Ustawa krajobrazowa, Senat: ostatnia szansa na poprawki

14 kwietnia okaże się, czy Hanna Gronkiewicz-Waltz może wpłynąć na senatorów.
Ustawa krajobrazowa, Senat: ostatnia szansa na poprawki
Takie miejsca ma uporządkować ustawa krajobrazowa. Fot. Facebook

We wtorek 14 kwietnia, o godz. 16 połączone senackie komisje kultury i środków przekazu, gospodarki narodowej, samorządu terytorialnego i administracji państwowej oraz środowiska, głosować będą poprawki do ustawy krajobrazowej zgłoszone 8 kwietnia przez konsultantów, m.in. miasto St. Warszawa, Stowarzyszenie "Miasto Moje A w Nim" oraz firmę Citiboard Media, a także biuro legislacyjne Senatu.

Chodzi np. o radykalne podwyższenie kar za nielegalne umieszczanie reklam, wprowadzenie karania administracyjnego obok sądowego czy możliwość likwidacji legalnych reklam za odszkodowaniem.

Ustawa w ogniu krytyki

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (druk senacki nr 857, druki sejmowe nr 1525, 3207 i 3207-A) została przyjęta przez Sejm w marcu br. Od dłuższego czasu była obiektem krytyki przedstawicieli rozmaitych środowisk.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz przyznała, że ustawa jest krokiem w stronę uporządkowania sytuacji prawnej reklamy zewnętrznej, ale jest to krok za mało zdecydowany, nie uwzględniający wieloletnich starań nie tylko samorządów, ale także aktywistów miejskich i po prostu mieszkańców.

Samorząd Warszawy domaga się na przykład radykalnego podniesienia kar za nielegalne i niezgodne z lokalnymi przepisami umieszczanie reklam (czterdziestokrotność opłaty reklamowej). Władze stolicy wskazują też na niemożność wielokrotnego nakładania grzywny za ten sam czyn, jeśli reklama mimo nakazu usunięcia wisi nadal.

Firma Citiboard Media zwraca z kolei uwagę na brak precyzyjnych regulacji dotyczących szyldów.

- W świetle znowelizowanej ustawy wszystkie szyldy umieszczane na posesjach, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, są legalne – mówi Marcin Stan z Citiboard Media.

W ostatnich dniach swoje stanowisko przedstawiła także Izba Gospodarcza Reklamy Wielkoformatowej. Jej przedstawiciele zarzucają, że w ustawie „zupełnie pominięto pozytywne aspekty związane z reklamą wielkoformatową, w tym szczególnie możliwość finansowania remontów obiektów zabytkowych przy wykorzystaniu środków finansowych z reklamy umieszczanej na siatkach zabezpieczających budynki na czas ich remontu”.

- Ustawa w obecnym kształcie spowoduje zanik takiej formy finansowania remontów, czego skutkiem będzie postępująca degradacja wielu obiektów o walorach zabytkowych – mówi Marcin Schoen, prezes Izby.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU