• PARTNERZY PORTALU

Zakupy grupowe, Mazowsze: 43 instytucje w pilotażu urzędu marszałkowskiego

• 43 instytucje z woj. mazowieckiego - z urzędem marszałkowskim na czele - tworzą pilotażową grupę zakupową.
• Wspólnie będą kupować przedmioty niezbędne do ich funkcjonowania, takie jak: artykuły biurowe, artykuły spożywcze czy paliwo.
• Celem projektu jest stworzenie spójnych standardów zakupów, racjonalne ich planowanie, a przede wszystkim oszczędności.
Zakupy grupowe, Mazowsze: 43 instytucje w pilotażu urzędu marszałkowskiego
Wspólne zakupy dotyczyć będą m.in. papieru do drukarek i kserokopiarek. (fot.fotolia)

Pod koniec ubiegłego roku zarząd województwa podjął decyzję o utworzeniu tzw. grupy do wspólnych zakupów i wyznaczeniu urzędu marszałkowskiego jako wspólnego zamawiającego.

Jak podaje mazowiecki urząd marszałkowski, pilotażem objęte zostaną 43 instytucje – w tym sześć bibliotek, dwadzieścia pięć placówek oświatowych i inne jednostki, np. Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie czy Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie. Urząd marszałkowski występuje jako wspólny zamawiający

- Wszystkie objęte pilotażem podmioty to instytucje, których funkcjonowanie opiera się na budżecie województwa. Chcemy osiągnąć efekt skali, czyli niezmienioną jakość za dużo niższą cenę. Zajmują się tym dwie komórki w urzędzie – od zamówień publicznych i zakupów wspólnych. Pierwsze postępowania już się rozpoczęły – wyjaśnia sekretarz województwa Waldemar Kuliński.

Co będzie przedmiotem wspólnych zakupów?

W ramach oszczędności Mazowsze chce ujednolicić i usprawnić prowadzenie działalności zaopatrzeniowej w swoich jednostkach.

Wspólne przetargi organizowane przez urząd marszałkowski województwa mazowieckiego dotyczyć będą zakupu np. artykułów biurowych, papieru do drukarek i kserokopiarek, materiałów eksploatacyjnych – m.in. tonerów i tuszy, artykułów spożywczych, wyposażenia biura, paliwa, kart flotowych, prasy oraz usług pocztowych. Również w drodze wspólnego przetargu odbywać się będą tzw. zakupy inwestycyjne, czyli komputery i sprzęt komputerowy, samochody, serwery, systemy szyfrowania danych i bezpieczeństwa.

Jak informuje urząd marszałkowski, silna grupa to większe ilości, a więcej rzeczy przy jednym przetargu to zwiększona szansa na uzyskanie lepszych cen. Niwelowane są też dodatkowe koszty operacyjne, które każda z instytucji by ponosiła przy przeprowadzaniu pojedynczych zakupów. Zakładane są więc oszczędności od kilku do nawet kilkudziesięciu procent – w zależności od przedmiotu zakupów.

Pierwsze przetargi ruszyły, do kolejnych potrzeby zbierane będą na bieżąco

Informacje dotyczące potrzeb i możliwości zakupowych urzędu i wszystkich jednostek będą zbierane na bieżąco, a następnie poddawane analizom. Usprawnić ma to planowanie i pozwoli wprowadzić kontrolę tego, co jest niezbędne do funkcjonowania tych instytucji. Dotychczas nabywanie produktów typu papier do drukarek czy usługi pocztowe, każda z instytucji prowadziła oddzielnie. Gdyby zsumować te jednostkowe zakupy, okazuje się, że ogólna kwota na nie wydana jest wysoka. Poza tym często zdarzało się, że powstawały nadmierne zapasy.

Przetargi już ruszyły

Już ruszyły przetargi związane z zakupem materiałów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek (ze względu na kwotę to tzw. przetarg unijny z bardziej rygorystyczną procedurą i dłuższymi terminami postępowania).

– Poza ogłoszonym właśnie przetargiem, czeka nas zakup papieru do druku oraz artykułów spożywczych. Następnie planujemy m.in. prasę, paliwo i usługi pocztowe, a później niezbędne wyposażenie biurowe. Pojedyncze instytucje do końca 2016 r. są jeszcze związane indywidualnymi umowami – dotyczy to zwłaszcza usług pocztowych i dostawy paliwa, ale docelowo cała grupa zakupowa uczestniczyć będzie we wszystkich wspólnych przetargach – wymienia Magdalena Targońska, kierownik wydziału zakupów wspólnych w urzędzie marszałkowskim. – Ten sposób zaopatrywania instytucji budżetowych prowadzony jest już zarówno w administracji rządowej, jak i przez samorządy – np. urząd marszałkowski województwa kujawsko-pomorskiego.

Obecnie spośród urzędów marszałkowskich w kraju tylko jeden prowadzi tego typu wspólne zakupy. Siedem zdecydowało się na wprowadzenie wspólnych dla siebie i swoich jednostek zakupów usług typu dostawy energii czy gazu. Doświadczenie mają już rządowe Centrum Usług Wspólnych (2011 r.) czy Centrum Zakupów dla Sądownictwa (2012 r.), które po roku działalności osiągnęło w budżecie sądownictwa ponad 70 mln zł oszczędności.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE