PARTNER PORTALU
  • BGK

Urząd Zamówień Publicznych o korzyściach projektu e-Zamówienia

  • PAP    9 kwietnia 2015 - 21:44
Urząd Zamówień Publicznych o korzyściach projektu e-Zamówienia
(fot. flickr.com/ Shane Pope)

Przeniesienie całego procesu udzielania zamówień publicznych na drogę elektroniczną zmniejszy koszty postępowania dla zamawiających o 5 do 20 proc. - powiedział Arkadiusz Koperski z Urzędu Zamówień Publicznych podczas prezentacji projektu e-Zamówienia.




Celem projektu jest zbudowanie elektronicznej platformy zamówień publicznych, dzięki której udzielający zamówień będą mogli przeprowadzić całe postępowanie o udzielenie zamówienia droga elektroniczną.

Ma również umożliwić m.in.: przesyłanie ogłoszeń, pytań i udzielanie odpowiedzi, udostępnianie dokumentów zamówienia oraz składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz ofert elektronicznie. Dodatkowo pozwoli skrócić ich czas, zwiększyć liczbę wykonawców mogących ubiegać się o zamówienie, dzięki większej dostępności ogłoszeń. Będzie również miejscem, gdzie będzie można znaleźć całą dokumentację przetargową.

Będzie to również jedno miejsce, w którym zgromadzone będą ogłoszenia, bez względu na ich wartość (obecnie, zależnie od wartości są one publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, Dzienniku Urzędowym UE, lub stronie internetowej zamawiającego - PAP), co zwiększy ich dostępność i przejrzystość, a UZP ułatwi monitorowanie rynku.

Jak szacuje UZP, rozwiązanie to ma przynieść udzielającym zamówień oszczędności rzędu od 5 do 20 proc. Według wstępnych szacunków Urzędu Zamówień Publicznych (UZP), dokonanych na podstawie kosztów podobnych przedsięwzięć w innych państwach, projekt e-zamówienia może kosztować ok. 18,5 mln euro - ponad 78 mln zł. UZP będzie ubiegał się o dofinansowanie dla projektu w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC).

Jak podkreślił Koperski, projekt wpisuje się w jego założenia, ponieważ ma na celu podniesienie dostępności i jakości elektronicznych usług administracji dla obywateli.

"Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa 4 maja. Natomiast do końca roku, chcielibyśmy wyłonić głównego wykonawcę platformy" - zadeklarował Koperski. Dodał, że całkowity czas realizacji projektu wyniesie ok. 36 miesięcy, a platforma powinna ruszyć między kwietniem a czerwcem 2018 r.

Obowiązek wprowadzenia elektronicznej komunikacji i obiegu informacji między zamawiającymi a wykonawcami wynika z nowych unijnych dyrektyw w zakresie zamówień publicznych: nowej dyrektywy klasycznej, sektorowej i koncesyjnej, które weszły w życie w kwietniu 2014 r. Polska musi wdrożyć nowe przepisy do 18 kwietnia 2016 r., a elektroniczny obieg informacji, w ramach okresu przejściowego, ma zacząć obowiązywać wszystkich uczestników rynku zamówień od października 2018 r.

Nowe dyrektywy, oprócz elektronicznej komunikacji stron postępowania, przewidują również m.in. uelastycznienie, uproszczenie postępowania, większą innowacyjność i wydajność zamówień oraz odciążenie wykonawców z części obowiązków. Ma to zostać osiągnięte m.in. przez wprowadzenie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia oraz wprowadzenie nowego trybu - partnerstwa innowacyjnego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.