PARTNER PORTALU
  • BGK

Wskutek preferencji podatkowych wpływy do budżetu niższe o 65,9 mld zł

  • PAP    25 listopada 2010 - 14:36

Wskutek preferencji podatkowych wpływy państwa w 2009 r. były niższe o 65,9 mld zł , co stanowiło 4,9 proc. PKB - wynika z raportu "Preferencje podatkowe w Polsce" przygotowanego przez resort finansów we współpracy z Bankiem Światowym.




Z dokumentu wynika, że resort "zidentyfikował" w sumie 473 preferencje podatkowe, w tym 402 w podatkach państwowych i samorządowych.

"W oparciu o dostępne dane ustalono wartość dla 352 preferencji podatkowych (74 proc. wszystkich zidentyfikowanych). Ich wartość w 2009 r. wyniosła 65,9 mld zł, co stanowiło 4,9 proc. PKB. Wartość preferencji podatkowych w VAT (w znakomitej większości obniżonych stawek) oszacowano łącznie na 34,2 mld zł" - napisano w raporcie.

Dla porównania, w Niemczech preferencje podatkowe stanowią 0,74 proc. PKB, a w Wielkiej Brytanii 12,79 proc.

Z danych MF wynika, że wartość stosowanych w Polsce preferencji w PIT wynosi ok. 16 mld zł, w CIT - 7,6 mld zł, a w akcyzie - 1,7 mld zł. Natomiast wartość preferencji w podatkach samorządowych wyniosła 6,3 mld zł.

Według raportu preferencjami o najwyższej wartości są obniżone stawki VAT (7 proc.) na roboty budowlano-montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego, ulga na dzieci a także łączne opodatkowanie małżonków.

Na przykład z powodu ulgi na dzieci (tzw. prorodzinnej) w 2009 r. do budżetu nie wpłynęło 5,6 mld zł. Autorzy raportu wyrażają wątpliwości, czy ulga ta - choć stanowi wsparcie dla rodzin wychowujących dzieci - spełnia stawiany przed nią cel.

"Podatnik z licznym potomstwem przy przeciętnym lub niskim wynagrodzeniu jest praktycznie wykluczony z możliwości korzystania z ulgi. Paradoksalnie jest to ulga dla podatników o znacznych dochodach, gdzie samo istnienie, czy wysokość ulgi na dziecko prawdopodobnie nie ma większego znaczenia przy planowaniu powiększenia rodziny" - napisano w raporcie. Według MF trudno oczekiwać, że ulga ta może mieć znaczny wpływ na liczbę urodzeń.

Z kolei ulga na internet kosztowała budżet 400 mln zł. Wprowadzano ją w celu zniwelowania skutków podwyżki VAT na usługi dostępu do internetu. MF zauważa, że ceny internetu z roku na rok spadają przy jednoczesnej poprawie ich jakości. "Obecnie trudno uznać, że ulga ta nadal stanowi zachętę do zakupu tego typu usług" - informuje raport.

Łączne opodatkowanie małżonków - najstarsza z badanych w raporcie preferencji podatkowych - uszczupliło dochody państwa o 2,7 mld zł. MF przyznaje, że ulga ta stanowi element polityki prorodzinnej państwa, ale nie jest ukierunkowana na realizację precyzyjnie określonego celu.

Raport krytycznie ocenia utrzymywanie obniżonej stawki VAT na usługi hotelarskie, co kosztowało budżet 700 mln zł i ulgę w akcyzie dla biopaliw (1,2 mld zł). Autorzy dokumentu zwracają uwagę, że z usług hotelarskich korzysta zwykle zamożniejsza część społeczeństwa - tzw. klienci biznesowi i goście zagraniczni. Natomiast ulga akcyzowa dla biopaliw nie wspiera polskich producentów biokomponentów, bo większość z nich pochodzi z zagranicy.

Ministerstwo finansów zastrzega w dokumencie, że celem raportu nie jest przedstawienie uzasadnienia, czy negowanie dalszego funkcjonowania preferencji podatkowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.