Za 55 mln zbudują zaplecze dla szynobusów

Ponad 55 mln zł netto kosztować będzie zaprojektowanie i budowa przez firmę Trakcja SA obiektu zaplecza technicznego dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Prowadzone w nim będą przeglądy techniczne i naprawy 20 tzw. szynobusów kupionych przez ŁKA.
Za 55 mln zbudują zaplecze dla szynobusów

Umowę na zaprojektowanie oraz budowę zaplecza technicznego podpisali w środę przedstawiciele firmy Trakcja SA oraz ŁKA - spółki w całości należącej do samorządu województwa. Wykonawca wyłoniony został w przetargu.

Zaprojektowanie oraz budowa zaplecza technicznego ma kosztować ponad 55,2 mln zł netto (niemal 68 mln zł brutto). Obiekt powstać ma do końca maja 2014 r. na terenie stacji kolejowej Łódź - Widzew. Prowadzone tam będą przeglądy techniczne, naprawy oraz prace związane z bieżącym utrzymaniem taboru.

Inwestycja obejmować będzie m.in. budowę hali technologicznej o długości 140 m wraz ze specjalistycznymi urządzeniami, układu torowego z systemem rozjazdów oraz sterowaniem automatycznym. Powstanie także myjnia taboru, podczyszczalnia ścieków, punkt utrzymania czystości w pociągach.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie także układ drogowy wraz z miejscami parkingowymi i rampą podjazdową oraz sieci: wodociągowa, kanalizacyjna, elektroenergetyczna, trakcyjna, teletechniczna i ciepłownicza.

Zdaniem prezesa ŁKA Macieja Głowackiego będzie to bardzo nowoczesne zaplecze techniczne. "Chcielibyśmy, żeby była to perełka kolejnictwa. To nowe zaplecze, którego brak w tym momencie w Łodzi, a które pozwoli ograniczyć koszty eksploatacji taboru ŁKA" - podkreślił Głowacki.

Zaplecze techniczne będzie obsługiwać 20 nowoczesnych tzw. szynobusów, które dostarczyć ma firma Stadler Polska. Umowę w tej sprawie podpisano w grudniu ub. roku. Same pociągi kosztować mają ponad 382 mln zł; dodatkowo umowa zakłada utrzymanie techniczne taboru przez producenta przez 15 lat od momentu dostarczenia pojazdów - ma to kosztować ponad 128 mln zł. Pierwszych sześć pociągów zostanie dostarczonych w kwietniu 2014 r., kolejne 10 trafi do Łodzi w październiku, a ostatnie cztery zostaną przekazane ŁKA w lutym 2015 r.

Celem systemu ŁKA jest połączenie Łodzi z miastami i gminami aglomeracji - w projekt zaangażowanych jest 13 miast regionu. Kupione pociągi kursować mają na trasach: Łódź Kaliska - Sieradz; Łódź Kaliska - Łowicz; Łódź Fabryczna - Koluszki; na odcinku Zgierz - Kutno oraz Łódź Chojny - Łódź Widzew.

Połączenia uruchamiane będą sukcesywnie od pierwszego kwartału 2014 r. Nowe pociągi ŁKA mają uzupełniać ofertę Przewozów Regionalnych. Obecnie samorząd wojewódzki jest właścicielem 16 pociągów, w tym dziewięciu zmodernizowanych, które jeżdżą w ramach PR.

Całkowita wartość projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" ma wynieść 457 mln zł brutto. 193 mln zł na realizację projektu pochodzić będą ze środków unijnych, a 155 mln zł z emisji obligacji ŁKA. Jak powiedział PAP Głowacki w najbliższych dniach zostanie wyemitowana pierwsza transza obligacji. Pozostałe środki to wsparcie finansowe ze strony samorządu województwa - w latach 2012-26 ma to być niecałe 123 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU