PARTNER PORTALU
  • BGK

Zamówienia publiczne: okres gwarancyjny oderwany od realiów to przejaw nieuczciwej konkurencji

  • MN    1 września 2016 - 10:59
Zamówienia publiczne: okres gwarancyjny oderwany od realiów  to przejaw nieuczciwej konkurencji
Nierealny okres gwarancji obniżał szanse innych uczestników przetargu (fot. pixabay)

Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że 100-letni okres gwarancji to przejaw nieuczciwej konkurencji. Izba wzięła pod uwagę fakt, ze cykl życia urządzeń elektronicznych - których dotyczyło zamówienie - jest ograniczony, a wskazane okresy gwarancyjne były oderwane od realiów zamówienia.




W temacie zamówień publicznych interesująca kwestię porusza wyrok KIO z dnia 23 marca 2016 r. (KIO 369/16). Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych opisuje czyn nieuczciwej konkurencji (art. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), polegający na zaoferowaniu przez wykonawcę 100-letniego okresu gwarancji i rękojmi. Izba nakazała zamawiającemu odrzucenia oferty. Zamawiający z specyfikacji istotnych warunków zamówienia wyznaczył dwa podstawowe kryteria przy wyborze ofert: cenę (60 proc.) oraz gwarancję i rękojmię (40 proc.). Zamawiający wskazał, że minimalny okres udzielanej gwarancji i rękojmi musi wynosić nie mniej niż 24 miesiące, ale nie wskazał maksymalnego okresu jaki wykonawcy mogą zaoferować w prowadzonym postępowaniu. Długość okresu gwarancji i rękojmi w złożonych w postępowaniu ofertach wahała się od 3 do 99 lat.

Zdaniem KIO: Na podstawie wniesionego w tej sprawie odwołania, KIO nakazała, aby podczas ponownej oceny i badania ofert odrzucone zostały oferty wykonawców oferujących 100-letni oraz 20-letni okres gwarancji, szczególnie, że przedmiotem zamówienia były regały przesuwne zasilane elektrycznie - gdzie sterowanie regałami miało zostać zapewnione za pomocą panelu dotykowego. Izba wzięła pod uwagę fakt, ze cykl życia urządzeń elektronicznych jest ograniczony, a wskazane okresy gwarancyjne były oderwane od realiów zamówienia. Fakt ten dodatkowo obniżał szanse innych uczestników przetargu, którzy podali bardziej realistyczne okresy gwarancji.

- Zamawiający, np. gmina, po części przyczynia się w powyższej sytuacji, do tego w jaki sposób wykonawcy skonstruują składane w postępowaniu oferty - mówi radca prawny Michał Prętnicki z kancelarii Ziemski & Partners. - W konsekwencji, zamawiający niepotrzebnie utrudnia sobie późniejsze prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia. Powyższemu można zaś
zapobiec np. wskazując w SIWZ, że zaoferowanie okresu gwarancji wynoszącego 10 lub więcej lat będzie jednoznaczne z uzyskaniem maksymalnej liczby punktów w tym kryterium - zaznacza.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.