Umowa na używany tabor dla zachodniopomorskiego

Tabor kolejowy województwa zachodniopomorskiego wkrótce wzmocni 7 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Używane pojazdy serii EN57 dostarczy spółka Przewozy Regionalne.
Umowa na używany tabor dla zachodniopomorskiego
5 października, marszałek województwa Olgierd Geblewicz oraz prezes PR Sp. z o.o. Małgorzata Kuczewska-Łaska podpisali umowę o dostawie siedmiu EZT.

- Podpisywana dziś umowa to najlepszy dowód na to, jak wielką wagę przywiązujemy do poprawy stanu taboru kolejowego województwa. Zmodernizowane EN57 już w niedalekiej przyszłości istotnie zmienią jakość połączeń regionalnych - powiedział marszałek Olgierd Geblewicz.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to najpopularniejszy i najliczniejszy typ pociągu elektrycznego na polskich torach. Ogółem, w latach 1961 - 1993, wrocławski „Pafawag" wyprodukował około 1500 pojazdów tego typu, z czego około 100 na eksport do Jugosławii.

Z uwagi na brak jakiegokolwiek programu modernizacji taboru kolejowego dla ruchu regionalnego oraz całkowite wstrzymanie zakupów nowego taboru od połowy lat 90. XX wieku, jednostki serii EN57 do dziś stanowią trzon taboru wykorzystywanego w komunikacji regionalnej sieci PKP.

Obecnie w dyspozycji Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, świadczącego usługi kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze naszego województwa, znajduje się 80 EZT (średnia wieku wynosi przeszło 30 lat), z których aż 27 jest wyłączonych z eksploatacji z różnych przyczyn, najczęściej z powodu braku napraw głównych i rewizyjnych. Taka sytuacja zagraża ciągłości wykonywania przewozów i jest wysoce niekorzystna dla jakości świadczonych usług przewozowych.

Jedną z możliwości poprawy tego stanu jest zakup elektrycznego taboru kolejowego, wzorem zrealizowanych w latach 2010-2011 zakupów taboru spalinowego. Z uwagi jednak na cenę fabrycznie nowych, nowoczesnych pojazdów elektrycznych, sięgającą około 20 mln zł netto za sztukę, doraźnym rozwiązaniem, które może w szybkim czasie polepszyć istniejącą sytuację taborową, było dokonanie zakupu używanych trzyczłonowych pojazdów i poddanie ich modernizacji. Eksploatacja takich pojazdów powinna potrwać jeszcze minimum 10 - 15 lat, umożliwiając zachowanie ciągłości i jakości świadczonych usług przewozowych.

Województwo Zachodniopomorskie, jako organizator publicznego transportu kolejowego, stale podejmuje działania na rzecz zapewnienia odpowiedniej ilości sprawnego taboru kolejowego, niezbędnej dla ciągłości realizacji przewozów pasażerskich oraz sukcesywnej modernizacji posiadanego taboru i wprowadzania do eksploatacji nowoczesnych pojazdów kolejowych o wysokich parametrach użytkowych, zaspokajających współczesne oczekiwania jakościowe i środowiskowe.

Zarząd Województwa zielone światło dla działań mających na celu zakup trzyczłonowych używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla zapalił 18 maja 2012 r.

O zamiarze kupna 7 sztuk używanych EZT do obsługi regionalnych połączeń kolejowych na terenie województwa, które w perspektywie mogłyby zostać poddane modernizacji, marszałek Olgierd Geblewicz mówił już oficjalnie 2 lipca br. Dzień później Zarząd Województwa podjął uchwałę w sprawie wszczęcia przetargu i rozpoczęła się tym samy procedura przetargowa.

Na realizację zadania pn. „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do przewozów regionalnych" zarezerwowano w budżecie województwa 7 500 000,00 zł ze środków własnych województwa. Cenę jednej sztuki używanego trzyczłonowego zespołu trakcyjnego (EZT) przed drugą naprawą główną oszacowano na około 1 100 000 zł.

Otwarcie ofert nastąpiło 7 września. W wymaganym terminie wpłynęła tylko jedna oferta, od firmy Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Spółka świadcząca w województwie zachodniopomorskim usługi kolejowych przewozów regionalnych zaproponowała dostawę 7 używanych EZT serii EN57 do końca listopada 2012 r. za łączną kwotę 7 500 000 zł brutto. 17 września zarząd województwa zachodniopomorskiego zaakceptował złożoną ofertę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU