Zagrożone uchwały budżetowe powiatów

Obecnie, bez zaciągania nowych zobowiązań, uchwał budżetowych nie byłoby w stanie podjąć około 2/3 powiatów, dlatego Związek Powiatów Polskich domaga się nowelizacji ustawy o finansach publicznych.

Artykuł 243 tej ustawy uzależnia możliwość uchwalenia budżetu przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego od odpowiedniej relacji koniecznych do spłacenia w danym roku rat kredytów i pożyczek, wykupu papierów wartościowych oraz potencjalnych kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji do uśrednionej w skali trzech lat nadwyżki operacyjnej.

Czytaj też: Powiaty po zjeździe nastawione bojowo do rozmów z rządem

Według ZPP, zasada ta poważnie ograniczała powiatom możliwość zaciągania kredytów, w tym na cele rozwojowe współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Mający miejsce w ostatnich latach kryzys finansowy pogorszył jeszcze sytuację. Obecnie problemem jest nie tyle ograniczenie możliwości pożyczkowych, co opracowanie budżetu spełniającego kryteria art. 243 ustawy o finansach publicznych.

Przeprowadzone przez Związek Powiatów Polskich symulacje wskazały, że w chwili obecnej – bez zaciągania nowych zobowiązań – uchwał budżetowych nie byłoby w stanie podjąć około 2/3 powiatów.

– Dobitnie pokazuje to, że problem nie ma charakteru incydentalnego, lecz systemowy. Domagamy się zatem pilnej nowelizacji art. 243. Bez tego w krótkim czasie musimy się liczyć z paraliżem funkcjonowania większości powiatów w Polsce – czytamy w stanowisku związku przyjętym podczas XV Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich (treść stanowiska w dziale multimedia).

Związek odniósł się także do zmian w systemie finansów publicznych. Samorządowcy uznali za niepotrzebne koncentrowanie wysiłku legislacyjnego na prowadzonych od roku pracach nad mechanizmami ograniczającymi deficyt i dług jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie samorządowcy oczekują natychmiastowego podjęcia prac nad stworzeniem nowego systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego.

– Szczególnym uszczupleniem dochodów wszystkich jst są wszelkie ulgi podatkowe. Popieramy zatem inicjatywę ZMP zwiększenia udziału w podatku PIT do 50,02 proc. dla gmin, do 13,03 proc. dla powiatów oraz do 2,03 proc. dla województw – czytamy w przyjętym stanowisku (treść stanowiska w dziale multimedia).

Dodatkowo, według związku, system ten powinien przewidywać zachowanie konstytucyjnej zasady adekwatności dochodów jednostek samorządu terytorialnego do przydzielonych im zadań, zwiększenie efektywności poszczególnych źródeł dochodowych, w szczególności poprzez wprowadzenie powszechności obciążenia poszczególnymi daninami publicznymi, przyznanie powiatom władztwa podatkowego, istnienie mechanizmów równoważenia dochodów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, dających wszystkim obywatelom gwarancje świadczenia samorządowych usług publicznych na poziomie nie niższym niż minimalne standardy, a jednocześnie nie stanowiący nadmiernego obciążenia dla wspólnot w lepszej sytuacji finansowej. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU