PARTNER PORTALU
  • BGK

Władze woj. świętokrzyskiego o połączeniu koleją Kielce z CPK

  • PAP/MIW    19 stycznia 2018 - 16:15
Władze woj. świętokrzyskiego o połączeniu koleją Kielce z CPK
Władzom województwa świętokrzyskiego marzy się modernizacja linii kolejowej od Skarżyska - Kamiennej do Opoczna (fot. www.sejmik.kielce.pl)

Koncepcję połączenia sieci kolejowej województwa świętokrzyskiego z Centralnym Portem Komunikacyjnym zaprezentowały w piątek (19.01) władze regionu. Zgodnie z projektem podróż z Kielc do CPK ma wynieść nieco ponad godzinę.




• Władzom województwa świętokrzyskiego marzy się modernizacja linii kolejowej od Skarżyska - Kamiennej do Opoczna (Łódzkie) oraz budowa nowej trasy kolejowej Tumlin - Wąsosz Konecki. 

• Pozwoliłoby to powiązanie Kielc i północnej części województwa z CMK, szybkie połączenia kolejowe z Kielc do Warszawy, Łodzi, Poznania i Szczecina oraz do CPK.

• Samorządy województwa świętokrzyskiego i łódzkiego toczą rozmowy w sprawie wspólnego przygotowania dokumentacji dotyczącej modernizacji trasy na odcinku od Skarżyska do Opoczna.

 

Podczas piątkowej konferencji prasowej w Kielcach władze województwa przedstawiły realizowane oraz planowane do realizacji inwestycje kolejowe w regionie, objęte Krajowym Programem Kolejowym do 2023 roku. Chodzi tu m. in. o prace na liniach kolejowych nr 8 i 25, budowę linii kolejowej nr 582 Czarnca - Włoszczowa Płn. oraz budowę zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko Kamienna.

Podczas spotkania wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak przedstawił koncepcję połączenia sieci kolejowej regionu z CPK, która przebiegałaby przez linie kolejowe nr 8, 25 oraz Centralną Magistralę Kolejową (CMK).

Jednym z najważniejszych elementów koncepcji jest modernizacja linii kolejowej od Skarżyska - Kamiennej do Opoczna (Łódzkie) oraz budowa nowej trasy kolejowej Tumlin - Wąsosz Konecki. Wybudowanie linii o długości ok. 25 km. pozwoliłoby na połączenie tras kolejowych nr 8 i 25, powiązanie Kielc i północnej części województwa z CMK, szybkie połączenia kolejowe z Kielc do Warszawy, Łodzi, Poznania i Szczecina oraz do CPK.

Obecnie z Krajowego Programu Kolejowego linia 25 modernizowana jest jedynie na odcinku od Sandomierza do Skarżyska-Kamiennej. Dalszy fragment do Końskich trafił na listę rezerwową. Maćkowiak podkreślił, że "po analizie lokalizacji CPK (…) władze regionu doszły do wniosku, że linia kolejowa nr 25 jest ważna na całym odcinku", także od Skarżyska, przez Końskie, do Opoczna, gdzie przebiega CMK, czyli "najszybsza dzisiaj linii kolejowej w kraju".

Wicemarszałek zdradził, że jest już po wstępnych rozmowach z przedstawicielami woj. łódzkiego, gdzie ustalono, że obydwa regiony podejmą się przygotowania dokumentacji dot. modernizacji linii nr 25 na odcinku od Skarżyska do Opoczna.

- 15 km trasy leży po stronie łódzkiej, 41 po stronie świętokrzyskiej, dlatego finansowanie tego zadania zamierzamy dzielić proporcjonalnie - dodał Maćkowiak.

Według wicemarszałka szacowany koszt prac przedprojektowych to ok. 2,5 mln zł.







×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.