstawione odrębne zasady lokalizacji reklam, ogrodzeń i elementów małej architektury i ich formy. Chodzi o podwyższenie walorów krajobrazu oraz uzyskanie czytelności informacji na nośnikach reklamowych i szyldach.

Czytaj tez: Uchwała krajobrazowa: Lubin uporządkuje reklamy i balkony

Uchwała wprowadzi ponadto różne regulacje dla zabytków, obiektów użyteczności publicznej, budynków mieszkaniowych usługowych i produkcyjnych, terenów zielonych oraz dróg i obiektów inżynierskich. Przepisy będą regulowały rozmiary i miejsce przytwierdzania szyldów reklamowych. Np. na wielorodzinnych budynkach mieszkalnych będą mogły być umieszczane jedynie na pierwszej kondygnacji i zajmować jedynie 10 proc. powierzchni okna, reklamy na drzwiach mają mieć nie większą powierzchnię niż format A3.

Uchwała nie będzie dotyczyła terenów zamkniętych oraz ogrodzeń autostrad, dróg ekspresowych i linii kolejowych. Przepisy nie będą też miały zastosowania w przypadku np. tablic upamiętniających osoby i wydarzenia oraz o charakterze religijnym.

Opole jest kolejnym miastem w Polsce, które zdecydowało o wprowadzeniu kodeksu krajobrazowego. Podstawą prawną do uchwalenia lokalnego prawa jest tzw. Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015. r. Ma ona pomóc samorządom w uporządkowaniu m.in. obecności reklam w przestrzeni publicznej oraz pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu. Wprowadza kary za nielegalne reklamy. Ponadto daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym określone zostaną zasady sytuowania m.in. nośników reklam.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.