Utrata prawa jazdy, przekroczenie prędkości, CEPiK: Starosta może więcej

• Starosta będzie mógł podjąć postępowanie o zatrzymaniu prawa jazdy kierującemu, który złamał przepisy, nawet jeśli policja fizycznie nie odebrała mu dokumentu.
• To założenia nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, która wchodzi w życie 1 stycznia 2017 roku.
Utrata prawa jazdy, przekroczenie prędkości, CEPiK: Starosta może więcej
Kierowcy chcąc uniknąć kary za szybką jazdę powołują się na brak dokumentów podczas kontroli drogowej. Teraz to nie przejdzie (fot.pixabay)

Nowelizacja eliminuje wykazaną podczas audytu lukę prawną, która umożliwiała kierowcom przekraczającym prędkość o ponad 50 km/h na obszarze zabudowanym na omijanie przepisów dotyczących zatrzymania prawa jazdy na trzy miesiące.

Kierowcy tacy unikają tej kary, powołując się na brak dokumentów podczas kontroli drogowej. Dzięki noweli starosta będzie mógł podjąć postępowanie o zatrzymaniu prawa jazdy kierującemu, który złamał przepisy, nawet jeśli policja fizycznie nie odebrała mu dokumentu.

Starosta wyśle na kurs

Kolejną zmianą jest upoważnienie starosty do wystawienia, na podstawie odpisu wyroku sądowego, decyzji o skierowaniu kierowcy, który został zatrzymany podczas jazdy pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, na odpowiedni kurs reedukacyjny.

Ustawa dookreśla także rodzaje pojazdów, którymi kierowanie w okresie obowiązywania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy będzie skutkowało wydłużeniem okresu zatrzymania dokumentu lub cofnięciem uprawnienia do kierowania pojazdami. Otóż naruszenie musi być związane z kierowaniem pojazdem silnikowym - nie zaś ogólnie pojazdem, np. rowerem czy pojazdem zaprzęgowym.

CEPiK z opóźnieniem

Nowela ustawy o kierujących pojazdami zakłada też, że System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0) zostanie uruchomiony 4 czerwca 2018 r., a nie jak zakładano wcześniej 1 stycznia 2017 r.

Czytaj też: System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców: Senat za opóźnieniem uruchomienia CEPiK 2.0

Celem projektu informatycznego CEPiK 2.0 jest przebudowa i modernizacja centralnej ewidencji pojazdów (CEP), centralnej ewidencji kierowców (CEK), a także centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (CEPKP). Mają z niego korzystać m.in. starostwa powiatowe, policja, Główny Urząd Transportu Drogowego, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, ośrodki szkolenia kierowców czy stacje kontroli pojazdów.

Termin uruchomienia systemu został przesunięty pod wpływem audytu przeprowadzonego na zlecenie rządu. Wykazał on bowiem "duże ryzyko" wdrożenia CEPiK 2.0 oraz brak wszystkich komponentów infrastruktury teleinformatycznej dla przedstawicieli użytkowników systemów komunikujących się z bazą centralną.

Dzięki opóźnieniu CEPiK 2.0 będzie możliwe dostosowanie zewnętrznych systemów teleinformatycznych do zasilania CEPiK 2.0, w szczególności na poziomie starostw.

Optymalnym momentem na przełączenie na CEPiK 2.0 będzie poniedziałek 4 czerwca 2018 r., bowiem dzięki temu terminowi będzie możliwe przeprowadzenie produkcyjnego uruchomienia systemu podczas poprzedzającego długiego weekendu (w czwartek 31 maja 2018 r. przypada Boże Ciało).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU