PARTNER PORTALU
  • BGK

Wisłą z Gdańska na Białoruś? Samorządy są za, ale może być problem z Warszawą

  • Mariusz Gadomski    28 marca 2018 - 12:00
Wisłą z Gdańska na Białoruś? Samorządy są za, ale może być problem z Warszawą
Inauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk w 2017 r. (fot. Rafał Modrzewski/kujawsko-pomorskie.pl)

W marcu 2018 roku nastąpiło otwarcie ofert w przetargu Portu Gdańsk na wykonanie studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych E-40 (dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy i Bugu do granicy z Białorusią) oraz E70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Samorządy wiążą z tym projektem nadzieje na rozwój gospodarczy.




  • Tańszy i bardziej ekologiczny transport (barki odciążą samochody ciężarowe), zwiększenie bezpieczeństwa hydrologicznego, promocja regionów i rozwój żeglugi turystyczno-wycieczkowej większe wpływy z podatków i opłat frachtowych dla gmin znajdujących się na szlaku wodnym to główne zalety transportu rzecznego.
  • Samorządy popierają inwestycję. Użeglownienie rzek oznacza dla nich szereg korzyści.
  • Ambitne plany ma rząd. Co z tego wyjdzie?

W przetargu Portu Gdańsk zgłosiło się czterech oferentów. Zamawiający ma przeznaczyć na studium wykonalności 12,3 mln zł.

Przywrócenie żeglowności na Wiśle od Morza Bałtyckiego do wschodniej granicy z Białorusią (E-40) jest de facto otworzeniem dawnego szlaku rzecznego, który został stworzony pod koniec XVIII wieku i istniał do zakończenia II wojny światowej. Służył przede wszystkim do transportu wodnego towarów. Ta funkcja ma być zachowana. Barkami będzie można transportować do 10-15 mln ton towarów rocznie. 

Ekologia i bezpieczeństwo

 - Transport rzeczny to mniej zanieczyszczeń atmosfery, mniejsze zagrożenia hałasem, mniej zdewastowanych dróg. Oczywiście na barce nie przewiezie się wszystkich towarów i wcale nie chodzi o wyparcie TIR-ów, jak można by sądzić, ale o uzupełnienie transportu samochodowego – przekonuje kpt. Andrzej Podgórski ze Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych „Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowych” z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu.

Prace przy użeglownieniu rzek pozwalają na uporządkowanie stosunków wodnych, co wiążę się m.in. z przeciwdziałaniem samoczynnym zmianom koryt rzek oraz budową spiętrzeń i zbiorników retencyjnych.

Argumenty te nie przekonują jednak ekologów.

- Prace hydrotechniczne, które trzeba przeprowadzić w trakcie rewitalizacji, to dewastacja niezwykle cennych przyrodniczo obszarów, zwłaszcza Bugu – uważa Krzysztof Gorczyca, prezes Towarzystwa dla Natury i Człowieka w Lublinie. Lepszą alternatywą niż barki, zdaniem ekologów, jest transport kolejowy.

Historia projektu

Kwestia rewitalizacji drogi wodnej E-40 podnoszona była na posiedzeniach międzyrządowych komisji polsko-białoruskich jeszcze w latach 2007-2008.

Na rozmowach jednak się kończyło. Ze względu na ogromne koszty odtworzenia dawnego szlaku wstrzymywano się z realizacją projektu.

Dopiero pod koniec 2013 r. przedsięwzięcie zyskało wsparcie pięciu województw - lubelskiego, mazowieckiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Ważnym aspektem działań w zakresie rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce było utworzenie (Zarządzeniem nr 17 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie powołania Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych z dnia 5 sierpnia 2016 roku) Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych.

- Komitet, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele zarządów województw, stanowi forum wymiany opinii, informacji oraz doświadczeń partnerów zaangażowanych w prace nad przygotowaniem inwestycji. Bieżące zadania komitetu są realizowane w 3 grupach roboczych: ds. hydrotechnicznych i środowiskowych, ds. gospodarki i ds. rozwoju regionalnego i lokalnego oraz spraw społecznych. Województwo lubelskie ma swoich reprezentantów we wszystkich wymienionych grupach roboczych – informuje Beata Górka, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.

Liczą na szybki zwrot kosztów





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.