PARTNER PORTALU
  • BGK

Zakaz eksponowania alkoholu w witrynach sklepowych

  • MN    4 października 2017 - 08:18
Zakaz eksponowania alkoholu w witrynach sklepowych
Alkohole znikną ze sklepowych witryn? (fot. pixabay)

Do niecodziennej sytuacji dochodzi w warszawskich sklepach winiarskich, które eksponują alkohole w witrynach. Do właścicieli sklepów trafiają pisma z urzędu z prośbą o usunięcie alkoholi z witryn.




• Zdaniem sądu, eksponowanie w witrynach znaków towarowych napojów alkoholowych stanowi reklamę tych napojów.

• Sąd uznał, że w ten sposób znaki towarowe są widoczne dla każdego, kto znajduje się w okolicy punktu sprzedaży i jest to nieoznaczony krąg osób.

• Warszawskie winiarnie zostały poproszone o zaaranżowanie witryn w taki sposób, aby nie dochodziło do ustawowego zakazu reklamy.

Na profilu FB portalu Winicjatywa.pl poinformowano, że do warszawskich winiarni trafiają pisma z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. W treści napisano:

"Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku II GSK 982/17 z dnia 13 lipca 2017 r. stwierdził, iż "eksponowanie w oszklonej witrynie sklepowej - jako oknie wystawowym - znaków towarowych napojów alkoholowych, stanowi reklamę tych napojów w rozumieniu art.2 ust.1 pkt 3 ustawy (...) ponadto uzasadnia cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych."

Czytaj też: MZ chce rozszerzyć zakaz spożywania alkoholu i ograniczyć reklamy piwa

Tym samym sprzedawcy otrzymali nakaz zaaranżowania witryn sklepowych w taki sposób, aby nie eksponowały butelek z alkoholem, co może być rozumiane jako reklama a nawet promowanie spożywania alkoholu. Początek całej sprawy miał miejsce w Krakowie i dotyczyły jednego ze sklepów spożywczo-monopolowych, który eksponował alkohole w szklanej witrynie. W wyroku sądu I instancji czytamy:

„(…) za słuszne Sąd I instancji uznał przyjęcie, że działanie polegające na wystawieniu w witrynie sklepu butelek alkoholu może być uznane za reklamę, gdy wystawienie ich ma miejsce w taki sposób, że są widoczne dla każdego, kto znajdzie się obok punktu ich sprzedaży. Niewątpliwie bowiem w ten sposób następuje rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych, które ma charakter publiczny - jest skierowane do nieoznaczonego kręgu osób”.

Krakowska spółka wniosła o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania WSA w Krakowie. Naczelny Sąd Administracyjny uznał jednak, że skarga kasacyjna nie zasługiwała na uwzględnienie.

Czytaj też: Koniec z piwem pod chmurką?

W piśmie urzędowym skierowanym do warszawskich winiarni czytamy:

"Mając na uwadze powyższy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, zwracam uwagę na konieczność przestrzegania obowiązującego zakazu reklamy napojów alkoholowych. Jednocześnie w terminie do 31 grudnia 2017 r., proszę o zaaranżowanie witryn sklepowych, w których eksponowane są napoje alkoholowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. w taki sposób, aby nie dochodziło do naruszenia ustawowego zakazu reklamy poprzez popularyzację znaków towarowych napojów alkoholowych."

- No to pożegnajcie się z butelkami na witrynach sklepów z winem – piszą autorzy fanpage’a Winicjatywa.pl. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.