• PARTNERZY PORTALU

Zamówienia publiczne: Te firmy zarabiają krocie dzięki samorządom

• Gminy inwestują m.in. w infrastrukturę, gospodarkę komunalną, nowoczesne technologie.
• Dzięki unijnym funduszom są w stanie wydać na takie inwestycje duże pieniądze.
• Dla niektórych firm model biznesowy opiera się na zamówieniach publicznych. Przedstawiamy najciekawsze z nich.
Zamówienia publiczne: Te firmy zarabiają krocie dzięki samorządom
Za pośrednictwem samorządów na rynek trafiły setki milionów euro. Na zdjęciu chwytaki łupinowe dla spalarni w Szczecinie (Fot.:ecogenerator.eu)

W ciągu ostatnich kilkunastu lat polskie samorządy stały się dla biznesu jednym z najważniejszych partnerów w interesach. Dzięki unijnym funduszom pomocowym gminy rozpoczęły szereg spektakularnych inwestycji: w infrastrukturę, transport, rozwiązania teleinformatyczne, gospodarkę komunalną czy obiekty sportowe. Za ich pośrednictwem na rynek trafiły setki milionów euro.

– Samorząd jest dla biznesu dużo ważniejszym partnerem niż władze centralne. On ma pieniądze, po które ten biznes nie tylko może, ale wręcz musi się schylić. Dla niektórych firm model biznesowy opiera się właśnie na zamówieniach publicznych – mówi Piotr Wołejko, ekspert ds. społeczno-gospodarczych w organizacji Pracodawcy RP.

Które z firm najskuteczniej sięgają po te zamówienia? Oto przykłady wybranych przez nas firm, które sporo zyskały na współpracy z samorządami.

PESA Bydgoszcz

Ten producent pojazdów szynowych stał się niekwestionowanym liderem na polskim rynku. Trudno wskazać region Polski, w którym nie jeżdżą jego pociągi czy tramwaje. Wśród jego klientów są zarówno samorządy wojewódzkie, które kupują elektryczne zespoły trakcyjne dla swoich spółek kolejowych (Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie, Pomorska Kolej Metropolitalna), jak też samorządy gmin, które z kolei inwestują w tabor tramwajowy (pojazdy z Bydgoszczy kursują m.in. w Częstochowie, Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie oraz miastach Górnego Śląska i Zagłębia). Zamówień jest tak dużo (do samorządowych należy jeszcze dodać kontrakty dla PKP Intercity oraz zagranicznych partnerów), że pod koniec ubiegłego roku media rozpisywały się o kłopotach producenta z terminowym wyrobieniem się z realizacją kontraktów. Skalę zamówień najlepiej obrazuje stan załogi – u progu obecnego stulecia spółka zatrudniała niespełna tysiąc osób, do końca ubiegłego roku ta liczba uległa potrojeniu.

Wyprodukowane w zakładach Pesa pociągi klasy Elf trafiły do kilku samorządowych spółek kolejowych. (Fot. : www.pasazer.utk.gov.pl).
Wyprodukowane w zakładach Pesa pociągi klasy Elf trafiły do kilku samorządowych spółek kolejowych. (Fot. : www.pasazer.utk.gov.pl).

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

POkrętacze !!! I po co, kupiliście za miliardy, na eksploatację i serwis, włoskie PENDOLINO ??? Lepiej się z tego wytłumaczcie, zamiast jeździć do Brukseli i skarżyć się na Polskę w trybie: "mamo, Jasio mi zabrał zabawkę i "koryto"...

karuzelnik, 2016-03-25 13:11:08 odpowiedz

Ktoś te inwestycje musiał realizować, a co ważne dużo z nich, jak wynika z artykułu, realizowały polskie firmy i to mnie cieszy, jak widok tych pięknych pojazdów Pesy na pierwszym obrazku.

Świś, 2016-03-21 14:49:05 odpowiedz

Do oli: nie zazdrośni tylko oczekujący równego traktowania podmiotów na rynku

ja, 2016-03-21 11:41:52 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU