Za kolejne schetynówki samorządy zapłacą więcej?

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji prowadzi konsultacje społeczne w sprawie II etapu „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych”. Jeszcze do 20 lipca samorządy mogą zgłaszać uwagi.
Za kolejne schetynówki samorządy zapłacą więcej?

Rząd przewiduje, że w latach 2012-2015 przeznaczy na budowę lokalnych dróg 3,2 mld zł.

Na dotacje w poszczególnych województwach w latach 2012-2015 przeznaczone zostaną wydatki budżetu państwa w kwotach wynoszących:

dolnośląskie – 193,4 mln
kujawsko-Pomorskie – 192,5 mln
lubelskie – 239,5 mln
lubuskie – 136,8 mln
łódzkie – 201,4 mln
małopolskie – 228,8 mln
mazowieckie – 308,3 mln
opolskie – 130 mln
podkarpackie – 199,4 mln
podlaskie – 182,6 mln
pomorskie – 173,4 mln
śląskie – 220,5 mln
świętokrzyskie – 161,6 mln
warmińsko-mazurskie – 191,4 mln
wielkopolskie – 264,6 mln
zachodniopomorskie – 175,8 mln

Projekt przewiduje, że dotacja z budżetu państwa nie może przekroczyć 30 proc. kosztów danego zadania, a jednostki samorządu terytorialnego na pokrycie wkładów własnych przeznaczą 7/3 sumy dotacji.

Czytaj też: Ruszyły konsultacje kolejnych „schetynówek”

Nie podoba się to członkom Związku Powiatów Polskich. W swoim stanowisku postulują, by państwo dofinansowywało nawet do 85 proc. wartości zadania.

Czytaj też: Kiepski nadzór nad budową schetynówek

Starostowie proponują utrzymanie zasady, według której w danym roku jednostka samorządu terytorialnego może złożyć do programu maksymalnie dwa wnioski.

„Ze względu na liczbę i znaczenie dróg powiatowych, a także skalę nakładów na ich budowę i remont, proponujemy, aby w danym roku środki finansowe w województwie dzielone były według zasady: 60 proc. – drogi powiatowe i 40 proc. – drogi gminne. Decyzje w tym zakresie powinien podejmować wojewoda, uwzględniając znaczenie i oddziaływanie poszczególnych przedsięwzięć w skali województwa” – tłumaczy stanowisko związku jego prezes zarządu Marek Tramś.

Związek chce też, aby zmienić zapis mówiący o rocznym terminie realizacji inwestycji. Według starostów, w aktualnej sytuacji na rynku zamówień drogowych, w programie powinny zostać wprowadzone procedury umożliwiające w wyjątkowych, niezawinionych przez beneficjentów okolicznościach, wydłużenie realizacji zakontraktowanych zadań, szczególnie w przypadkach, w których zaistnieje konieczność powtórnego przeprowadzenia procedury przetargowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Spoko. To sa konsultacje. Dobrze że idea schetynówek będzie kontynuwana, wbrew temu co niektorzy krakali

JOTKA, 2011-07-12 07:03:26 odpowiedz

A sam zwiększa zatrudnienie urzędników. Grunt to ciepłe posadki

Agnieszka, 2011-07-07 08:52:38 odpowiedz

Znów rząd wszystko zwala na samorządy

Paweł, 2011-07-07 08:26:00 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE