PARTNER PORTALU
  • BGK

Współpraca samorządów stłamszona regulacjami prawnymi

  • MN    17 maja 2016 - 11:23
Współpraca samorządów stłamszona regulacjami prawnymi
Ustawodawca nie stwarza uniwersalnej formuły instytucjonalnej współpracy - pisze Anna Kudra w raporcie Związku Miast Polskich. (fot. prawo.amu.edu.pl)

• Jak wynika z raportu Związku Miast Polskich, w polskim systemie prawnym brak jest kompleksowych regulacji, porządkujących kwestie współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
• Ustawodawca nie stwarza uniwersalnej formuły współpracy instytucjonalnej, lecz przewiduje kilka różniących się od siebie formuł prawnych współpracy.
• Swoboda w kształtowaniu modelu współpracy między JST jest znacznie ograniczona w porównaniu do swobody, jaką dysponują podmioty prywatne.




Kilka różniących się od siebie formuł współpracy ustanowionych przez ustawodawcę i potrzeba przeglądania licznych aktów legislacyjnych w celu nawiązania i realizowania współpracy między JST – to problem, jaki opisują autorzy publikacji Związku Miast Polskich „Współpraca jednostek samorządu terytorialnego narzędziem wsparcia polskiej polityki rozwoju”.

W raporcie pod redakcją dr Tomasza Potkańskiego - w rozdziale "Uwarunkowania prawne współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej" autorstwa Anny Kudry - czytamy: Jednostki samorządu terytorialnego jako podmioty władzy publicznej mogą działać jedynie w granicach i na podstawie prawa. Problem w tym, że swoboda w wyborze i kształtowaniu modelu współpracy z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz podmiotami spoza sektora samorządowego jest znacznie ograniczona w porównaniu do swobody, jaką dysponują w tym zakresie podmioty prawa działające w ramach sektora prywatnego.

Czytaj też: 1/3 samorządów z 1 proc. nadwyżką operacyjną. Kredyty je przygniotą

Autorzy raportu punktują, że w polskim prawie brakuje regulacji, które w sposób kompleksowy regulowałyby kwestie współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej jednostek samorządu terytorialnego. Nawiązanie i realizacja współpracy wymaga natomiast sięgnięcia do szeregu uregulowań ustawowych.

Dostępne formy współpracy znacząco się od siebie różnią

Związki jednostek samorządu terytorialnego, związki metropolitalne, porozumienia jednostek samorządu terytorialnego, stowarzyszenia z udziałem jednostek samorządu terytorialnego (w tym lokalne grupy działania) oraz spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego – to zinstytucjonalizowane formy współpracy z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, które możemy znaleźć w obowiązujących przepisach prawa. Raport mówi też o współpracy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, która jest zawiązywana dla pojedynczych projektów, a także cywilnoprawne formy współpracy samorządów (konsorcja, klastry, umowy o wzajemnej współpracy i wymianie doświadczeń).

Czytaj też: Małe miasta przestaną spełniać miejskie funkcje?

Formy współpracy o których mowa powyżej, znacząco się różnią między sobą w poszczególnych aspektach – m.in. trybem wyłaniania partnerów; sposobami finansowania ze środków publicznych; celami, dla których partnerstwa mogą być zakładane; swobodą w określaniu zasad, na jakich partnerstwo będzie realizowane.

Ustawodawca nie pomaga, brakuje uniwersalnej formuły

Wniosek płynący z raportu mówi, że przy podejmowaniu decyzji o zawiązaniu partnerstwa czy wyboru docelowego modelu instytucjonalnego współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej jest silnie uzależnione od uwarunkowań prawnych. W raporcie zostaje postawiony silny akcent na fakt, że ustawodawca nie stwarza uniwersalnej formuły instytucjonalnej współpracy, która mogłaby być z sukcesem przeniesiona na grunt każdego partnerstwa z udziałem JST.

Więcej o zinstytucjonalizowanych formach współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej JST możecie przeczytać w raporcie Związku Miast Polskich, który w całości załączamy w pliku PDF.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • A.K.Gawłowski, 2016-05-17 14:53:28

    Niezwykle ciekawa tematyka. Zreferowane powyżej wnioski wydają się trafiać w sedno. Swoboda samorządów lokalnych wydaje się w praktyce być niestety iluzoryczna, przynajmniej w kwestii kształtowania własnych relacji i form współpracy. Chętnie się z tym obszernym opracowaniem zapoznam, choć czasu na ...czytanie coraz mniej, bo praktyczne stosowanie prawa samorządowego to dość pracochłonne zajęcie...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.