Urzędy bardziej przyjazne dla obywateli?

Informatyzacja urzędów oraz zmniejszenie biurokracji to cele programu, który chce zrealizować MSWiA.
Urzędy bardziej przyjazne dla obywateli?

To tylko niektóre założenia projektu strategii "Sprawne Państwo 2011-2020", który ma podnieść sprawność i efektywność działania państwa do 2020 roku.

Projekt "Sprawne Państwo 2011-2020" jest jedną z dziewięciu strategii realizujących zadania wynikające z przyjętego przez Radę Ministrów 24 listopada 2009 r. "Planu uporządkowania strategii rozwoju". Przedsięwzięcie "Sprawne Państwo" realizuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Wiceminister MSWiA Tomasza Siemoniak zapowiedział na wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie, że w 2020 roku poprawią się relacje między obywatelem a urzędem. - Chcemy, aby obywatel bez ruszania się z domu mógł załatwić niektóre urzędowe sprawy. Żeby nie musiał tracić czasu na dojechanie do urzędu i czekanie w kolejce - podkreślił.

Jak poinformował obecnie trwają konsultacje ws. projektu dokumentu "Sprawne Państwo", które zakończą się 12 maja. Dodał, że w konsultacjach biorą udział m.in. jednostki samorządu terytorialnego, partnerzy społeczni i gospodarczy. Może też wziąć w nich udział każdy, kto prześle specjalny formularz z uwagami dotyczącymi tej strategii. "Przeciętny Kowalski może wziąć także udział w konferencji na ten temat. Rozpatrzymy wszystkie uwagi, ponieważ im więcej ludzi wypowie się na temat dokumentu, tym będzie lepszy, bardziej dopracowany" - mówił Siemoniak.

Poinformował, że rezultatem debaty będzie przedłożenie projektu Radzie Ministrów. - Latem przekażemy projekt Radzie Ministrów. Po przyjęciu stanie się oficjalnie dokumentem rządowym - powiedział wiceminister.

Według dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA Grzegorza Ziomka strategia "Sprawne Państwo" zakłada m.in. likwidację drugiej instancji w postępowaniu administracyjnym. Jak dodał, powinno to rozwiązać problem długo ciągnących się spraw. - Analizy potwierdziły, że tego rodzaju zabieg będzie zgodny z konstytucją - zaznaczył.

Ziomek poinformował, że projekt przewiduje też ograniczenie biurokracji w administracji publicznej, przez zmniejszenie liczby urzędników i ograniczenie uciążliwych procedur administracyjnych. - Mamy na myśli uproszczenie niektórych procedur. Bardzo często mamy do czynienia z paradoksem, że im więcej chcemy obywatelowi zapewnić - ułatwić mu życie, tym więcej zatrudnia się urzędników. Chcemy także, aby urzędnik był bardziej życzliwy dla obywatela i nie traktował go jak natręta - podkreślił dyrektor.

- Kolejnym założeniem dokumentu jest poprawa wizerunku i wzrost zaufania do służb jak np. Policji i Straży Pożarnej, dzięki wyeliminowaniu korupcji, przeprowadzeniu różnego rodzaju działań promocyjnych, ale przede wszystkim dzięki zwiększeniu wykrywalności przestępstw. Jeżeli służba będzie sprawniejsza, będzie szybciej reagowała na zgłoszenie, będzie bardziej widoczna na ulicach, to będzie miało wpływ na wzrost zaufania i poprawę wizerunku - powiedział Ziomek.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU