Wielkopolski samorząd pomoże gminom utrzymywać byłe drogi krajowe

300 tys. zł na utrzymanie dawnych dróg krajowych, które po wybudowaniu tras ekspresowych stały się drogami gminnymi, przekazał w poniedziałek (30 marca) samorząd województwa wielkopolskiego.

Po otwarciu nowego odcinka drogi ekspresowej S5 między Poznaniem a Gnieznem dotychczasowy fragment drogi krajowej (DK) nr 5 o długości 35 km stał się drogą gminną. Trasę, zgodnie z zapisami ustawy, muszą utrzymywać trzy wielkopolskie gminy: Swarzędz, Łubowo i Pobiedziska. Natężenie ruchu na tej drodze, mimo zmiany jej statusu, nadal jest duże, a samorządy alarmują, że nie stać ich na utrzymanie tras. Problem ten w Wielkopolsce dotyczy też Rawicza oraz Bralina.

Przykładowo Pobiedziska podają, że w 2014 r. na samo zimowe utrzymanie swojego fragmentu dawnej "krajówki" wydały 570 tys. zł.

"Jest to działanie solidarnościowe. W zeszłym roku też je podjęliśmy. Proponowałem burmistrzom i wójtom 50 proc. kosztów zimowego utrzymania, które jest najdroższe i bieżącego utrzymania, z którego (środków) można usunąć pojawiające się dziury" - powiedział marszałek wielkopolski Marek Woźniak.

W 2014 r. wielkopolski sejmik przekazał czterem samorządom 305 tys. zł. Wysokość wsparcia zależała od faktycznych nakładów poniesionych przez gminy na utrzymanie dróg.

Woźniak zwrócił uwagę, że nie ma uregulowań ustawowych dotyczących tego typu przypadków i próbuje się znaleźć uniwersalne rozwiązanie sytuacji, które nie jest najlepsze. Jak mówił, "nie da się ujednolicić podejścia do wszystkich odcinków byłych dróg krajowych". Jego zdaniem minister infrastruktury powinien otrzymać kompetencje do wydawania decyzji, kto jest zarządcą danego odcinka byłej drogi krajowej.

"Powstałą drogą ekspresową z Gniezna do Poznania nie jadą wszystkie samochody. Ruch podzielił się mniej więcej po połowie. Moim zdaniem ten odcinek powinien pozostać DK z racji wielkości i natężenia ruchu. Są natomiast takie odcinki, gdzie powstała obwodnica i stara DK przechodząca przez centrum miasta ewidentnie powinna stać się gminną, bo burmistrz najlepiej o nią zadba" - dodał Woźniak.

W połowie marca samorządy, przez które przebiegają dawne drogi krajowe, wystosowały apel do Trybunału Konstytucyjnego (TK) o pozytywne rozpatrzenie nowelizacji ustawy o drogach publicznych.

Skierowana do TK sejmowa nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje m.in., że dawne drogi krajowe zastępowane przez drogi ekspresowe czy obwodnice nie będą otrzymywać jak dotychczas kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do dróg wojewódzkich. Dokument przewiduje także mechanizm obniżenia kategorii tras do dróg powiatowych lub gminnych. Ustawę do Trybunału skierował prezydent Bronisław Komorowski. Jej zapisy do czasu rozpatrzenia wniosku nie obowiązują. TK ma się zająć sprawą 22 kwietnia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU