PARTNER PORTALU
  • BGK

Ważne zmiany w funkcjonowaniu CPR

  • bad    19 maja 2014 - 19:57
Ważne zmiany w funkcjonowaniu CPR

20 maja wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 28 kwietnia 2014 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego (CPR). Podstawą rozporządzenia jest ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego, która obowiązuje od 1 stycznia 2014 r.




Centra powiadamiania ratunkowego działają w ramach jednego systemu, dlatego ważne jest, aby były zorganizowane w taki sam sposób i funkcjonowały według jednolitych zasad. Rozporządzenie określa więc stanowiska, na jakich zatrudnieni są pracownicy centrum, wymagania dotyczące pomieszczeń i wyposażenia technicznego.

Przede wszystkim uregulowany jest jednolity sposób obsługi zgłoszenia alarmowego, w tym rozmowy ze zgłaszającym, a następnie przekazania tego zgłoszenia do służb wysyłających decydujących i dysponujących zasoby ratownicze. Istotny jest zakres informacji, które należy zebrać od zgłaszającego, a następnie przekazać służbom oraz sposób komunikacji z tymi służbami.

Czytaj też: System powiadamiania ratunkowego działa coraz lepiej

W związku z planowanym przejęciem przez system powiadamiania ratunkowego obsługi innych numerów alarmowych, w szczególność 997, 998, 999, rozporządzenie daje też możliwość zwiększenia w latach 2015 - 2016 maksymalnej liczby operatorów numerów alarmowych w CPR-ach - do 1365 osób. Obecnie zatrudnionych jest 810 operatorów.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem kierownikiem centrum oraz zastępcą kierownika centrum będzie mogła zostać osoba posiadająca doświadczenie zawodowe w zakresie powiadamiania ratunkowego, zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej lub ratownictwa medycznego.

W myśl rozporządzenia szczegółowy katalog sytuacji i odpowiednich do nich pytań, które należy zadać zgłaszającemu, a także szczegółowe procedury obsługi zgłoszeń alarmowych będą opracowywane i aktualizowane przez ministra administracji, we współpracy m.in. z wojewodami, policją i strażą pożarną.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Niezależnie od niego zachowane zostały stare numery do policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego - 997, 998 i 999. W przyszłości także te numery mają być obsługiwane w CPR-ach, a fakultatywnie - również inne numery, np. pogotowia energetycznego lub gazowego.

Szef MAC przejął nadzór nad funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego we wrześniu 2012 r., gdy działało sześć CPR-ów, obsługujących teren zamieszkały przez 8 proc. Polaków. System był wówczas niejednolity i były problemy z dodzwonieniem się na numer alarmowy 112. Teraz wszystkie zgłoszenia w kraju są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w 17 centrach z wykorzystaniem tego samego systemu teleinformatycznego.

Doświadczony operator, na podstawie przekazywanych mu informacji, może szybko rozpoznać zgłoszenia fałszywe lub złośliwe, które obecnie stanowią aż 80 proc. wszystkich połączeń na numer 112.

W czerwcu zostanie wprowadzone kolejne usprawnienie systemu lokalizowania dzwoniącego na numer alarmowy 112. Operator w CPR wraz z przychodzącym zgłoszeniem automatycznie otrzyma mapę, na której zaznaczone będzie miejsce zdarzenia z taką dokładnością, na jaką w przypadku zgłoszenia z telefonu komórkowego, pozwalają rozwiązania techniczne przyjęte przez operatorów telekomunikacyjnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • łukasz, 2014-07-04 07:33:22

    Do ZNAJOMA: nie masz pojęcia o czym piszesz. Dyspozytorzy sami nie wiedzą o co im chodzi- raz wymagają od CPR-ów tego żeby same wiedziały czy karetka ma jechać, innym razem znowu- każą od razu łączyć i się w nic nie wtrącać. Zarzut że Cpr-y dublują jest absurdalny gdyż Operator 112 nie ma prawa zbie...rać wywiadu medycznego. Zarzuty że bezdomnych się łączy z pogotowiem? Jeśli ktoś zgłasza że coś bo boli to jaka jest różnica czy jest bezdomny czy nie?? A często sami zgłaszający wprowadzają w błąd Operatorów, jedno mówią przy zgłoszeniu na 112 a co innego Policji czy PRM-owi, co zresztą jest do udowodnienia bo rozmowy się nagrywają......... Wypadałoby aby koleżanka przedstawiła całość tematu a nie tylko stanowisko jednej strony w dodatku oparte o brednie wyssane z palca  rozwiń
  • ZNAJOMA, 2014-05-22 00:54:48

    CPR-Y to jest porażka. Przedłużają czas przyjęcia przez Ratownictwo wezwania,maja łączyc zgodnie z potrzeba dzwoniącego a się okazuje że bezdomnego łączą z pogotowiem zamiast z Policja,że awantura to pogotowie,kolizja drogowa bez osób poszkodowanych także Ratownistwo. To są osoby z małą wiedza z teg...o zakresu. natomiast wypytywanie się o rzeczy które ich nie dotyczą są często przez tych ludzi nadużywane. ponowne połączenie tego operatora z dyspozytorem medycznym i się zaczyna przepychanka bo operator nie wiedzieć dlaczego wchodzi w kompetencje dyspozytora i dublują wywiady. CPR TO TWÓR KTÓRY NIGDY NIE POWINIEN POWSTAC!!!!!!  rozwiń
  • Dawid, 2014-05-21 12:19:03

    Nie wiem czy są inne podstawy płacowe ale wiem że w Pomorskim wymagane są kwalifikacje genetyczne do zostania operatorem. Zmiany niestety nie uwzględniają naprawy błędów wytkniętych w raporcie NIK na temat działania CPR. Szczególnie brak jednolitego formularza który można przekazać każdej ze służb ...czy to na bazie swd czy innej. Aby nie było trzeba 2 razy pytać o to samo. Lecz nie dziwie się Pogotowie to publiczność prywatny mix gdzie każdy ma swój system, GPS, system powiadamiania.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.