PARTNER PORTALU
  • BGK

Wielkość Warszawy się nie zmieni. Nie o to chodzi w projekcie ustawy

  • Piotr Toborek    9 lutego 2017 - 07:00
Wielkość Warszawy się nie zmieni. Nie o to chodzi w projekcie ustawy
Dyskusje na temat projektu toczy się często wokół problemu „wielkiej Warszawy” a nie o to chodzi w ustawie (fot.bogusz00)

• Czy da się ocenić projekt ustawy metropolitalnej dotyczącej stolicy w oderwaniu od polityki? Poprosiliśmy o to ekspertów, którzy ocenili słabe i silne strony propozycji PiS-u.

• Merytorycznie rzecz biorąc, taka propozycja, jeśli chodzi o zarządzania przestrzenią, jest bardzo potrzebna – mówi dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego.

• Projekt idzie w kierunku centralnego sterowania rozwojem metropolii. A przy tym pozostawia zbyt wiele znaków zapytania, chociażby o to, jak ta nowa jednostka ma być finansowana - uważa dr Dawid Sześciło z UW.

• Obaj są jednak zgodni, że zadania o charakterze gminnym będą wykonywane poza nową jednostką, nadal przez te wszystkie gminy wchodzące w skład metropolii warszawskiej.




Projekt ustawy o tzw. metropolii warszawskiej budzi wielkie emocje i jest rozpatrywany w kontekście politycznym. O potrzebie uregulowania działania metropolii mówi się jednak od dawna. Czy projekt złożony przez PiS nie mógłby spełnić takiej roli, a dyskusja być bardziej merytoryczna?

Czytaj też: PiS chce Warszawy Na skalę Wiednia czy Berlina

- Można zaryzykować twierdzenie, że część z tych, którzy się na ten temat wypowiadają, niekoniecznie się z ustawą zapoznali, ale też trzeba dodać, że autorzy zrobili bardzo wiele, żeby ten obraz był mocno zamazany – mówi dr Dawid Sześciło z Katedry Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, specjalista od korupcji w samorządach i metropolii właśnie.

Obecna ustawa metropolitalna to za mało?

Jak jednak podkreśla dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego, projekt to jest ruch w dobrym kierunku:

- Na pewno jest tu jakieś podłoże polityczne, tym się nie zajmuję, a merytorycznie rzecz biorąc, taka propozycja, jeśli chodzi o zarządzania przestrzenią, jest bardzo potrzebna – mówi i dodaje:

- Trudno oczywiście powiedzieć, jak to zadziała, ale celem jest powstanie takiego tworu, takiej struktury organizacyjnej, która byłaby odpowiedzialna za np. transport publiczny w skali całego obszaru metropolitalnego. Mamy coś takiego w przypadku przewozów kolejowych, gdzie taką rolę koordynatora pełni marszałek województwa i to w jakimś stopniu spełnia swoją funkcję. No ale to dotyczy tylko kolei, natomiast w tych wszystkich gminach podwarszawskich działa mnóstwo przewoźników, a wszystko jest niekoordynowane i jest duże pole do tego, żeby to poprawić.

Dlaczego potrzebna nam kolejna ustawa, skoro jedna - o związkach metropolitalnych, już istnieje?

- Bo potrzebujemy w Polsce jakiegoś narzędzia zarządzania aglomeracjami miejskimi. Mamy co prawda tzw. ustawę metropolitalną, ale tu problem polega na tym, że ona sama z siebie nie będzie działać, musiałby być dobra wola jednostek, które miałyby takie metropolie tworzyć, a tej dobrej woli prawdopodobnie nie będzie. W związku z tym ta ostatnia propozycja, ta „ustawa warszawska”, jest jakby taką próbą wymuszenia zadziałania ustawy o związkach metropolitalnych, choć tylko w przypadku Warszawy – mówi Zaborowski.

Dawid Sześciło uważa jednak, że pomijanie w projekcie PiS-u faktu istnienia już ustawy o metropoliach budzi wątpliwości:

- Nie jest dla mnie przekonujące uzasadnienie tego projektu, także dlatego, że milczy na temat tych rozwiązań prawnych, które już mamy – myślę, o ustawie metropolitalnej. Nie ma odniesienie do tej ustawy i nie ma uzasadnienia, dlaczego z niej nie skorzystano. Dlaczego potrzebne jest coś nowego?

Czytaj też:Związki metropolitalne: Rzeczywistość, a ustawowe fikcje





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • w.potega@neostrada.pl, 2017-02-09 16:36:40

    Dobrze by było jak najszybciej przestać ustawiać organizację państwa pod środki z UE, a zacząć projektować rozwój własnymi siłami. Centralizacja tego problemu nie rozwiąże. Gdyby argumentację dotychczas przedstawianą traktować poważnie, to należy powołać metropolię ogólnopolską i nazwać ją na przykł...ad Warszawa. Przecież jest problem komunikacji Rzeszowa ze Szczecinem. Urzędników jest za dużo, a długów przybywa. Czyli struktury samorządowe i państwowe trzeba odchudzić. Urząd wojewódzki, urząd marszałkowski, powiat, gmina - tyle wystarczy, a może mniej trzeba urzędów?  rozwiń
  • robert, 2017-02-09 12:54:23

    Szanowny Panie Autorze Rozumiem , że Instytut Sobieskiego i ekspert są mocno przychylni PIS i czy się mylę ?? niestety ta ustawa to bubelprawny tworzony przez Pana Posla Sasina celem wygrania przez PIS wyborów samorządowych. Dlaczego juz Panu wyjaśniam - wystarczy tworzyć związki międzygminn...e do realizacji zadań i takie ma warszawa w sprawie komunikacji i działają, po drugie dlaczego projekt ustawy jest poselski z PIS, a brak pod nim podpisów parlamentarzystów Warszawy z PIS, po trzecie dlaczego poseł Sasin w otwocku na spotkaniu nie przewidywał konsultacji społecznych i był przeciw , a teraz nagle po swojej wpadce gdzie został zmiażdżony krytyką mieszkanców i samorzadowców , wycofał projekt z obrad. Czego się obawiał jeżeli był taki swietny !!! Czy Pan może mi wyjaśnić jak dodatkowi radni z tych 33 gmin przyłaczonych znajdą współny mianownik do pracy na rzecz obszaru obecnej Warszawy i Dzielnic, a nie swojej ziemi np Ząbek lub otwocka, itp O ile podrożeją bilety komunikacji miejskiej z wyliczeń podaje się, że możne zabraknąć około 1 miliarda na transport. To wkład równoznaczny obecnie na rozbudowę metra i lini tramwajowych na Tarchomin ze środków UE. Pana artykuł jak sadze jest próbą ominięcia jednak kontekstu politycznego walki PIS o Warszawę. Proszę opisać , dlaczego Podkowa Leśna nie miała być w metropolii i też czy 32 gminy do przyłączenia to tylko wytrych po zyskanie większości. Jest jeszcze temat komisarza wyborczego w tej ustawie i tak samo temat słowo koordynacja budżetu??? Pan Poseł Sasin mówił w Otwocku na spotkaniu cyt"proszę mi nie zabierać konstytucyjnych praw jakie posiadam " w domyśle chodziło o odpowiez o kondydowanie na Prezydenta Warszawy. Proszę nam nie zabierać Panie Sasin Prawa wypowiedzi czy ludzie z tych gmin chcą do Warszawy i czy sami Warszawiacy mają byc przez Pana uszczęśliwiani na siłę.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.