PARTNER PORTALU
  • BGK

Zakaz eksponowania alkoholu w witrynach sklepowych

  • MN    4 października 2017 - 08:18
Zakaz eksponowania alkoholu w witrynach sklepowych
Alkohole znikną ze sklepowych witryn? (fot. pixabay)

Do niecodziennej sytuacji dochodzi w warszawskich sklepach winiarskich, które eksponują alkohole w witrynach. Do właścicieli sklepów trafiają pisma z urzędu z prośbą o usunięcie alkoholi z witryn.




• Zdaniem sądu, eksponowanie w witrynach znaków towarowych napojów alkoholowych stanowi reklamę tych napojów.

• Sąd uznał, że w ten sposób znaki towarowe są widoczne dla każdego, kto znajduje się w okolicy punktu sprzedaży i jest to nieoznaczony krąg osób.

• Warszawskie winiarnie zostały poproszone o zaaranżowanie witryn w taki sposób, aby nie dochodziło do ustawowego zakazu reklamy.

Na profilu FB portalu Winicjatywa.pl poinformowano, że do warszawskich winiarni trafiają pisma z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. W treści napisano:

"Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku II GSK 982/17 z dnia 13 lipca 2017 r. stwierdził, iż "eksponowanie w oszklonej witrynie sklepowej - jako oknie wystawowym - znaków towarowych napojów alkoholowych, stanowi reklamę tych napojów w rozumieniu art.2 ust.1 pkt 3 ustawy (...) ponadto uzasadnia cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych."

Czytaj też: MZ chce rozszerzyć zakaz spożywania alkoholu i ograniczyć reklamy piwa

Tym samym sprzedawcy otrzymali nakaz zaaranżowania witryn sklepowych w taki sposób, aby nie eksponowały butelek z alkoholem, co może być rozumiane jako reklama a nawet promowanie spożywania alkoholu. Początek całej sprawy miał miejsce w Krakowie i dotyczyły jednego ze sklepów spożywczo-monopolowych, który eksponował alkohole w szklanej witrynie. W wyroku sądu I instancji czytamy:

„(…) za słuszne Sąd I instancji uznał przyjęcie, że działanie polegające na wystawieniu w witrynie sklepu butelek alkoholu może być uznane za reklamę, gdy wystawienie ich ma miejsce w taki sposób, że są widoczne dla każdego, kto znajdzie się obok punktu ich sprzedaży. Niewątpliwie bowiem w ten sposób następuje rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych, które ma charakter publiczny - jest skierowane do nieoznaczonego kręgu osób”.

Krakowska spółka wniosła o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania WSA w Krakowie. Naczelny Sąd Administracyjny uznał jednak, że skarga kasacyjna nie zasługiwała na uwzględnienie.

Czytaj też: Koniec z piwem pod chmurką?

W piśmie urzędowym skierowanym do warszawskich winiarni czytamy:

"Mając na uwadze powyższy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, zwracam uwagę na konieczność przestrzegania obowiązującego zakazu reklamy napojów alkoholowych. Jednocześnie w terminie do 31 grudnia 2017 r., proszę o zaaranżowanie witryn sklepowych, w których eksponowane są napoje alkoholowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. w taki sposób, aby nie dochodziło do naruszenia ustawowego zakazu reklamy poprzez popularyzację znaków towarowych napojów alkoholowych."

- No to pożegnajcie się z butelkami na witrynach sklepów z winem – piszą autorzy fanpage’a Winicjatywa.pl. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.