Wybrano firmę, która opracuje program budowy tunelu w Świnoujściu

Firma URS Polska wygrała przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego budowy tunelu łączącego Świnoujście z resztą kraju. Tunel miałby powstać pod rzeką Świną, między wyspami Wolin i Uznam.
Wybrano firmę, która opracuje program budowy tunelu w Świnoujściu

Jak powiedział rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus, program to "milowy krok" w kierunku wybudowania tunelu. To podstawowy dokument, dzięki któremu będzie możliwe rozpoczęcie budowy stałego połączenia - tłumaczył. Moment rozpoczęcia budowy samego tunelu zależy od decyzji rządu, który ma sfinansować inwestycję - dodał.

Z firmą URS Polska konkurowało dziesięciu oferentów z kraju i zagranicy. Wysokość ofert wahała się od 1,7 mln zł do ponad 10 mln zł. URS Polska zaproponowała blisko 3,3 mln zł.

Firma, którą wybrano, będzie musiała m.in. opracować projekt tunelu i sporządzić dokumentację, a także wykonać prace geologiczne. Od podpisania umowy będzie miała na to rok. Podpisanie umowy z miastem powinno nastąpić do końca października; zakończy się wtedy procedura odwoławcza.

Czytaj też:  Świnoujście może zostać odcięte od reszty Polski

Koszt przygotowana programu funkcjonalno-użytkowego zostanie w 85 proc. pokryty ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

W ubiegłym tygodniu zachodniopomorski marszałek ogłosił, że budowa tunelu w Świnoujściu znalazła się na liście podstawowej w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego. Zgodnie z ustaleniami budowa stałego połączenia miałaby być finansowana ze środków budżetu państwa.

Gmina ma już studium wykonalności tunelu oraz decyzję środowiskową.

Liczące ok. 40 tys. mieszkańców Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin (ok. 5 tys. mieszkańców) i Karsibór (ok. 700 osób).

Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Na tej wyspie znajdują się największe świnoujskie zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS.

Świnoujście nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta, leżącego na wyspach, można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta.

Miasto stara się od lat o budowę tunelu pod Świną. Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Rząd premiera Donalda Tuska odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU