PARTNER PORTALU
  • BGK

W Krakowie znowelizowano uchwałę o Parku Kulturowym "Stare Miasto"

  • PAP/JS    6 grudnia 2017 - 22:33
W Krakowie znowelizowano uchwałę o Parku Kulturowym "Stare Miasto"
Kraków jest pierwszym polskim miastem, w którym pod koniec 2011 r. radni uchwalili przepisy o Parku Kulturowym. (fot. pixabay.com)

Zakazy rozdawania ulotek o niemoralnej treści, nagabywania przechodniów oraz stosowania "chodzących reklam" już wkrótce będą obowiązywały na Starym Mieście w Krakowie. Radni znowelizowali w środę (6 grudnia) przepisy o Parku Kulturowym.




• Kwestia ograniczenia liczby meleksów wzbudziła spore emocje.

• Przedstawicielka przedsiębiorców prowadzących taką działalność podkreśliła, że nowe regulacje - ograniczające swobodę działalności gospodarczej są w sprzeczności z konstytucją RP i gdyby nawet chcieć je wprowadzać można to zrobić tylko poprzez ustawę, a nie uchwałę samorządu.

• Nowe przepisy mają wejść w życie z początkiem nowego roku, a osoby, których one dotyczą, będą mieć trzy miesiące na dostosowanie się do nich.

Po zmianach ograniczony zostanie także ruch meleksów w centrum miasta. Wydawanych będzie rocznie tylko 70 zezwoleń na taką działalność.

Kraków jest pierwszym polskim miastem, w którym pod koniec 2011 r. radni uchwalili przepisy o Parku Kulturowym.

Regulacje odnoszące się do obszaru Starego Miasta zaczęły obowiązywać od czerwca 2012 r., i dotyczą takich sprawy jak m.in.: tablice i szyldy, które nie mogą mieć jaskrawej kolorystyki, reklamy, elewacje frontowe kamienic, wygląd i usytuowanie kiosków, stoisk handlowych oraz ogródków kawiarnianych.

"Chcemy, by Rynek był salonem Krakowa i dlatego z tego obszaru chcemy usnąć agresywne reklamy, postacie poprzebierane w dziwne, niezgodne z tradycją naszego miasta stroje. Zależy nam na wyciszeniu zjawisk, które pozostają w kontraście do parku kulturowego, na utrzymaniu klimatu Starego Miasta i lepszym odbiorze przestrzeni i obiektów architektonicznych" - mówił dziennikarzom zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig. Podkreślił, że po kilku latach funkcjonowania parku kulturowego część przepisów należy zmienić, uściślić lub wprowadzić nowe zapisy.

W przyjętej w środę uchwale zdecydowano, że na Starym Mieście zakazane będą "chodzące reklamy" czyli stosowanie kostiumów i przebrań zachęcających do kupowania towarów i usług, z wyjątkiem przebrań zgodnych z tradycją miasta. Wprowadzono także zakaz sprzedaż towarów "z ręki" oraz handlu obwoźnego (w taki sposób będzie można sprzedawać wyłącznie certyfikowane obwarzanki krakowskie, kasztany jadalne i pamiątki związane z miastem).

Zgodnie z nowelizacją nie będzie można emitować dźwięków, obrazów i świateł w związku z prowadzeniem działalności handlowej. Chodzi o to, by na Starym Mieście nie używać wyświetlaczy LCD i LED, neonów i laserów oraz światła innego niż białe lub zbliżone do białego do podświetlenia obiektów znajdujących się w witrynach, oknach, bramach i przejściach. Te obostrzenia nie dotyczą wydarzeń kulturalnych. Zmiana przepisów to pokłosie m.in. działalności lokali, które miały przyciągnąć klientów różowym światłem.

Zgodnie z nowelizacją nie będzie można w obrębie parku kulturowego zaklejać witryn, bo jak argumentują władze miasta często przesłania to historyczne wnętrza. Na stoiskach gastronomicznych zabronione będzie używanie paliw stałych.

Zakazano także rozdawania ulotek z informacjami "o charakterze sprzecznym z moralnością publiczną", nagabywania przechodniów oraz prowadzenie działalności usługowej o charakterze sprzecznym z moralnością w lokalu, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność gastronomiczną, kulturalną lub rozrywkową.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.