Uwaga na zmiany w prawie przewozowym

Rok 2011 to czas wielu zmian w przepisach dotyczących przewoźników osobowych. Zmiany dotyczą także administracji publicznej. Nowa ustawa o transporcie drogowym przewiduje wprowadzenie operatora i organizatora transportu zbiorowego.
Uwaga na zmiany w prawie przewozowym

Wszystkie zapoczątkowane zmiany mają służyć poprawie jakości świadczenia usług i zwiększyć bezpieczeństwo. Nowelizacja przepisów związana jest także z dostosowaniem prawa do wymogów UE. Najważniejszymi zmianami, które zostaną zaimplementowane lub już weszły w życie są:

- Przekazanie zarządzania przystankami komunikacyjnymi od administratora dróg do odpowiednich jednostek samorządowych i ujednolicenie stawek pobieranych w ramach opłaty za korzystanie z przystanków w wysokości maksymalnie 5 gr za jedno zatrzymanie i 1 zł za jedno zatrzymanie na dworcu.

- Zmiany stawek za wydanie zezwolenia na regularny przewóz osób.

- Nowy system kar dla firm transportowych, które wahają się obecnie od 20 000 zł do 30 000 zł, a także kar dla pracowników firm transportowych, za sprawą których doszło do naruszenia przepisów (do 2000 zł grzywny za jedno wykroczenie).

- Zmianie ulegnie sposób uzyskiwania Certyfikatu Kompetencji Zawodowej (CKZ) i forma jego użytkowania w firmie transportowej.

Czytaj też: Jakie opłaty za korzystanie z przystanków przez prywatnych przewoźników?

Najważniejsza zmiana to wprowadzenie testu wielokrotnego wyboru. Firmy korzystające z zewnętrznych certyfikatów mogą spodziewać się wzrostu nakładów poniesionych na współpracę z osobą która posiada CKZ, ze względu na możliwość jego utraty i konieczność posiadania certyfikatu do dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. CKZ wystarczy do zarządzania 50 pojazdami w maksymalnie 4 firmach. Właściciele firm świadczących przewozy na potrzeby własne również będą musieli posiadać CKZ.

Posiadacz certyfikatu może odpowiedzieć karą do 2000 zł za brak harmonogramu pracy kierowcy lub mniejszą ilość zatrudnionych kierowców, niż wynika to z zapisów ustawy o czasie pracy kierowców.

Z końcem roku wchodzi również przepis mówiący o wymogu posiadania odpowiedniej bazy transportowej.

Nowa ustawa o transporcie drogowym przewiduje wprowadzenie operatora i organizatora transportu zbiorowego. Nakłada także obowiązek stworzenia planu transportowego począwszy od ministerstwa przez województwo, powiat i gminę. W zależności od kilku czynników, m.in. liczbę mieszkańców. W drodze rozporządzenia przyjęte zostaną trzy daty w których jest możliwość przeprowadzenia aktualizacji rozkładów jazdy. Proponowane są daty: 1 marca, ostatnia niedziela czerwca i 1 października. Naruszenie warunków wykonywania przewozów skutkować będzie nałożeniem. Obowiązek rozwieszania rozkładów jazdy przejmą właściciele lub zarządcy przystanków, a po zmianie przepisów jednostki administracji publicznej. Opłaty pobierane mają być na podstawie umów podpisanych z przewoźnikami w oparciu o niedyskryminujące zasady. Opisane powyżej zmiany i regulacje wejdą w życie w terminie do grudnia 2016 roku.

Transport i świadczenie usług przewozowych to delikatna materia. Dlatego można spodziewać się jeszcze wielu dodatkowych regulacji. Nie zmienia to faktu, że nowe rozwiązania prawne odbiją się na kondycji, a nawet istnieniu wielu firm. Koszty z tym związane dotkną przedsiębiorców, a wcześniej czy później przełożą się na ceny biletów dla pasażerów. Już dziś przewoźnicy szukają nowych rozwiązań by móc sprostać nowym wymogom.

- Rosnące koszty paliwa, opłaty za korzystanie z dróg, e-myto, walka z konkurencją i konkurencja zmuszają przewoźników do szukania oszczędności na każdym kroku. Do tego dochodzi gąszcz przepisów i niezbędnej dokumentacji, a także presja budowy przewagi konkurencyjnej, niełatwej do uzyskania w dobie wzrostu wymagań pasażerów. To wszystko sprawia, że dziś nie jest łatwo na rynku przewozów a jutro jest niepewne. Dużym ułatwieniem i deską ratunku przy takim natłoku spraw do załatwienia jest powierzenie części obowiązków firmie zewnętrznej. Sprawy dokumentacji firmowej, załatwianie zezwoleń w odpowiednich urzędach, aktualizacje rozkładów, rozwieszanie rozkładów jazdy na przystankach, prowadzenie strony www i promowaniem firmy, a na koniec uzyskaniem dodatkowych środków z reklamy, nie muszą już spędzać snu z powiek właścicielom firm przewozowych - zwraca uwagę Łukasz Bukowski, prezes firmy INFOBUSY.PL.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.